Hoe maak je bètalessen boeiend? Verbeter resultaten met afwisselend digitaal lesmateriaal
Digitaal lesgeven is voor veel bètadocenten nog relatief onbekend terrein. Docenten die deze stap al wel hebben gezet, kiezen in het ontwikkelen van hun materiaal vaak voor open vraagvormen. Hoewel open vragen veel voordelen hebben, kan variatie in open én gesloten vraagvormen lessen boeiender maken voor leerlingen. Wil jij jouw leerlingen inspireren en motiveren? Breng dan meer afwisseling aan in je bètalessen!
Open en gesloten vraagvormen
Open vraagvormen, zoals de tekenvraagvorm of de klassieke open vraag, worden veel gebruikt bij vakken zoals biologie, scheikunde, natuurkunde en wiskunde. Dit komt doordat leerlingen bij deze vakken vaak berekeningen moeten noteren, waarvoor een groot invulveld handig is. Toch zijn gesloten vragen ook heel geschikt om in je lessen voor exacte vakken te gebruiken. Daarnaast zijn gesloten vraagvormen vaak sneller na te kijken, wat tijd bespaart voor jou als docent.
Bij gesloten vraagvormen denken veel mensen direct aan reproductievragen, maar je kunt er ook het cognitief niveau zoals inzicht en toepassing mee testen. Dit maakt ze een waardevolle aanvulling op de open vraagvormen in je lesmateriaal. We geven je vier tips om jouw lessen afwisselender te maken door middel van gesloten vraagvormen.
TIP 1: Meerkeuzevraag met afbeeldingen of formules
Meerkeuzevragen zijn niet beperkt tot reproductievragen. Je kunt ze uitbreiden door afbeeldingen of formules toe te voegen als antwoordopties. Dit maakt het voor leerlingen mogelijk om bijvoorbeeld de juiste grafiek, structuurformule of het juiste molecuul uit verschillende opties te kiezen. Gebruik de Formule Editor om complexe formules als antwoordoptie in te voeren. Op deze manier kun je niet alleen kennis maar ook inzicht toetsen. Hieronder zie je hoe dit eruit kan zien.
TIP 2: Ordeningsvraag voor inzicht in processen
De ordeningsvraag is ideaal voor het beschrijven van scheikundige, natuurkundige of biologische processen. Zo kun je de stappen van een proces in willekeurige volgorde weergeven, en laat je de leerlingen de antwoordopties in de juiste volgorde slepen. Deze vraagvorm helpt hen na te denken over de logische volgorde van een proces, wat hun inzicht in wetenschappelijke verschijnselen bevordert. Denk bijvoorbeeld aan het nucleaire verval van een radioactieve stof, of de reactie van fotosynthese in de afbeelding hieronder.
TIP 3: Gatenteksten om toepassing van theorie te testen
Om te testen of jouw leerlingen de theorie goed hebben begrepen en de geleerde vaardigheden op de juiste manier kunnen toepassen, kun je een gatentekst-open gebruiken. Bij deze vraagvorm laat je leerlingen woorden of zinnen noteren in invulvakken in een tekst. Zo stimuleer je leerlingen om actief na te denken over de onderliggende principes.
Bij natuurkunde kun je bijvoorbeeld vragen welke kracht van toepassing is op een situatie. Bij wiskunde kun je een onvolledige vergelijking aanbieden, die leerlingen aanvullen met de ontbrekende variabele of term. Dit dwingt leerlingen om hun kennis toe te passen en versterkt hun begrip van de stof. Hieronder zie je een voorbeeld van de gatentekst-open.
TIP 4: Structuurformule Editor voor scheikunde
Voor scheikundedocenten is het belangrijk dat leerlingen inzicht krijgen in structuurformules van stoffen en hoe deze veranderen bij chemische reacties. Met de Structuurformule vraagvorm kunnen leerlingen digitaal moleculen en bindingen tekenen, zoals je ziet in de afbeelding.
Deze vraagvorm is vooral geschikt voor eenvoudigere structuurformules. Wil je leerlingen een ingewikkelde structuurformule laten tekenen, bijvoorbeeld een formule met meerdere waterstofbruggen? Overweeg dan om de leerlingen op papier te laten werken. Met een inlevervraag kunnen ze een foto of scan van hun werk inleveren, waardoor jij het makkelijk op één plek kunt verzamelen en nakijken.
Upgrade jouw lesmateriaal!
Wil je meer uit je bètalessen halen met digitaal lesmateriaal? Vraag vandaag nog een gratis proefaccount aan bij Learnbeat en ontdek hoe je eenvoudig variatie aanbrengt en je leerlingen inspireert!