Digitaal instructieles geven in Learnbeat: zo pak je dat aan

Houd jij, als je een instructieles ontwikkelt, de verschillende lesfases van Ebbens en Ettekoven in je achterhoofd? Dan ga je waarschijnlijk zonder er al teveel bij na te denken van leerdoelen tot afsluiting. Wist je dat de digitale leeromgeving Learnbeat verschillende functionaliteiten bevat die hier naadloos op aansluiten? In dit blog ontdek je hoe je Learnbeat voor elk van de zes lesfases inzet.

De lesfases van Ebbens en Ettekoven op een rij

Heb je de lesfases van Ebbens en Ettekoven op dit moment niet helemaal paraat? Voor de zekerheid zet ik ze hier alle zes op een rij. Vervolgens ga ik in op de functies van Learnbeat die passen bij elke lesfase van de digitale instructieles. 

Lesfase 1: Aandacht richten op de voorkennis en leerdoelen met de presentatie-modus
Lesfase 2: Uitleg geven
Lesfase 3: Checken of de belangrijke begrippen/vaardigheden zijn overgekomen
Lesfase 4: Instructie en zelfstandig werken
Lesfase 5: Begeleiding van zelfstandig werken aan de hand van voortgangs-dashboards en learning analytics
Lesfase 6: De les afsluiten met de belangrijkste begrippen en vaardigheden.

Lesfase 1: Aandacht richten op de voorkennis en leerdoelen met de presentatie-modus

In lesfase 1 herinner je leerlingen aan de leerdoelen van de vorige les. Ook geef je een introductie van het nieuwe onderwerp. Daar leent de presentatie-modus zich perfect voor. Van een poll over je favoriete vakantieland tot een quiz over tekstbegrip. Vervolgens introduceer je de leerdoelen van deze les op een leuke interactieve manier. Bijvoorbeeld door de leerdoelen op jouw scherm en dat van je leerling naar voren te laten komen. Door er samen over in gesprek te gaan krijg je elke leerling ‘aan’.

Tip: stel je vraag aan iedereen, en wijs pas iemand aan als je een antwoord wil. Zo dwing je iedereen tot nadenken.
Gaan jullie een nieuw onderwerp behandelen? Ook dat kun je introduceren in de presentatie-modus. Je integreert jouw YouTube filmpje naadloos.

Lesfase 2: Uitleg geven

Zat je nog in de presentatie-modus? Voor het uitleggen van nieuwe stof is deze ook geschikt. In de slides kun je allerlei mediabestanden laten zien: van audio-opnames, tot video’s of foto’s. Zodra je de presentatie klassikaal geeft kan je de leerling slide voor slide meenemen. Leerlingen zien in Learnbeat altijd de slide waar jij bent: handig voor hybride onderwijs. Ook kan een leerling na de les je presentatie terugzien. Zo maak je herhaling voor de leerling laagdrempelig. Je hoeft hiervoor geen extra actie te ondernemen: nadat je de presentatie hebt gegeven is het automatisch beschikbaar voor je leerlingen.

Wil je dat de leerlingen aantekeningen maken die niet in het opdrachtenboek van een ander vak verdwijnen? Met de kladblok-functie maakt een leerling geordend aantekeningen die meteen opgeslagen worden in de juiste paragraaf. Als docent kun jij altijd spieken in deze aantekeningen of je verhaal is overgekomen.

Lesfase 3: Checken of de belangrijke begrippen/vaardigheden zijn overgekomen

Klaar met de uitleg? Dan wil je vast even checken of jouw verhaal ‘geland’ is. In de presentatie slides kun je wat vragen stellen. In Learnbeat zijn daar verschillende vraagvormen voor. Bijvoorbeeld een meerkeuzevraag of een gatentekst-invul-vraag, maar ook hotspots aanwijzen op een landkaart of afbeelding. In dit blog leggen we alle mogelijke werkvormen in Learnbeat uitgebreider uit. Het verwerkingsniveau is aan jou. Je vraagt zo betrokkenheid van alle leerlingen. Zorg ervoor dat leerlingen de veiligheid ervaren om een fout antwoord te geven. Erg makkelijk: je kan instellen dat leerlingen de antwoorden in kan zien zodra ze hun werk af hebben. “Zo kunnen zij zichzelf nakijken en leren ze van hun fouten” volgens docent Nederlands Wim Koster die werkt met Leswijs Nederlands in Learnbeat. 

Lesfase 4 & 5: Instructie en zelfwerkzaamheid & Begeleiding van zelfwerkzaamheid

Koffie? Ja! Tenminste, ook! Zet jouw leerlingen aan het werk met de opgaven in Learnbeat, terwijl jij de voortgang en scores monitort op je docenten-scherm.  Je leerlingen kunnen in Learnbeat werken aan de standaard opgaven van de methode die jij gebruikt. Maar je kunt in Learnbeat ook gemakkelijk zelf lesmateriaal toevoegen en maken.

Spelregels en verwachtingen
Geef duidelijk aan wat je van leerlingen verwacht en hoeveel tijd ze hebben. In Learnbeat kun je deze spelregels als introductietekst voorafgaand aan een set opgaven toevoegen.

Daarnaast zie je in het klasoverzicht bij de voortgang live wat je leerlingen aan het doen zijn. En ook hóé ze het doen: hoe snel, hoeveel % goed beantwoord, hoeveel opdrachten gemaakt etc. Hoe docent Engels Odile Vinke dat aanpakt, vertelt zij in dit interview

Verder verkrijg je dankzij het voortgangs- en resultatenscherm veel inzicht in je leerlingen. 

Je ziet live het antwoord op vragen als Welke onderwerpen gaan goed? Welk cognitief niveau moet een leerling aan werken? Hoe doet die ene leerling het ten opzichte van de klas? Hoeveel en hoe goed werkt een leerling elke week? Valt jou iets op? Bijvoorbeeld dat een leerling erg langzaam gaat? Of juist snel gaat, maar veel fouten maakt? Dan kun je diegene direct verder helpen.

Tip: We horen van veel docenten die werken met Learnbeat dat het goed werkt om éérst de leerstrategie van een leerling te analyseren. Daarna kun je dan focussen op het antwoord. Op die manier vergroot je de kans dat de leerling het de volgende keer zelf kan.

Lesfase 6: De les afsluiten met de belangrijkste begrippen en vaardigheden

Je bent er bijna! Dit is een mooi moment om klassikaal te bespreken hoe iedereen het vond gaan. Wat heb je geleerd? Wat blijft er hangen? Hiervoor zet je de woordjes-en-begrippen-tool in. Je voegt hier lijsten toe van de belangrijkste begrippen of vocabulaire. Leerlingen kunnen de inhoud van die lijsten in Learnbeat op drie manieren oefenen, en jij kunt als docent ook hier volgen hoeveel iedereen oefent. Je kan je leerling ook uitdagen door ze zelf woordenlijsten te laten maken. Zo dwing je ze om na te denken over wat belangrijk was in jouw les. Ander opties zijn een quizje met kernbegrippen of een opdracht waarbij een leerling zelf een korte samenvatting schrijven óf er een aanvullen in een gatentekst-invulvraag

Ontdek zelf hoe je Learnbeat inzet voor elke fase van je digitale instructieles

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Learnbeat? Bekijk de functies van Learnbeat vrijblijvend in een gratis proefaccount:

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?