[Interview] Dankzij Learnbeat weet ik precies hoe mijn leerlingen het doen voor het vak Engels

Odile Vinke werkt op het Roelof van Echten College locatie Eduwiek op het vmbo. Ze geeft Engels en werkt in leerjaar 1 en 2 met lesmethode New Interface in Learnbeat. Hiermee kan ze sneller nakijken. Ook heeft ze altijd zicht op hoe haar leerlingen het doen voor het vak Engels. In dit interview vertellen de docent en leerlingen waarom werken met Learnbeat zo goed bevalt. Bekijk de video of lees het interview met Odile.

Ik zie in Learnbeat wát elke leerling doet en ook hóé

“Door te werken met New Interface in Learnbeat is het mij in één oogopslag duidelijk hoe leerlingen presteren voor het vak Engels, zonder dat ik door het lokaal hoef te lopen en in de schriften moet kijken. Zo zie ik in Learnbeat hun voortgang, of ze een vraag goed begrijpen en hoe een leerling scoort ten opzichte van de rest van de klas.

Ik zie live of de leerlingen aan het werk zijn en of ze de stof goed begrijpen. De knelpunten kunnen we direct bespreken.

Overall hebben we een veel beter beeld van de leerling. Als docenten kunnen we dat er altijd bij pakken en bijvoorbeeld ook aan ouders laten zien. We kunnen heel goed onderbouwen hoe een leerling het doet in de klas.

Direct feedback geven of mijn aanpak aanpassen als dat nodig is

Ik gebruik het voortgangsscherm in Learnbeat ook tijdens mijn lessen. Dan zet ik leerlingen bijvoorbeeld eerst zelfstandig aan het werk met een opdracht. Als ik zie dat maar 20% goed gemaakt wordt, roep ik iedereen er alsnog bij om de stof klassikaal te behandelen.

Ik zie in Learnbeat of leerlingen een bepaalde opdracht moeilijk vinden. Daar kan ik direct iets mee doen tijdens de les.

Het prettige is dat ik niet hoef te wachten tot de volgende les en zelf moet vragen ‘snapten jullie deze vraag?’

Learnbeat helpt leerlingen naar een hoger niveau

In Learnbeat kunnen leerlingen op hun eigen niveau en tempo werken met de stof van New Interface.

Wij docenten hebben dankzij Learnbeat goed zicht op hoe dat gaat. Ook is duidelijk hoe een leerling ten opzichte van de rest van de klas presteert. Als een leerling het veel beter doet dan klasgenoten is dat voor mij een signaal dat die leerling meer aankan. Die kan dan proberen om op een hoger niveau kan werken.

Leerlingen kunnen zichzelf nakijken

Leerlingen zien zelf hun eigen voortgang. Ik kan de antwoorden ook open zetten voor mijn leerlingen. Dan kunnen ze zichzelf nakijken terwijl ik als docent ook hun originele antwoord nog kan bekijken.

Tijd besparen op voorbereiden en nakijkwerk

New Interface in Learnbeat helpt mij om tijd te besparen doordat er veel lesmateriaal in Learnbeat staat. Dus dat scheelt mij tijd in de voorbereiding, ik hoef alleen te selecteren welk materiaal ik wil gebruiken en wat we overslaan.

Het grootste verschil merk ik als docent wel bij het nakijken van de toetsen via Learnbeat. Dat scheelt mij ontzettend veel tijd.

Ik kan per vraag nakijken, dan hoef ik alleen maar te scrollen en aan te geven hoeveel punten iedereen krijgt. Gesloten vragen zijn al automatisch nagekeken in Learnbeat. Alleen voor de dyslectische leerlingen controleer ik nog zelf hoe het gegaan is. Verder is de hele toets dan nagekeken én er komt direct een cijfer uitgerold.

New Interface is een complete en prettige methode

De methode New Interface werkt prettig omdat er voor alle vaardigheden veel materiaal in staat. Alle vaardigheden komen aan bod in een vaste volgorde, wat ik heel fijn vind.
We gaan in elk hoofdstuk eerst met lezen aan de slag, dan met schrijven, dan met luisteren. Er zijn filmpjes die de leerlingen kunnen kijken, luisteropdrachten.

Al het lesmateriaal op één plek in Learnbeat

Dat al het lesmateriaal bij elkaar op één plek staat werkt prettig. Ik hoef nooit tussendoor naar een andere website om een filmpje te laten zien, of een luisteropdracht in de klas. Ik kan gewoon tegen mijn leerlingen zeggen: ‘Ga naar 3.3. en ga aan de slag’.”

Leerlingen Tess en Madelon zijn enthousiast

Het bevalt Odile’s leerlingen ook heel goed om te werken met New Interface in Learnbeat. Met name dat ze op hun eigen tempo kunnen werken, dat ze hun voortgang zien en zichzelf kunnen nakijken.

Ik hoor vaak van leerlingen dat ze dit prettiger vinden dan boeken.

Tess en Madelon zitten in klas 1C1 van het eerste leerjaar op het Roelof van Echten College. Dit zeggen zij zelf over deze manier van onderwijs:

Madelon:
“Wat ik heel fijn vind aan Learnbeat is dat je in je studieplanner kan zien: deze week moet ik dit maken en volgende week moet ik dat maken.  Je ziet gewoon voor elke week wat je moet maken, dus je hoeft niet steeds alles weer op te zoeken in je SOMtoday.”

Madelon, leerjaar 1 vmbo:
“In Learnbeat is alles digitaal en dat vind ik sowieso leuker. Boeken zijn gewoon zwaar en vind ik heel saai. En je Chromebook heb je altijd bij je, dus je hoeft geen zware tas te sjouwen.”

Tess:
“Ik vind opdrachten maken in Learnbeat makkelijker, want die kan je zelf nakijken. Dat is wel fijn. Als ik dan een opdracht af heb en ik weet nog niet zeker of ik hem goed heb gemaakt kan ik het juiste antwoord controleren.”

Madelon:
“Soms maken we in de klas een toets waarbij de docent een filmpje laat zien. Dan kunnen wij tegelijkertijd de vragen beantwoorden op onze Chromebook. Of we moeten een audiofragment beluisteren met onze oortjes in. Dan maken we de opdrachten daarbij zelf.

We zijn aangestoken door onze collega’s van Nederlands

Hoe de vaksectie Engelsop het idee kwam om te gaan werken met Learnbeat?” Collega’s van Nederlands werkten al met Leswijs Nederlands in Learnbeat en die waren heel enthousiast. Toen leek het ons ook wel wat voor Engels en zijn we ons gaan oriënteren. Zo kwamen we uit bij New Interface. We zijn er super tevreden over!” aldus Odile Vinke

Wil je zelf het gemak van Learnbeat ervaren?

Ben jij aangestoken door het enthousiasme van docent Odile Vinke? Vraag een proefaccount aan en ontdek wat Learnbeat te bieden heeft voor het vak Engels, zonder dat je ergens aan vastzit