de docent als informatieverschaffer, opvoeder of coach

3 rollen van een docent: de informatieverschaffer, de opvoeder en de coach

Anne Vrolijk van Learnbeat
Geschreven door:
Anne Vrolijk

Rol 1: de informatieverschaffer

Ik herinner me mijn docent aardrijkskunde nog goed: meneer van Dijk. Net eens zo heel lang geleden zat ik zelf op school. Maar het was wel voordat devices hun intrede deden in het klaslokaal. Meneer Van Dijk – natuurlijk niet zijn eigen naam – vond boeken bijzaak. De docent was volgens hem degene die de kennis bij zich droeg. Niet de door de school gekozen boeken die voor ons lagen.

Aan het begin van elke les pakte hij een krijtje. Daarmee schreef hij zelf een samenvatting op het schoolbord en onderstreepte belangrijke woorden. Van zijn leerlingen verwachtte hij dat zij alles netjes overschreven. Vaak was het schoolbord niet groot genoeg. Als gevolg daarvan poetste hij het eerste deel van deze essentiële samenvatting al weg voordat wij pubers überhaupt aanstalten hadden gemaakt om dit hersenloos over te schrijven. 

Nadat meneer Van Dijk de halve les had geschreven – wat zal hij een kramp in zijn hand gehad hebben! – gaf hij uitleg over wat wij zojuist hadden overgenomen.

Vragen stellen?
Ik kan me niet herinneren dat we dat deden.
Interactie?
Hij riep af en toe “stil” naar ons.

"Stil"

Meneer Van Dijk - de informatieverschaffer

Rol 2: de opvoeder

Meneer Fransen – ook een pseudoniem – was op mijn oude school verantwoordelijk voor het literatuuronderwijs. Hij nam aan dat we de door hem opgegeven boeken toch niet lazen. Dus hij onthulde zelf het plot en iets over de hoofdpersonen. Ook vertelde hij welke vragen er meestal op het examen werden gesteld.

Daarna schakelden we over naar onze politieke voorkeuren of ons gedrag; de puberteit of conflicten in de klas. Geen onderwerp bleef onbesproken. Als er iets belangrijks was gebeurd liet hij de literatuurles volledig links liggen. We bespraken alleen de thema’s die ons op dat moment bezig hielden. Meneer Fransen voelde zich verantwoordelijk voor ons en hield ons in de gaten als een soort vaderfiguur. Hij vervulde de rol van opvoeder.

Zelf hield ik enorm van lezen en dat doe ik nog steeds. 

Netjes spitte ik alle meesterwerken door.

Met mij kwam het uiteindelijk wel goed.

Maar of mijn klasgenoten hun klassiekers kennen…?

Ik vraag het me af.

Rol 3: de coach

Van mevrouw de Vries had ik nooit les maar ik ken haar wel. Op elke school kom ik mevrouw de Vries tegen, wanneer ik op bezoek ben voor mijn werk als accountmanager. Door het hele land vertegenwoordigt mevrouw de Vries een rol die veel docenten tegenwoordig innemen. De rol van coach.

Dankzij devices in de klas en leerlingvolgsystemen is de docent niet meer de exclusieve kennisoverdrager. Natuurlijk blijft het inspirerend om uitleg te krijgen van een bevlogen docent, maar soms biedt de uitleg van een YouTube filmpje uitkomst.

Dankzij de inzichten die voortgangs- en resultatenschermen bieden kan de docent elke leerling met een persoonlijke aanpak benaderen. Mevrouw de Vries is een docent die begeleidt, motiveert, bijstuurt en die daarnaast inspirerend vertelt. En tegelijkertijd weet mevrouw de Vries ook om te gaan met dertig pubers met elk hun eigen verhaal.

Word jij de nieuwe mevrouw de Vries?

Ontdek zelf hoe Learnbeat jouw inzichten geeft in de leerweg van elke leerling.

Vraag hier jouw gratis proefaccount aan.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?