leerling die actief deelneemt aan de online les op afstand

8 digitale werkvormen voor een energy boost in je online les

Bij Learnbeat spreken we dagelijks docenten en schoolleiders in het VO en MBO. Het is inspirerend om te horen hoe zij steeds weer creatief zijn en erin slagen om hun leerlingen op afstand betrekken. In deze blog delen we acht digitale werkvormen voor een energy boost die je zó kun toepassen in jouw online les.

Geschreven door
Marit Rooijakkers

1. Camera’s aan tijdens de online les

Of het echt een energy boost is kun je in twijfel trekken, maar je leerlingen verplichten om hun camera open te zetten helpt wel om ze letterlijk en figuurlijk bij de online les te houden. Veel scholen hebben direct bij de start van de tweede lockdown de eis gesteld dat elke leerling tijdens de les zijn camera aan moet zetten. Dat maakt het minder makkelijk om tussendoor even iets te drinken te pakken, naar de WC te gaan of gewoon helemaal iets anders te gaan doen. Is die algemene regel er op jouw school niet? Wellicht helpt het om hem voor jouw lessen wel in te voeren.

2. Samen de antwoorden nakijken

Een docente Spaans die we spraken, kiest ervoor om gezamenlijk alle antwoorden na te kijken. Je bootst zo meer een echte laslokaal-situatie na, waarin leerlingen minder gemakkelijk kunnen ‘afhaken’. Je ‘schudt’ je leerlingen hiermee ‘wakker’ en daarnaast kun je direct feedback geven en leren je leerlingen van elkaar. Je geeft je leerlingen hiermee het gevoel dat ze ook echt een bijdrage moeten leveren tijdens de les.

3. Beweeg!

We schreven er al eerder over: bewegen is niet alleen gezond. Het heeft ook nog eens een positief effect op leerprestaties. Én last but not least: leerlingen vinden het meestal ook heel leuk om even te bewegen tussendoor. Doe samen een gek dansje, een ren-je-rot-spelletje of ‘goed of fout’-quiz waarbij leerlingen niet praten, maar hun antwoord geven door te gaan zitten of staan (voor goed versus fout, of eens versus oneens).

4. Poll of quiz

Ook zonder zitten en staan blijft het maken van een quiz of poll een speelse manier om je leerlingen te betrekken. Werkt jouw school al met Learnbeat? Dan zet je in een handomdraai een quiz of poll in elkaar in de presentatiemodus. De uitslag op elke vraag deel jij eenvoudig via jouw docentenscherm (leerlingen blijven daarin anoniem).

Je kunt ook een quiz of poll afnemen door iedereen zijn antwoord in de chat te laten zetten of een quiz klaar te zetten in Kahoot of LessonUp.

5. Disco time met een foute muziek-clip

Ook goed te combineren met bewegen, is samen een momentje besteden aan foute muziek. Laat elke les een aantal leerlingen een muziekclip kiezen op YouTube en ga lekker samen thuis dansen. Als dat too much is voor jouw klas kunnen jullie ook gewoon luisteren, of na afloop samen de tekst vertalen/ interpreteren. Geef je een (vreemde) taal? Dan is het natuurlijk helemaal leuk als jullie je richten op Franse, Duitse of Engelse liedjes.

6. Als corona voorbij is, ga ik…

Je gebruikt misschien weleens de digitale werkvorm woordketting of ABC-zin. Nog zo’n spelletje waarbij elke leerling aan de beurt komt én iedereen goed moet onthouden is de variant “als corona voorbij is, ga ik…”. Het werkt hetzelfde als: “ik ga op vakantie, en ik neem mee”. Ook deze werkvorm leent zich prima voor een online les én voor de vreemde talen.

7. Plan een breakout room-sessie

Nog een digitale werkvorm die tijdens jouw online les kunt toepassen: laat leerlingen in kleine groepjes in aparte breakout rooms werken aan een opdracht. In kleinere groepjes is het laagdrempeliger om je microfoon aan te zetten dan met twintig man. Leerlingen kunnen op deze manier – ondanks de afstand – toch samenwerken, of samen brainstormen. Na een tijdje komt iedereen weer samen om resultaten aan elkaar te presenteren en/ of te vergelijken. Als jij als docent moderator bent van elke Teams, Zoom of Google-meeting, kun je iedereen erbij roepen als de tijd om is.

8. Samenvatten

We schreven al eerder over deze digitale werkvorm in het blog over knallende afsluiters voor je online les. Maar een samenvatting, kunnen je leerlingen ook best halverwege de les maken. Je kunt ze de opdracht geven om het onderwerp dat jullie de afgelopen les(sen) behandeld hebben zelf samen te vatten, of jij zet een samenvatting klaar die zij moeten in- of aanvullen. Werken jullie met Learnbeat? Dan kun je hier de vraagvorm ‘gatentekst kiezen’ voor gebruiken.

Houd je leerlingen bij de online les met deze digitale werkvormen

Na het lezen van dit blog, heb je hopelijk weer wat frisse ideeën om jouw leerlingen een energy boost te geven tijdens de online les. Wil je meer van dit? In onze checklist zetten we heel veel tips & tools voor digitale werkvormen in het onderwijs op een rijtje. Vraag de checklist hier gratis aan:

Checklist: Welke werkvorm past bij jouw doel?

Bij Learnbeat bloggen wij regelmatig over werkvormen voor digitaal onderwijs. In de handige ‘Checklist: Digitale werkvormen en tools voor het onderwijs‘ zetten we alle tools en werkvormen met hun toepassing op een rij. Vraag de checklist hier gratis aan:

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?