docent-Nederlands-vertelt-over-werken-met-methode-Leswijs-Nederlands-in-Learnbeat

[Interview] Learning analytics in het onderwijs met Leswijs Nederlands

Op een regenachtige vrijdagochtend stap ik het Roelof van Echten College in Hoogeveen binnen. Ik word hartelijk ontvangen door docent Nederlands Wim Koster. Zijn vaksectie werkte voorheen met een digitaal ‘boek achter glas’ en koos vanwege de vele mogelijkheden voor Leswijs Nederlands in Learnbeat. De learning analytics geven Wim houvast en overzicht. Daarnaast biedt hij met de methode Leswijs Nederlands een allesomvattend jaarprogramma aan. Het digitaal toetsen verlaagt de toetsdruk. Bekijk de video of lees het interview waarin deze bevlogen docent zijn ervaringen deelt.

Geschreven door
Marit Rooijakkers

Leswijs Nederlands in Learnbeat is géén boek achter glas

Bij onze vorige uitgever liepen we tegen het probleem aan dat de methode een ‘boek achter glas’ was. Toen we de digitale mogelijkheden zagen van Leswijs Nederlands in Learnbeat waren we onder de indruk.

We hebben voor Leswijs Nederlands gekozen omdat deze methode helemaal interactief werkt.

We zijn het gewoon gaan proberen; in de eerste instantie voor een jaar. Maar we zijn steeds enthousiaster geworden. Er is heel veel mogelijk in Learnbeat.

  1. Werken met Leswijs Nederlands in Learnbeat helpt mij tijd te besparen op drie fronten.
    Ik heb overzicht op wat leerlingen aan het doen zijn, waar ze achterlopen en waar ze fouten maken.
  2. Ik heb heel weinig voorbereidingstijd omdat er veel lesmateriaal in Learnbeat klaarstaat.
  3. De toetsdruk is veel lager.

Learning analytics toont hoe elke leerling het doet

Dankzij de learning analytics functies in Learnbeat heb ik continu zicht op hoe leerlingen en hele klassen ervoor staan. Ik stap binnen in het lokaal; ik open Learnbeat en ik zie meteen waar ik mee bezig was; waar leerlingen zijn en wat ze nog moeten doen en waar leerlingen achterblijven. Dat geeft mij als docent heel veel houvast en ik kan ook direct feedback geven of even bij zo’n leerling gaan staan en die verder helpen. Dat is zo’n mooi instrument!

Leerlingen leren het meeste van hun fouten

Leerlingen zien in Learnbeat precies welke opgaven ze goed hebben gedaan en welke niet. Fouten moeten zij vervolgens ook zelf verbeteren. Snappen ze niet wat ze fout hebben gedaan, dan kunnen ze mij om hulp vragen. Daardoor leren ze volgens mij veel beter. Het geeft hen daarnaast ook een goed gevoel van “ik heb het nu helemaal afgerond en goed gedaan”.

Een allesomvattend jaarprogramma voor het vak Nederlands

Ik haal 80 á 90% van mijn hele jaarprogramma uit Leswijs Nederlands. Aangevuld met de eigen producten die ik nog heb; het lezen van boeken en verwerken daarvan, bied ik  hiermee een volledig jaarprogramma.

Leerlingen krijgen binnen de methode Leswijs Nederlands van alle aspecten van de taal ruim voldoende aandacht.

Daar waar voorheen leerlingen individueel door de methode liepen, biedt de tweede editie van Leswijs Nederlands meer interactie. Leerlingen moeten samen opdrachten maken en groepsopdrachten doen. In Learnbeat heb ik de flexibiliteit om te kiezen of ik dat vervolgens wel of niet ga doen met de klas. Zo niet: dan kan ik het in de de auteursomgeving heel makkelijk verwijderen uit het lesmateriaal, zonder dat het voor leerlingen verwarrend wordt.

Lesmateriaal uit de bibliotheek van Learnbeat

Ik kan aanvullend op Leswijs Nederlands ook nog ander lesmateriaal uit de bibliotheek van Learnbeat halen. Bijvoorbeeld als ik extra oefening wil aanbieden voor werkwoordspelling. Er staat mooi lesmateriaal in de bibliotheek; die wordt ook steeds voller. Dat biedt me echt de mogelijkheid om te differentiëren.

Vakoverstijgend werken met het portfolio in Learnbeat

Wat leerlingen doen binnen Leswijs Nederlands is ook vakoverstijgend. Daarnaast werken we af en toe samen met andere vakken. Leerlingen maken dan voor een ander vak opdrachten die ze bij Nederlands uitwerken. Die zetten ze dan in het digitale portfolio in Learnbeat. Zo krijgen ze op inhoud een cijfer bij het andere vak en voor schrijfvaardigheid een cijfer bij Nederlands.

Digitaal toetsen: persoonlijk, minder toetsdruk en leerlingen hebben inzage

Toetsen neem ik allemaal digitaal af binnen Learnbeat. De leerlingen zijn gewend aan digitaal werken in de leeromgeving en dus ook aan digitaal toetsen. We doen regelmatig formatieve voortgangstoetsen die hen zelfvertrouwen geven. Maar digitaal toetsen heeft ook voordelen voor mij als docent. Ik ben veel sneller klaar met nakijken, ik kan toetsen aanpassen aan mijn persoonlijke behoeften en leerlingen kunnen achteraf de antwoorden inzien.

Minder nakijkwerk
Ik kijk per vraag de toets na, dus eerst van alle leerlingen vraag één, enz. Zodat ik van iedereen weet welke marge ik heb van wat ik goed of fout reken. Dat geeft mij ook weer heel veel zekerheid.

Het nakijken gaat in Learnbeat een stuk makkelijker en sneller dan op papier. Leerlingen hebben ook heel snel hun cijfer terug.

Daarnaast kijkt Learnbeat alle gesloten vragen al automatisch na. Ik check zelf alleen of Learnbeat bepaalde marges hanteert die ik niet wil.

Persoonlijk
Ik kan de digitale toetsen helemaal aanscherpen zoals ik dat wil. Sowieso kan ik de puntentelling aanpassen met een verzwaring of een versoepeling. Ik kan vragen toevoegen die ik belangrijk vind of bijvoorbeeld over een onderwerp dat ik in de klas besproken heb. Die krijgen precies hetzelfde format in Learnbeat. En vragen die ik niet in de toets wil verwijder ik.

Inzage in de toets
Leerlingen kunnen, als die nagekeken is, hun eigen toetsen inzien zonder dat ze daar verbeteringen in aanbrengen.

Leerlingen werken met veel plezier in Learnbeat

Ik praat ook nog even met twee leerlingen uit leerjaar één van de havo: Fatima en Lisanne.

Fatima vindt het leuk om met Learnbeat te werken “omdat het makkelijk is. Vooral dat je zelf kunt zien wat je fout hebt gedaan”. Ze vindt werken op de Chromebook sowieso al leuker dan met boeken.

Lisanne: Als ik met Learnbeat werk kan ik, als ik fouten heb gemaakt, precies zien wat de fout was. Dan weet je ook hoe je het kan verbeteren. En je hoeft niet al die boeken mee te sjouwen want die zijn best wel zwaar.”
Ook vindt Lisanne het handig dat ze wat in de les behandeld is, zoals filmpjes of andere fragmenten, altijd kan terugvinden in Learnbeat. “Als het in een gewone les uitgelegd wordt door de docent ofzo dan kan het zijn dat je het niet allemaal onthoudt, maar in Learnbeat kun je alles teruglezen.”

Werken met Learnbeat is gewoon aanstekelijk!

Hun docent sluit af met “Ik werk met zoveel plezier met Learnbeat dat ik dat ook overdraag aan mensen die er niet mee werken. Collega’s zien aan mij dat ik er echt met plezier in werk, omdat de leerlingen er met plezier in werken.

Ervaar zelf het gemak van digitaal lesgeven

Ben je door het verhaal van Wim Koster benieuwd geworden hoe Learnbeat werkt? Vraag je proefaccount aan en ontdek Learnbeat, zonder dat je ergens aan vastzit.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?