Werkvormen voor digitaal onderwijs om voorkennis te activeren

De start van een schooljaar is altijd hectisch. Zoals elk jaar zijn er nieuwe gezichten op school. Dit schooljaar heb jij misschien ook leerlingen die niet fysiek op school aanwezig kunnen zijn; maar lessen op afstand volgen. Hoe zorg je ervoor dat iedereen na de vakantie en de eerste weken van kennismaken, serieus in de leerstand komt? In deze blog bespreken we verschillende werkvormen voor digitaal onderwijs waarmee je de voorkennis van leerlingen kunt activeren.

Activeren van voorkennis: thuis of in de klas?

Ook al wint afstandsonderwijs het meestal niet van het klaslokaal, dankzij digitaal onderwijs ben je minder afhankelijk van ‘samen fysiek in het klaslokaal aanwezig zijn’. Dus mocht het nodig zijn, dan kun je met deze digitale werkvormen ook op afstand de voorkennis van je leerlingen activeren. Sommige werkvormen zijn ook geschikt om als huiswerk op te geven.

Bepaal eerst wáár je de voorkennis wilt activeren. Thuis, zodat je leerlingen voorbereid het klaslokaal instappen? Of wil je samen in het klaslokaal de voorkennis van leerlingen activeren?

Samenvatting 2.0 in een strip of Avatar

Een manier die veel docenten daarvoor toepassen, is aan het begin van de les de stof van vorige les weer even samenvatten en herhalen. Niks mis mee. Maar wil je die samenvatting iets minder droog maken? Kijk dan eens naar de iPad apps Tellegami en Strip Designer. Hiermee kun je de boodschap op een speelse manier brengen.

Met Tellegami maak je in een handomdraai een digitale animatie. De geanimeerde figuren kunnen ook iets zeggen. Bijvoorbeeld: de eerder behandelde stof even kort benoemen.

Met de app Strip Designer zet je – ook als je totaal niet kunt tekenen – een stripverhaal in elkaar. Geef je een vreemde taal? Dan kun je zo bijvoorbeeld een conversatie in een supermarkt uitbeelden. Maar bijvoorbeeld ook een recept, instructie of dus een samenvattend gesprek van de al behandelde stof verwerken in een stripverhaaltje.

een-werkvorm-voor-digitaal-ondewrijs-om-voorkennis-van-leerlingen-te-activeren-met-een-stripverhaaltje-gemaakt-in-de-app-StripDesigner

Wat stemt jouw klas?

Wil je eens iets anders dan het samenvatten en herhalen van de al geleerde stof? Betrek leerlingen dan door ze hun eigen mening te laten geven. Dat kan met een poll of rating-tool. Met Padlet Backpack kun je als docent leerlingen hun mening laten geven, bij bijvoorbeeld een foto. Ze kunnen sterren geven (van 1 t/m 5), een duimpje omhoog of omlaag erbij zetten, een hartje geven of een cijfer zetten bij een afbeelding. Dit kunnen je leerlingen zowel thuis doen als in de klas.

Geef je een praktijkvak? Dan kun je bijvoorbeeld foto’s van constructies of technische tekeningen laten beoordelen door je leerlingen: welke zijn goed en welke kloppen niet? Voor kunstvakken kunnen je leerlingen hun mening geven over een kunstwerk. Maar ook voor talen of vakken als burgerschap kun je dit inzetten. Vraag bijvoorbeeld naar hun mening of beoordeling van nieuwskoppen, social media berichten of politieke statements.

Werken jullie met Learnbeat? Dan maak je in een handomdraai een poll die jullie met de hele klas tegelijk kunnen maken.

in-Learnbeat-doe-je-eenvoudig-een-digitale-poll-met-je-klas-om-voorkennis-te-activeren-met-deze-werkvorm

Filmpje

Een veelgebruikt – maar daarom niet minder aansprekend – medium, is een video over het onderwerp dat jullie hebben behandeld. Er zijn zelfs enthousiaste vakdocenten die hun eigen YouTube-kanaal hebben met video-lesmateriaal. Of misschien wil je een actueel TV-fragment laten zien dat aansluit bij het onderwerp dat je net hebt behandeld.

Heb jij je leerlingen al eens aan het werk gezet om zelf een video of vlog te maken? Ook dat kun je als opdracht geven om de al behandelde stof te verwerken. Denk aan het opnemen van een conversatie, interview of demonstratie. Extra motiverend als je de beste video’s vervolgens aan de hele klas laat zien!

Als je met Learnbeat werkt, voeg je eenvoudig video’s toe aan jouw lesmateriaal in de auteursomgeving. Ook voeg je eenvoudig opgaven toe over die video, die leerlingen – thuis of in de klas – kunnen maken.

in-Learnbeat-voeg-je-eenvoudig-een-video-toe-aan-je-lesmateriaal-om-met-deze-digitale-werkvorm-de-voorkennis-van-leerlingen-te-activeren

Quiz Time

Net als video’s zijn quizzen in de les ook populair. Kahoot! ken je vast wel. Het prettige van Kahoot! is dat er al heel veel quizzen in staan die je gratis kunt gebruiken. Ook gebruiken veel docenten de tool Socrative om een quiz in te maken. Een quiz test sowieso het kennisniveau van de leerlingen. Maar door het speelse en competitieve element betrek je iedereen ook extra bij het onderwerp.

Werk je met Learnbeat? Ook daar kun je een quiz in maken. Het voordeel van Learnbeat is dat leerlingen de quiz later nog kunnen terugzien In Kahoot! kan dat niet want dat werkt alleen live in de klas.

Toets zonder cijfer

Om leerlingen weer even actief bezig te laten zijn met alle stof die ze de afgelopen tijd hebben geleerd, is een formatieve toets ook geschikt. Als docent zie je precies wat iedereen al weet én je kunt vervolgens terugkoppelen waar zij nog aan moeten werken. Een formatieve toets kan natuurlijk ook op papier, maar is bij uitstek een fijne werkvorm voor digitaal onderwijs omdat jij dan als docent veel minder nakijkwerk hebt. Socrative is een tool die vaak wordt gebruikt voor formatieve toetsen.

Wie met Learnbeat werkt kent de digitale toetsomgeving misschien al. Hiermee maak je eenvoudig zelf toetsen of kies je uit het beschikbare materiaal; en bepaal jij of er een cijfer gegeven wordt of niet. Learnbeat kijkt gesloten antwoorden automatisch na en open vragen kun je sneller ‘per vraag’ nakijken.

Aan de slag met werkvormen voor digitaal onderwijs om voorkennis te activeren

Hopelijk kun je met deze digitale werkvormen voor het activeren van voorkennis aan de slag. Wil je weten hoe dat in Learnbeat werkt? Vraag dan proefaccount aan en kijk rustig rond wat Learnbeat te bieden heeft, zonder dat je ergens aan vastzit.