Wat is gepersonaliseerd leren en hoe werkt het in de praktijk? 7 vragen en antwoorden

Gepersonaliseerd leren: geen onderwijsprofessional die er níet de mond vol van heeft. Ook Learnbeat ziet het als een belangrijke (of zelfs de belangrijkste) bijdrage voor het verbeteren van het onderwijs. Maar wat is gepersonaliseerd leren nu eigenlijk en hoe kun je daar als docent aan bijdragen? Educause Learning Initiative (PDF )(ELI) geeft antwoord op de zeven meest gestelde vragen over deze nieuwe vorm van leren.

1. Wat is gepersonaliseerd leren?

Deze vraag laat zich eigenlijk al beantwoorden door het doel van gepersonaliseerd leren vast te stellen. Het ELI omschrijft dat deze vorm van leren een uniek en specifiek op de individuele leerling toegespitst leerpad biedt. Als de leerling individuele feedback krijgt, dan kunnen opdrachten op maat gemaakt worden volgens de sterke en zwakke punten van de leerling. Om deze feedback en vorm van onderwijs voor alle leerlingen mogelijk te maken, is het gebruik van technologie en het Internet noodzakelijk.

2. Hoe werkt gepersonaliseerd leren?

Aan de hand van de leerresultaten wordt een persoonlijk profiel voor iedere leerling opgebouwd. Hierdoor worden de sterke en zwakkere punten en het leertempo vastgesteld. Geavanceerde digitale leeromgevingen zoals Learnbeat leveren deze informatie constant en passen de lesstof en opgaven aan op de bevindingen. Per leerling wordt zo het beste leerplan gecreëerd. Omdat de docent een constant overzicht heeft van de prestaties van de leerling, kan effectiever onderwijs gegeven worden.

3. Wie doet het?

In Nederland zien steeds meer scholen het belang in van onderwijs op maat in. Zo ziet Learnbeat een toename in het aantal scholen dat van hun tools voor digitaal onderwijs en differentiatie gebruikt maakt.

4. Waarom is gepersonaliseerd leren zo belangrijk?

Deze manier van leren biedt dus kansen voor het verbeteren van het onderwijs. Grote aantallen leerlingen profiteren van verkregen data omdat hun voortgang gemonitord wordt en het toekomstige succes goed te voorspellen is. Met behulp van deze gegevens wordt een persoonlijk leerplan opgesteld en verbeteren de prestaties van de leerling. 

5. Wat zijn de kanttekeningen?

Eigenlijk is dit niet per se een minpunt maar: gepersonaliseerd leren dankzij digitalisering is NIEUW. Als gevolg daarvan zijn er weinig beschikbare studies naar de effecten op grote schaal. Zo zou de groepsdynamiek in de klas kunnen veranderen en worden leerlingen misschien te afhankelijk van techniek. De veranderende rol van de docent vergt aanpassingsvermogen, maar meer aandacht voor de leerlingen lijkt vooral een voordeel.

6. Waarheen leidt de weg… Waar gaat het heen?

Dankzij de implementatie van gepersonaliseerd leren op verscheidene scholen is er steeds meer informatie over de werking en effectiviteit. Informatie op basis waarvan scholen kunnen gaan bepalen hoe zij hun voordeel kunnen doen met deze andere aanpak. De veranderende verwachting ten opzichte van leerlingen en instellingen, maakt dat het curriculum opnieuw overdacht moet worden. Uiteindelijk zullen de gebruikers van de modellen voor gepersonaliseerd leren zelf een steeds grotere rol gaan spelen in de verdere ontwikkeling ervan.

7. Welke implicaties zijn er voor lesgeven en leren?

Door onderwijs op maat aan te bieden kunnen docenten op maat gemaakte methodes onderwijzen en leerlingen meer individuele aandacht geven. Leerlingen ontvangen betere feedback dankzij het goede inzicht van de docent in hun prestaties en behoeften. Als samenwerkingsverbanden tussen gebruikers ontstaan zal het onderwijs nog slimmer worden en het niveau hoger.

Aan de slag met gepersonaliseerd onderwijs

Wil je zelf een kijken wat de mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren zijn? Vraag direct je gratis Learnbeat proefaccount aan, zonder dat je ergens aan vastzit

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?