Doelgerichte peer feedback in de klas.

Peer feedback: 8 tips voor in de klas

Eerder las je al dat peer feedback een waardevolle toevoeging is aan je lessen. Het motiveert en activeert je leerlingen, en als docent kun je er tijd mee besparen. Maar hoe pas je deze methode nu concreet toe in je lessen? In deze blog vertellen we hoe je peer feedback het beste in kunt zetten in de praktijk.

Geschreven door
Maj Hansen

1. Maak het leerdoel helder

Waarom doe ik dit eigenlijk?” Deze vraag zul je vast krijgen van leerlingen. Begin dan ook met het leerdoel: Geef aan waarom leerlingen elkaar feedback geven. Als leerlingen weten wat het nut ergens van is, zullen ze sneller bereid zijn zich er serieus mee bezig te houden. Geef aan dat hun feedback en mening waardevol is! Ze kunnen hiermee niet alleen een klasgenoot verder helpen, maar ook hun eigen werk verbeteren.

2. Biedt kaders voor het proces

Bij peer feedback is er een grote rol weggelegd voor de leerling. Maar dat betekent niet dat je als docent geen invloed meer hebt. Voor effectieve peer feedback is het juist belangrijk dat je als docent het proces in kaders leidt. Geef de leerlingen daarom een checklist of beoordelingsformulier waarin staat welke punten ze moeten behandelen. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld werken met rubrics.

3. Kies de vorm die past bij jouw vak en de opdracht

Het soort feedback dat nuttig is verschilt per vak en per opdracht. Misschien hebben je leerlingen elkaar al wel eens van commentaar voorzien bij een scheikundepracticum, maar wil je nu dat ze de presentatievaardigheden van hun klasgenoten beoordelen. Dat vraagt om een andere blik. Geef dus per opdracht duidelijke kaders voor de feedback.

4. Geef richtlijnen voor opbouwende kritiek

Vertel leerlingen dat ze niet alleen moeten aangeven of iets goed of fout is, maar ook waarom. Moedig ze aan om in hun feedback ook suggesties voor verbeteringen op te nemen. Zo leren ze dat kritiek vooral werkt als deze opbouwend is. Dat kan bijvoorbeeld met ‘tips en tops’ of de ‘sandwichmethode’ (positief punt – verbeterpunt – positief punt). Zo zien leerlingen dat er altijd iets beter kan, maar ook wat er al wél goed is gegaan. 

5. Probeer samen tot een conclusie te komen

Peer feedback werkt het beste als het van twee kanten komt. Bij de ‘Pendleton methode’ gaan de ontvanger en de gever op constructieve manier in gesprek. Eerst vraagt leerling A aan leerling B wat deze zelf goed vond gaan bij de opdracht. Dan geeft leerling A feedback op deze punten. Vervolgens laat leerling A leerling B reflecteren op wat deze zou willen verbeteren. Leerling A geeft hier ook feedback op. Leerling B vat het gesprek vervolgens samen en daarna worden er afspraken gemaakt. Deze methode zorgt ervoor dat de ontvanger actief reflecteert en open staat voor suggesties.

6. Maak de vervolgstappen concreet

Of feedback nu van de docent of een klasgenoot is, het is natuurlijk belangrijk dat leerlingen er ook wat mee doen. Laat je leerlingen daarom naar aanleiding van de peer feedback concreet voor zichzelf opschrijven wat de actiepunten zijn om het de volgende keer beter te doen.

7. Focus op de taak en het proces

Feedback is altijd gericht op de taak of het proces, niet op de persoon. Persoonlijke kritiek kan juist averechts werken. Iemand verliest dan misschien de opdracht uit het oog en betrekt alles wat fout is op zichzelf. Geef dit dan ook mee als je leerlingen aan de slag zet met elkaars werk evalueren.

8. Houd feedback anoniem

Overweeg om de peer review anoniem te laten verlopen. Dan komen de sociale verhoudingen in je klas niet onder druk te staan en hebben loyaliteit of vijandigheid geen invloed op het proces. De nakijkcarrousel van Learnbeat is een voorbeeld van zo’n anonieme evaluatietool. Je kunt er juist ook voor kiezen om leerlingen niet anoniem feedback te laten geven, zodat zij kunnen oefenen met het geven en ontvangen van kritiek. Een belangrijke vaardigheid om op te doen.

Samenwerkend leren met peer feedback

Hopelijk hebben deze tips je geholpen om te bedenken hoe jij peer feedback in wilt zetten in je eigen lessen. Als je met Learnbeat werkt hoef je niets speciaals te organiseren voor een ronde peer feedback. Je start met één druk op de knop de nakijkcarrousel. Hiermee krijgen leerlingen anoniem de antwoorden van een klasgenoot voor zich en kunnen ze meteen aan de slag.

Nieuwsgierig geworden naar peer feedback in Learnbeat?

Bekijk hoe peer feedback werkt in Learnbeat. Vraag je proefaccount hier gratis aan:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?