[Onderzoek] Gepersonaliseerd leren voor wiskunde verhoogt de prestaties

“Het is lastig voor leerlingen om de opgedane kennis vast te houden. En omdat ze moeite hebben met de opgaven voor wiskunde, daalt de motivatie voor dit vak.” Ben jij docent wiskunde en herken je dit? Wij van Learnbeat horen regelmatig dat dit speelt op scholen. Maar er is goed nieuws: uit onderzoek blijkt dat wiskunde oefenen met WisTrainer een positief effect heeft op de prestaties en motivatie van leerlingen. In deze blog lees je meer over dit onderzoek en hoe deze vorm van gepersonaliseerd leren werkt.

Wat is gepersonaliseerd leren met WisTrainer?

Met WisTrainer in Learnbeat kunnen leerlingen adaptief en digitaal wiskunde oefenen. Leerlingen doorlopen hierin de wiskundeopgaven op hun eigen niveau en in hun eigen tempo. De opgaven in WisTrainer sluiten aan op de beproefde wiskundemethodes, zoals Getal & Ruimte, Moderne Wiskunde en KERN Wiskunde. Het systeem herkent wat voor type vragen de leerling wel of niet goed onder de knie heeft. Het stemt ook de vervolgvragen en het niveau hier steeds weer op af voor elke individuele leerling. 

Wiskunde oefenen met WisTrainer verhoogt de prestaties significant

Het onderzoek van Ellen van Kesteren toont aan dat WisTrainer een succesvolle aanvulling is op de reguliere wiskundelessen die de prestaties van leerlingen verhoogt. De klassen die met WisTrainer werken scoren significant hoger dan de controleklassen die alleen met het boek werken. Ook wijst het onderzoek erop dat oefenen met WisTrainer de motivatie verhoogt.  

Veel leerlingen hebben moeite om wiskundekennis vast te houden

De aanleiding voor dit onderzoek is uit de praktijk gegrepen. Docenten wiskunde van het Spinozalyceum, waar dit onderzoek ook plaatsvond, merkten dat leerlingen uit alle leerjaren de opgedane kennis slecht vasthouden. Ook hebben zij in de praktijk ervaren dat de leermotivatie voor het vak wiskunde laag is. Vooral de algebraïsche en rekenvaardigheden blijven voor veel leerlingen een hardnekkig probleem. Dit uit zich in slechte leerprestaties voor het vak wiskunde en dat is weer van invloed op de motivatie van leerlingen verhoogt. 

WisTrainer vult de reguliere wiskundeles aan

Docent Ellen van Kesteren onderzocht of het gebruik van een adaptieve digitale oefenomgeving voor wiskunde, oftewel Intelligent Tutorsysteem (ITS) bij het vak wiskunde de leerprestaties en motivatie kan beïnvloeden. Hiervoor werd de adaptieve oefenomgeving WisTrainer ingezet als aanvulling op de reguliere wiskundelessen. De brugklassen van het Spinozalyceum te Amsterdam werkten gedurende vier maanden met WisTrainer, evenals twee controle klassen van hetzelfde niveau, die alleen het boek gebruikten. 

Oneindig wiskunde oefenen op je eigen niveau 

Wil je jouw leerlingen gepersonaliseerd wiskunde laten leren met WisTrainer? Vraag hier je proefaccount aan van WisTrainer en kijk of het bevalt zonder dat je ergens aan vastzit: