[Interview] ‘Gestructureerd lesgeven met een digitale leeromgeving’

Sanne Klaver is docent en sectievoorzitter Nederlands en docent biologie op het Pleysier College Westerbeek. Dit is een school voor voortgezet speciaal onderwijs voor leerlingen met een gedragsstoornis of psychiatrische problematiek. Dit jaar gebruikt Sanne voor het eerst Learnbeat voor het vak Nederlands. En dat bevalt goed!

‘Leerlingen vinden werken met Learnbeat enorm leuk en scoren beter dan daarvoor.’

Structuur bieden met leerstoflijnen

‘Op het Westerbeek werken we met kleine groepen op niveau vmbo-tl, havo en vwo. Onze leerlingen hebben stoornissen als autisme, ADHD, ODD of Gilles de la Tourette. Deze kinderen hebben veel structuur nodig. Om die reden werken wij op school met leerstoflijnen. We maken deze zelf in Learnbeat. Leerlingen weten precies wat ze in een periode gaan doen.

Learnbeat past goed bij onze gestructureerde aanpak.

Al het lesmateriaal staat overzichtelijk bij elkaar. Omdat alles digitaal is kunnen leerlingen niks vergeten of kwijt zijn. En leerlingen kunnen altijd en overal aan de slag.’

Adaptief oefenen werkt motiverend

‘Er zit heel veel oefenstof in Learnbeat. Vind een leerling iets moeilijk? Dan kan hij extra oefenen in een persoonlijk leerroute. Vind hij juist iets makkelijk? Dan kan hij sneller door de stof heen. Vervolgens kan hij verder werken aan andere opdrachten. Het programma is heel adaptief.

Het is leuk om te zien hoe gedreven leerlingen zijn.

Leerlingen willen dat alle balkjes groen worden. Dat zorgt ervoor dat ze precies de stof oefenen die ze nog niet voldoende beheersen. Leerlingen zien ook wat hun “rang” is ten opzichte van de klas. Dat motiveert enorm. Ze houden competities en oefenen nóg harder.

Inzicht in voortgang

In het voortgangsscherm zie ik hoe een leerling scoort en hoeveel opdrachten hij gemaakt heeft. Aan de kleuren zie ik in één oogopslag hoe een individuele leerling ervoor staat. Datzelfde kan ik ook zien voor een hele klas. Learnbeat geeft ook inzicht in hoe leerlingen op de cognitieve niveaus reproductie, toepassing of inzicht scoren.

Flexibiliteit 

Dit jaar gebruik ik het lesmateriaal zoals dat kant-en-klaar in Learnbeat staat. Het is voor onze school belangrijk dat we zelf lesmateriaal kunnen maken en aanpassen. Dat kan gelukkig heel makkelijk in Learnbeat. In de auteursomgeving van Learnbeat kun je makkelijk zelf lesmateriaal toevoegen of arrangeren. Samen met een collega heb ik een training gevolgd. In twee dagen leerden we hoe je zelf lesmateriaal en toetsopgaven toevoegt.

Variatie

De opdrachten in Learnbeat zijn afwisselend. Denk aan samenwerkingsopdrachten en tekenopdrachten. Deze stimuleren leerlingen om verder na te denken. Laatst moesten mijn leerlingen een stad tekenen. Daar schreven ze een verhaal bij over het land waarin die stad staat. Maar van het een kwam het ander. Ze ontwierpen een vlag en schreven meer verhalen. Met aardrijkskunde gingen ze ermee verder. Rond verkiezingstijd hebben ze zelfs verkiezingen voor hun land uitgeschreven. Ik was zo trots op mijn leerlingen… Prachtig om te zien waar een stimulerende opdracht toe kan leiden!’

Volgend jaar gaan we in heel het vmbo met Learnbeat werken. Leerlingen vinden het enorm leuk en scoren beter dan tevoren. We wachten met smart op het lesmateriaal voor de bovenbouw van havo en vwo.’

Ontdek lesgeven met een digitale leeromgeving

Neem zelf een kijkje in de digitale leeromgeving van Learnbeat. Vraag direct je gratis proefaccount aan, zonder dat je ergens aan vast zit.