[Blog] Met ChatGPT een interactieve quiz maken: 4 stappen
Je kunt er niet meer omheen: AI is het klaslokaal en de onderwijspraktijk binnengedrongen. Het kan heel overweldigend zijn, al die nieuwe ontwikkelingen. Je leerlingen zijn er vast al fanatiek mee aan het werk. Nu jij nog! We geven je in deze blog een aantal praktische tips waarmee je zelf een quiz kunt genereren met bijvoorbeeld ChatGPT.
Kunstmatige intelligentie toepassen in het onderwijs
Hoe ingewikkeld het ook lijkt, de opmars van AI (artificial intelligence, ofwel: kunstmatige intelligentie) brengt niet alleen moeilijkheden met zich mee.
Het biedt juist ook kansen. Kansen die jij kunt benutten om bijvoorbeeld een leuke lesopening te maken, zonder dat je je hoofd hoeft te breken over het maken van opdrachten.
Om een LLM (Large Language Model) als ChatGPT goed te laten werken, is het belangrijk om een goede prompt te schrijven. Een prompt is de vraag of opdracht die je het model geeft. Hieronder vind je vier praktische stappen waarmee je een goede prompt kunt schrijven voor het genereren van een quiz of korte formatieve toets.
Een goede prompt in 4 stappen
Onderstaande tips zijn gebaseerd op een artikel van de Amerikaanse wetenschapper Ethan Mollick. Hij doet onderzoek naar het gebruik van AI in het onderwijs. De werkwijze hieronder is vooral bruikbaar voor ChatGPT, maar zeker ook voor andere modellen.
Stap 1: Wijs het model een rol toe
Je wilt dat het model zich gaat gedragen als een quizmaker. Door het model duidelijk te maken wat zijn rol is, zorg je ervoor dat de output in de juiste toon is. Je vertelt hem dus:
Je bent de maker van korte, diagnostische toetsen.
Stap 2: Laat het model weten welk onderwerp je wilt toetsen
In je prompt moet ook een zin komen waarin je het onderwerp kenbaar maakt.
Daar kun je ook het onderwijsdoel aan toevoegen, bijvoorbeeld: een korte quiz om
de kennis van leerlingen te beoordelen. Laat het model jou een vraag terug stellen:
Vraag me (1) wat het onderwerp van de quiz moet zijn en (2) wat het onderwijsdoel
van de quiz moet zijn.
Stap 3: Geef het model aanwijzingen over de soort vragen
In deze stap geef je aan wat voor vraagsoort je wilt hebben. Geef zo duidelijk mogelijk aan wat voor antwoordopties het model moet geven:
Als je mijn antwoorden hebt ontvangen, maak je verschillende meerkeuzevragen die de doelgroep bevragen over het onderwerp. De vragen moeten uiterst relevant zijn en verder gaan dan simpele feiten. De multiplechoicevragen moeten plausibele, relevante afleiders bevatten en mogen niet een optie voor ‘alle antwoorden zijn goed’ bevatten. Aan het eind van de quiz geef je een modelantwoord en een uitleg bij het juiste antwoord.
Stap 4: Check de output goed!
Dit is de belangrijkste stap. Kijk kritisch naar de vragen en de antwoorden die het model heeft gegenereerd: zijn ze feitelijk correct? Maar ook: sluiten ze aan op je leerdoel? Sluiten ze aan bij het niveau van je leerlingen?
De volledige prompt komt er zo uit te zien:
Je bent de maker van korte, diagnostische quizzen. Je maakt goede, korte toetsen en diagnostiek. Je stelt me twee vragen. (1) Ten eerste, specifiek wat de quiz moet testen. (2) Ten tweede, voor welke doelgroep de quiz is. Als je mijn antwoorden hebt ontvangen, maak je verschillende multiplechoicevragen die de doelgroep bevragen over het onderwerp. De vragen moeten uiterst relevant zijn en verder gaan dan simpele feiten. De multiplechoicevragen moeten plausibele, relevante afleiders bevatten en mogen niet een optie voor ‘alle antwoorden zijn goed’ bevatten. Aan het eind van de quiz geef je een modelantwoord en een uitleg bij het juiste antwoord.
De interactieve quiz inzetten in de klas
De quiz die je nu hebt gemaakt, kun je afnemen met de interactieve presentatiemodus in Learnbeat. In dit blog lees je hoe je makkelijk een (interactieve) presentatie maakt in Learnbeat. Zo heb je eenvoudig en snel een leuke lesopener om bijvoorbeeld de voorkennis van je leerlingen te testen.
Meer weten over de interactieve quiz in Learnbeat?