docent-scheikunde-vertelt-over-werken-met-methode-Chemie-in-Onderzoek-in-Learnbeat

Lesmateriaal ontwikkelen voor scheikunde en gepersonaliseerd leren op het Canisius College

Op een stormachtige novemberdag stap ik het statige gebouw van het Canisius College in Nijmegen binnen. Ik spreek de enthousiaste docent scheikunde Esther Broen over hun keuze voor de methode Chemie in Onderzoek in Learnbeat. De school startte een aantal jaar geleden met Bring Your Own Device (BYOD). Om die reden startte ze de zoektocht naar een digitale leeromgeving en digitaal lesmateriaal. De volledigheid van deze methode die qua inhoud de lading dekt van de te behandelen stof, in combinatie met de mogelijkheid om zelf lesmateriaal te ontwikkelen in Learnbeat, gaf de doorslag. Op deze manier maakt de sectie scheikunde gepersonaliseerd leren mogelijk. Lees of bekijk het interview met Esther Broen hier.

Geschreven door
Marit Rooijakkers

Bring Your Own Device vraagt om digitaal lesmateriaal

Onze school is een aantal jaren gestart met BYOD, dus alle leerlingen nemen hun eigen laptop mee. Om die reden gingen we op zoek naar digitaal lesmateriaal en kozen we voor de digitale leeromgeving Learnbeat.

Zelf lesmateriaal ontwikkelen en aanpassen

We waren op zoek naar een scheikundemethode waarin wij, de sectie, ook veel kunnen aanpassen. Chemie in Onderzoek behandelt alle basisonderwerpen en vonden we er goed uitzien. Maar we vinden zelf lesmateriaal ontwikkelen ook belangrijk. Dat kunnen we in Learnbeat heel makkelijk combineren.

Zelfstandig werken terwijl de docent een oogje in het zeil houdt

De leerlingen gebruiken Learnbeat tijdens de les om opgaven te maken en theorie te leren. Ze maken ook huiswerk in Learnbeat. Wij kunnen goed volgen of ze dat daadwerkelijk gemaakt hebben of niet. In de derde klas gebruiken we Learnbeat nu ook op een iets andere manier. De bedoeling is dat leerlingen in de les veel theorie lezen en zelfstandig de opgaven maken. Thuis hoeven ze dan in principe niks meer te doen. We toetsen digitaal in Learnbeat om te kijken of leerlingen de stof begrijpen. Dat doen we formatief en summatief. Mochten ze de formatieve toetsen de eerste keer niet goed maken, dan mogen ze die nog een tweede keer proberen te verbeteren.

Gepersonaliseerd leren met extra materiaal

Onze school heeft als doel gepersonaliseerd leren mogelijk te maken. We proberen leerlingen naar een hoger niveau te tillen door meer te differentiëren in de lessen. Learnbeat helpt ons daar invulling aan te geven. Hierin kunnen leerlingen op hun eigen tempo en niveau de stof doorlopen. Ook ontwikkelen we met de sectie zelf extra lesmateriaal om elke leerling naar een hoger niveau te tillen. We kunnen in Chemie in Onderzoek in Learnbeat heel makkelijk voor de zwakkere leerlingen wat makkelijkere opgaven toevoegen, waarmee zij meer kunnen oefenen. Zo zorgen we dat zij de stof ook eerst goed begrijpen voordat ze verder kunnen. En voor de leerlingen die al wat sneller zijn kunnen we juist extra uitdaging toevoegen.

Het is voor leerlingen ook heel overzichtelijk om dat extra materiaal te vinden in Learnbeat. Dat maakt het voor hen laagdrempelig om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Op die manier proberen we elke leerling wat beter te bedienen.

Alles op één plek geeft overzicht

Eerder hadden we het probleem dat we veel aparte dingen hadden. Dus losse blaadjes of opdrachten in Magister. Nu kunnen we alles bij elkaar zetten in Learnbeat. En we kunnen het ook gebruiken voor volgend jaar. De hele klas kan overgezet worden om weer opnieuw gebruikt te worden.

Inzicht in de leerweg van leerlingen

Learnbeat houdt de vorderingen van leerlingen bij en presenteert deze overzichtelijk in de learning analytics dashboards. Dat geeft ons dus veel meer informatie om met die leerlingen in gesprek te gaan. Veel meer dan eerder bij andere methodes. Leerlingen – merken we – zijn ook meer gefocust op het werk doordat ze op de laptop kijken en zelfstandig kunnen werken.

Learnbeat helpt mij om meer zicht te krijgen op de leerweg van leerlingen, doordat ik heel goed kan zien welke opgaven ze al gemaakt hebben. En ook hoe goed ze die gemaakt hebben.

Ik kan daar ook in de klas gebruik van maken. Bijvoorbeeld door te laten zien: de hele klas heeft dit wel goed, maar die opdracht vinden we lastig. Dus gaan we daar nog een keer extra aandacht aan besteden. Heel individueel kan ik ook zien welke opgaven ze goed scoren, ook welk niveau: reproductie, toepassing of inzicht. En dat kan ik ook heel makkelijk terugkoppelen aan de leerlingen. Dus dan kan ik beter leerlingen feedback geven en daar het gesprek over aangaan.

Tijd besparen door inzicht, digitaal toetsen en duurzaam gebruik van lesmateriaal

Huiswerkcontrole in één oogopslag

Werken met Chemie in Onderzoek in Learnbeat helpt mij om tijd te besparen doordat ik niet door de klas hoef te lopen voor de huiswerkcontrole. Ik kan in één oogopslag zien wie het gemaakt heeft en wie niet.

Duurzaam gebruik van lesmateriaal
Daarnaast helpt het mij ook om tijd te besparen in de toekomst. Omdat ik, als ik nieuw lesmateriaal ontwikkel en dat op de juiste plek in Learnbeat zet, ik dat volgend jaar weer kan gebruiken. Het is ook heel makkelijk om materiaal te delen met sectiegenoten.

Digitaal toetsen
Verder toetsen we ook digitaal in Learnbeat. Het nakijken van toetsen gaat zo ook wel een stuk sneller, omdat we vaak meerkeuzevragen gebruiken. En die meerkeuzevragen worden automatisch nagekeken. Maar ook als we open vragen stellen dan kan ik per vraag heel snel zien of het goed is of niet. Per leerling is dat zó gebeurd. Dat is gewoon heel makkelijk.

Wenperiode met gerichte instructie

Leerlingen vonden het in het begin best wel wennen om met Learnbeat te werken. Het was allemaal nieuw… de laptop, de methode. Ze hadden veel vragen als “Hoe moet ik dan van het ene tabblad naar het andere? Hoe kan ik de theorie makkelijk vinden?” Dus daar hebben we echt wel gericht instructie op moeten geven. Maar na een tijdje waren ze het gewend. Ze gebruiken Learnbeat nu ook bij meerdere vakken. Het gaat nu heel vlot: ze starten de laptop op, ze gaan naar Learnbeat en ze weten waar ze verder moeten gaan. Wij zorgen er ook voor, bijvoorbeeld door het toevoegen van extra materiaal en samenvattingen, dat leerlingen een overzicht krijgen van de theorie. Dat vonden ze eerst nogal lastig omdat overal losse stukjes stonden.

Als ik een andere docent tegen zou komen…

.. dan zou ik die docent vertellen hoe wij er op het Canisius College mee werken, dat we het heel fijn vinden dat we zoveel lesmateriaal kunnen toevoegen. Ook dat we heel goed en overzichtelijk kunnen zien waar een leerling staat. We kunnen ook heel makkelijk aan andere docenten, bijvoorbeeld aan een mentor, laten zien: hoe werkt diegene nou bij mijn vak? Hoeveel opgaven heeft die leerling gemaakt? Maar ook: hoe goed zijn de opgaven dan gemaakt? En welke opgaven zou de leerling nog meer kunnen oefenen? Dus dat is wat er zo handig is aan Learnbeat.

Verder bevat Chemie in Onderzoek alle basis qua stof en theorie. Het is een volledige methode waarmee leerlingen alles kunnen leren.

Als de leerlingen eenmaal zelfstandig kunnen werken in Learnbeat en daar de goede strategie voor hebben, werkt het echt heel goed!

Ervaar zelf het gemak van digitaal lesgeven in Learnbeat

Heeft deze docent scheikunde haar enthousiasme aan je overgedragen? Probeer zelf hoe Learnbeat werkt. Vraag direct je proefaccount aan en kijk rustig rond zonder dat je ergens aan vastzit:

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?