video-waarin-docent-aardrijkskunde-vertelt-over--digilesgeven-met-De-Geo-in-Learnbeat

[Interview] Grip op lesmateriaal en leerprestaties met De Geo in Learnbeat

De sectie aardrijkskunde van Thorbecke VO werkt alweer een aantal jaar met methode De Geo in Learnbeat. De mogelijkheid om je eigen lesmateriaal toe te voegen, in combinatie met grip houden op de voortgang en leerprestaties per leerling, zijn voor docent Susan Middeldorp dé grote plussen van deze digitale leeromgeving. Op 5 november vroeg ik haar en twee leerlingen uit de onderbouw naar hun ervaringen. Bekijk de highlights in de video of lees het hele gebruikersverhaal.

Geschreven door
Marit Rooijakkers

Digitaal dezelfde stof als in het boek, maar dan met extra lesmateriaal en mogelijkheden

In principe werk ik hetzelfde met De Geo in Learnbeat als met het boek, alleen nu staan het boek en werkboek online. Daarnaast voeg ik mijn eigen lesmateriaal toe van onderwerpen die ik belangrijk vind. Ik werk met een presentatie die ik klassikaal laat zien. Die zet ik ook als extra stuk theorie in Learnbeat. Het mooie is: leerlingen kunnen die presentatie er later weer bij pakken als ze nog iets willen terugkijken. Daarna gaan leerlingen gewoon met de opdrachten aan de slag. Ook hier geldt: als ik bepaalde opdrachten niet goed vind dan haal ik ze eruit en voeg ik iets toe dat ik beter vind. Of ik voeg een extra filmpje toe dat leerlingen kunnen bekijken, thuis of in de les.

De Geo combineren met mijn eigen lesmateriaal gaf de doorslag

Wij werkten hier op school al met De Geo. Toen we overgingen op de digitale versie hebben we voor Learnbeat gekozen omdat in deze digitale leeromgeving veel meer mogelijk is dan in de digitale methode die bij De Geo zelf hoort (eDition). Je kunt
toetsen aanpassen, lessen aanpassen, filmpjes of verdiepingsopdrachten toevoegen. Als je bijvoorbeeld maar een deel van het hoofdstuk wilt behandelen, haal je de paragrafen weg die je niet nodig vindt. Of als je een deel van de opdrachten wilt vervangen, dan kan dat. Al het lesmateriaal wat ik gemaakt heb kan ik opslaan. Ik kan dat ook delen met onder andere mijn collega’s, die kunnen dan dezelfde toets gebruiken – en eventueel weer aanpassen. Dat is het fijne aan deze digitale leeromgeving. Dat was voor ons dan ook de doorslaggevende reden om te kiezen voor De Geo in Learnbeat.

Grip op voortgang en leerprestaties van leerlingen

Door te werken met De Geo in Learnbeat krijg ik behalve grip op het lesmateriaal, ook grip op de leerprestaties en de voortgang per klas en per individuele leerling. Ik heb meer overzicht op hoe de leerlingen een digitale toets hebben gemaakt. Ik zie in één oogopslag hoe de leerling scoort per niveau: reproductie, inzicht of toepassing (RTI). Daar kan ik dan direct op inspringen tijdens de les of individueel met een leerling. Het handige is dat de Geo-toetsen per vraag gelabeld zijn op RTI-niveau. Aan de vragen die ik zelf toevoeg hang ik ook een label.

Als docent is het fijn dat Learnbeat zo’n goed overzicht geeft op de voortgang en resultaten van digitale toetsen. Nakijken gaat sneller, en je hebt meer grip op de resultaten.

Overal leren, sneller nakijken en gemotiveerde leerlingen

Werken met De Geo in deze digitale leeromgeving lost behalve het aanvullen van het lesmateriaal nog een aantal problemen op:

Tijd- en plaatsonafhankelijk werken
Ten eerste biedt het de mogelijkheid om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Dat is voor ons als LOOT-school belangrijk want onze topsport- en topdansleerlingen zijn niet altijd aanwezig. Leerlingen kunnen overal inloggen en overal kijken wat ze moeten doen.

Sneller nakijken
Nakijken gaat vrij snel doordat je per vraag alle antwoorden kunt nakijken. Het nakijken gaat met Learnbeat veel sneller. Er wordt veel al automatisch voor me gedaan wat ik kan aflezen en niet meer handmatig hoef te doen.

Gemotiveerde leerlingen
Bovendien denk ik dat digitaal onderwijs meer motiveert. Het werkboek van De Geo op papier is eigenlijk ‘vrij saai’. In Learnbeat zitten bij de opdrachten van De Geo ook linkjes naar filmpjes enzo. Dat werkt iets motiverender waardoor mijn leerlingen daar hopelijk ook wat enthousiaster mee aan de slag gaan.

De digitale leeromgeving werkt heel prettig voor zowel docent als leerlingen

Mijn algemene ervaring met Learnbeat is dat het heel prettig werkt. Je hebt het boek als basis. Daarnaast kan je dus je eigen inbreng er helemaal inzetten.

Susan Middeldorp
Susan Middeldorp
Docent

“Ik vind werken in Learnbeat voor aardrijkskunde heel fijn, omdat je eraan kan werken wanneer je wilt. Het hoeft niet per se op een bepaalde tijd.

Daniëlle
topdansleerling uit 2 VWO

“Je hoeft niet per se een Atlas mee te nemen of boeken. Alles staat op je laptop; alle plaatjes, filmpjes en je kan de opdrachten maken op je laptop en die kan je gemakkelijk overal mee naartoe nemen. In Learnbeat toetsen maken is heel fijn, want de opdrachten maak je ook in Learnbeat. Dus dan is de toets maken vergelijkbaar met de opdrachten die je al eerder hebt gemaakt. Als je de toets terug krijgt kan je die inzien; je ziet wat je fout hebt en de goede antwoorden staan er ook bij.“

Mare
topdansleerling uit 2 VWO

De Geo dekt de basis; dankzij Learnbeat wordt het ook een beetje van Susan

Het boek van De Geo is nog steeds de basis, maar met Learnbeat heb je veel meer eigen inbreng. De Geo zelf heeft eigenlijk teveel hoofdstukken om in een jaar te doen.

Ik zou zeggen “bedenk: wat vind je belangrijk? en ga daarmee aan de slag”.

In deze digitale leeromgeving bepaal ik zelf wat ik wel en niet wil doen, zonder dat het voor leerlingen onduidelijk wordt.

Wil jij, net als docent aardrijkskunde Susan Middeldorp, ook graag meer grip krijgen op het lesmateriaal uit jouw methode? En daarnaast de leerprestaties van je leerlingen monitoren? Probeer dan zelf of lesgeven met een digitale leeromgeving bij jou past

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?