sluit-je-online-les-af-met-deze-digitale-werkvorm

Eindig je online les met deze 6 knallende afsluiters

Vind je het met afstandsonderwijs ook moeilijk om te peilen hoe de les aankomt bij je leerlingen? Misschien kan een knallende afsluiter je helpen om iedereen even wakker te schudden én te zorgen dat de stof echt blijft hangen. Aan het einde van je online les wil je dat leerlingen het gevoel hebben dat ze iets nieuws hebben geleerd en het ook begrijpen. En als docent wil je checken of het beoogde leerdoel behaald is. Daarom is het belangrijk om tijd te maken voor een goede lesafsluiting. In dit blog bespreken we hoe je met digitale werkvormen je les op een efficiënte manier af kunt sluiten.

Geschreven door
Maj Hansen

1. Betrek je leerlingen bij het leerdoel

Wil je weten wat individuele leerlingen uit de les hebben gehaald? Geef ze een exit poll. Met ExitTicket kunnen je leerlingen op elk device de les evalueren. Je stelt zelf een aantal vragen op en deelt deze via een QR-code met je leerlingen. Bijvoorbeeld:

  • Welke 3 dingen heb je geleerd in deze les?
  • Benoem 2 dingen die je nog wel zou willen leren.
  • Stel 1 vraag die je nog beantwoord zou willen hebben.

Leerlingen kunnen privé antwoord geven op hun eigen device. Zo krijg jij inzicht in de effectiviteit van je les. Bovendien zet je je leerlingen nog even aan het denken over wat ze opgestoken hebben. Handig: je kunt bestaande ExitTickets hergebruiken en je gemaakte ExitTickets delen met andere docenten.

Werk je met Learnbeat? dan kun je ook een korte poll doen met je klas in de presentatiemodus, óf een paar (meerkeuze)vragen stellen over je les als activiteit.

2. Quiz time

Een interactieve quiz is een activerende werkvorm waarmee je voorkennis kunt activeren aan het begin van de les. Maar je kunt deze digitale werkvorm net zo goed inzetten om de les te evalueren of samenvatten. Gebruik de quiz eens aan het einde van je online les om te peilen hoe goed iedereen heeft opgelet. Je kunt meteen zien of leerlingen de opgedane kennis ook al kunnen toepassen.
Als je met Learnbeat werkt, kun je de presentatiemodus op afstand gebruiken. Alternatieven zijn de app Kahoots of Quizlet.

3. Samenvatting aanvullen

Wat was de kern van deze les? Check of leerlingen het begrijpen door ze een samenvatting te laten maken. Als je met Learnbeat werkt, kun je hiervoor de gatentekst-open inzetten. Schrijf een aantal samenvattende zinnen en laat daarbij de kernbegrippen open. Deze moeten je leerlingen zelf invullen. Learnbeat kan deze vragen automatisch nakijken, of je leerlingen kunnen zelf hun eigen antwoorden nakijken. Hebben ze overal groene vinkjes? Dan weten ze dat ze de stof goed snappen. 

Als je leerlingen aan het einde van elke online les zo’n samenvatting invullen, hebben zij na een hoofdstuk een mooie verzameling van korte samenvattingen. Handig als ze zich willen voorbereiden op hun toets! 

4. Stappenplan maken

Gaan je leerlingen na je les aan de slag met een grotere opdracht of project? Laat ze dan aan het einde van de les de opgedane kennis gebruiken voor een goede start. Met bijvoorbeeld Sketchbook of Gliffy kunnen ze een schema of stappenplan tekenen met ideeën. Daar hebben ze tijdens het zelfstandig werken of in de volgende les weer houvast aan.

5. Voor en na

Laat je leerlingen als huiswerk voor de les een mindmap maken om te kijken wat ze al weten over en associëren met het onderwerp. Of laat ze woorden invullen die ze al kennen over een bepaald onderwerp, die je vervolgens in een WordCloud bij elkaar zet. Dat kan bijvoorbeeld met LessonUp

Geef ze vervolgens aan het einde van de les dezelfde opdracht en laat ze dan de twee mindmaps of WordClouds vergelijken. Kunnen ze al meer verbanden tussen bepaalde begrippen leggen? Oorzaak en gevolg aanwijzen? Een chronologie aanbrengen?
Met MindmeisterAyoa en Mindomo kun je (gratis) online mindmaps maken.

6. Maak je leerlingen nieuwsgierig naar de volgende les

Een les afsluiten betekent niet alleen terugblikken, maar ook vooruitkijken. Wat gaat het vervolg zijn op de stof die je in deze les hebt behandeld? Laat je leerlingen daar alvast over nadenken. Zet ze aan het denken met een vraag, stelling, puzzel of raadsel. Zet deze boodschap op een gemeenschappelijk digitaal prikbord als Mural of Padlet. Laat je leerlingen hier vervolgens op reageren. Dan heb je meteen ook een aanknopingspunt voor een gesprek om je volgende online les mee te starten

Sluit je online les knallend af met een digitale werkvorm

Hopelijk heb je na het lezen van dit blog inspiratie voor een goede afsluiting van je les. Ben je benieuwd naar meer digitale werkvormen en tools? Eerder gaven we al tips voor digitale ijsbrekers om je les te beginnen. Voor een volledig overzicht kun je hieronder gratis onze checklist downloaden.

Checklist: Welke werkvorm past bij jouw doel?

Bij Learnbeat bloggen wij regelmatig over werkvormen voor digitaal onderwijs. In de handige ‘Checklist: Digitale werkvormen en tools voor het onderwijs‘ zetten we alle tools en werkvormen met hun toepassing op een rij. Vraag de checklist hier gratis aan:

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?