Leerlingen geven elkaar feedback.

Dit is de meerwaarde van peer feedback in het onderwijs

Geef jij je leerlingen wel eens de opdracht elkaars werk na te kijken? Dat kan als afsluiter of om variatie in je les aan te brengen. Maar wist je dat peer feedback niet alleen een leuke opdracht is voor de afwisseling? Het kan jouw lessen namelijk op allerlei manieren ondersteunen. In deze blog vertellen we hoe peer feedback meerwaarde toe kan voegen aan jouw lessen.

Geschreven door
Maj Hansen

De meerwaarde van peer feedback

Eerder schreven we al dat peer feedback een handige tool is voor formatief evalueren. Maar ook op de volgende vlakken bevordert dit het leerproces:

  1. Motivatie
  2. Communicatie
  3. Interactie
  4. Activeren
  5. Tijdwinst

Hieronder lichten we deze voordelen toe.

1. Peer feedback motiveert leerlingen

Door peer feedback krijgen leerlingen inzicht in waar ze staan ten opzichte van hun klasgenoten. Dit zet aan tot het verbeteren van het eigen werk. Anders dan eenzijdige terugkoppeling zorgt de vergelijking voor een licht competitief element dat leerlingen motiveert om een tandje bij te zetten

2. Communicatieve vaardigheden versterken

Door elkaars werk na te kijken leren leerlingen om kritiek te aanvaarden en te verwerken. Het dwingt de ontvangers te reflecteren op het commentaar en eventueel om verduidelijking te vragen. En de gevers worden aangezet tot helder formuleren. Die moeten hun standpunten onderbouwen en commentaar toelichten zodat de medeleerling er wat mee kan. Daarmee versterkt peer feedback communicatieve vaardigheden.

3. Stimuleer interactie met peer feedback

Niet alleen persoonlijke communicatieve vaardigheden worden versterkt; ook directe communicatie tussen de leerlingen wordt bevorderd. Het geven en ontvangen van terugkoppeling stimuleert diepgaande interactie. Uit ervaring blijkt dat deze interactie soms lastig te realiseren is bij online (afstands-) onderwijs. De tijd nemen voor peer feedback biedt dan uitkomst. Het draait uiteindelijk om de wisselwerking. Je leerlingen moeten elkaar helpen hun werk te verbeteren; dus het proces moet van twee kanten komen.

4. Actief aan de slag met de stof

Ook blijkt dat peer feedback ervoor zorgt dat leerlingen actief betrokken zijn bij het leerproces. Doordat ze kritisch naar het werk van een ander moeten kijken, krijgen ze ook inzicht in hoe ze hun eigen werk kunnen verbeteren. Zo zet je ze actief aan de slag met de stof. Lees voor meer activerende werkvormen de blog 6 x activerende werkvormen voor hogere leerprestaties.

5. Als docent bespaar je tijd

Zet je peer feedback in? Dan hoef je als docent geen nieuwe opdracht te maken om je leerlingen actief bezig te laten zijn met de stof. Je leerlingen nemen feitelijk een deel van jouw rol over. Deze manier van beoordelen resulteert in meer feedbackmomenten zonder extra druk op de docent. Dit sluit aan bij het idee van docent als coach, waarmee je meteen ook 21e-eeuwse vaardigheden opneemt in je lessen. Daarbij nemen je leerlingen je werk uit handen: ze kijken elkaar na en jij hoeft alleen in de gaten te houden hoe dit proces verloopt. 

Klaar voor peer feedback?

Wil jij je leerlingen ook activeren en motiveren? Bevorder de interactie in je klas en bespaar zelf tijd met peer feedback. Als je met Learnbeat werkt hoef je niets speciaals te organiseren voor een ronde peer feedback. Je start met één druk op de knop de nakijkcarrousel. Hiermee krijgen leerlingen anoniem de antwoorden van een klasgenoot voorgeschoteld en kunnen ze meteen aan de slag.

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden?

Ontdek zelf de voordelen van Learnbeat, zonder dat je ergens aan vastzit. Bekijk Learnbeat gratis in een proefaccount:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?