door-digitaal-toetsen-in-Learnbeat-bespaart-docent-Engels-tijd

[Interview] ‘Digitaal toetsen spaart tijd, zeker bij gesloten vragen!’

Madelief de Bruijn van het Christelijk College Zeist is docent Engels en vakgroepvoorzitter. Ze geeft les met de methode E-English in Learnbeat. Toetsen neemt ze digitaal af, met toetsen die ze zelf samenstelt in Learnbeat. “Digitaal toetsen biedt veel mogelijkheden en bespaart mij uiteindelijk veel tijd.”

iPad-school die kiest voor digitaal toetsen

Madelief:
‘Het Christelijk College Zeist is een kleine school met de niveaus vmbo basis en kader. Onze leerlingen maken de toetsen van het Centraal Examen op de computer. Daarom hebben wij ervoor gekozen om digitaal te toetsen. Het CCZ is een iPad-school en omdat wij al werken met een digitale methode, was het een kleine stap om ook het digitaal toetsen te introduceren.

Wanneer leerlingen toetsen digitaal maken, is dat meteen een goede oefening voor het examen. Veel van onze leerlingen hebben een lwoo-indicatie en ook dyslexie komt vaak voor. Deze leerlingen vinden het prettig als tekst wordt voorgelezen.

‘De voorleesfunctie die standaard op de iPad zit, maakt dat makkelijk. Ook kunnen dyslectische leerlingen woordjes makkelijk vergroten, een voordeel waar ik zelf nog niet eens aan had gedacht.’

Toetsen met afbeelding van een fruitkraam

‘In het begin heb ik tijd geïnvesteerd om te leren hoe ik toetsvragen in Learnbeat kan maken. Ik weet nu hoe dat moet en er staan er al zo’n 8 á 9 toetsen klaar. In Learnbeat kun je allerlei soorten vragen maken. Open vragen, meerkeuzevragen, tabellen met invulopties, gatenteksten waarin leerlingen woordjes moeten invullen of afbeeldingen met hotspots. Vooral de laatste mogelijkheid vind ik erg leuk; ik maak er vaak gebruik van.

Laatst moesten mijn leerlingen fruit- en groentesoorten in het Engels leren. In de toets heb ik een afbeelding van een marktkraam met verschillende groenten en fruitsoorten geplaatst met hotspots. Leerlingen moesten bij elke hotspot het Engelse woord invullen. Ze vinden dat leuke toetsvragen en ik merk dat visuele ondersteuning heel goed werkt bij mijn leerlingen. Lees meer over de hotspot-afbeeldingen op de support site van Learnbeat.

Ik maak ook regelmatig gebruik van de vraagsoort “tabel”. Aan de ene kant staat het woord dat leerlingen moeten vertalen en aan de andere kant vullen ze de vertaling in. Deze optie is handig als woorden zich niet lenen voor een afbeelding.’

Tijdbesparing

‘Digitaal toetsen spaart tijd. Zeker bij een grote lees- of luistertoets met alleen maar gesloten vragen. Dan hoef ik helemaal niet na te kijken, want het cijfer rolt zo uit het systeem. Ideaal!

De beoordeling van vertaalopdrachten controleer ik zelf nog even. Wij hanteren de regel dat leerlingen een half punt krijgen als ze net één letter verkeerd hebben geschreven. En leerlingen met dyslexie krijgen een punt als ze een woord fonetisch hebben gespeld. Dat is handwerk, maar is nog steeds minder tijdrovend dan een papieren toets nakijken.
Doordat ik minder tijd kwijt ben aan nakijken, heb ik meer tijd om individuele leerlingen te helpen of leuke lessen te ontwikkelen.’

Spieken is moeilijk

‘Ook bij digitaal toetsen moet je leerlingen in de gaten houden. Learnbeat heeft dat makkelijker gemaakt met een melding-functie. Zodra een leerling bijvoorbeeld een stuk tekst plakt of het tabblad van Learnbeat verlaat, krijg ik een melding. Ik spreek de betreffende leerling meteen daarop aan. Leerlingen weten ondertussen dat ik een melding krijg als ze naar een andere website gaan. En na één waarschuwing proberen ze het ook niet meer. Lees meer over de toetsmogelijkheid in Learnbeat op de support site.

Ook zelf neem ik maatregelen bij een toets. Leerlingen waarvan ik bij eerdere toetsen veel meldingen heb gekregen, zet ik dicht bij mijn bureau. Ook laat ik leerlingen voor een toets hun tafel omdraaien, zodat ik hun scherm kan zien.’

Leerlingen maken toetsen liever digitaal

‘Uit een enquête onder mijn leerlingen blijkt dat ze enthousiast zijn over digitaal toetsen. De iPad is helemaal hun ding. Leerlingen vinden de variatie in vragen fijn en zeker met de hotspot-afbeeldingen ziet een toets er aantrekkelijker uit. 

Leerlingen hebben zelfs het gevoel dat ze digitale toetsen beter maken dan toetsen op papier. Dat verbaasde mij!’

Formatief toetsen

In de digitale toetsomgeving van Learnbeat kun je ook toetsen afnemen zonder dat daarvoor een cijfer wordt gegeven. Je kunt dit als docent gebruiken om het niveau van je klas of per leerling te bepalen. Vervolgens pas je de oefenstof of de inhoud van je les hier op aan

Ervaar de voordelen van formatief toetsen

De checklist helpt je op weg met formatief toetsen. Vraag hem hier gratis aan.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?