Corona-proof mijn leerlingen verder helpen in Learnbeat

Als sinds maart werkt Eva Doornewaard op Pantarijn Kesteren met Leswijs Nederlands in Learnbeat. De afgelopen tijd hield de docent Nederlands ons op de hoogte van haar ervaringen met lesgeven op afstand tijdens de coronacrisis. Eind juni is zij niet alleen druk bezig met de afronding van dit schooljaar. Ze staat ook weer voor de klas en combineert die lessen met afstandsonderwijs.

Drukke periode

“Het gaat goed hoor, ondanks de drukte op school. De afronding van het schooljaar is altijd druk. De vierdejaars gaan straks van school af, dus daar wil je een leuk afscheid voor organiseren. Tegelijkertijd hebben we dingen voor te bereiden voor de nieuwe leerlingen die na de zomervakantie starten op onze school. En ondertussen geef ik gewoon les, heb ik mijn mentorleerlingen én de overstap naar onze nieuwe methode: Leswijs Nederlands in Learnbeat.

Sparren met collega’s

Ik ben heel blij dat ik weer op school les mag geven nu. Ik heb mijn collega’s gemist tijdens de periode van afstandsonderwijs. Het is heel fijn om die weer vaker te zien nu.

Ik vind ook dat onze lesmethode beter uit de verf komt als je met collega’s dingen kunt bespreken. Bijvoorbeeld over aanvullend lesmateriaal dat je zelf ergens bij hebt gemaakt, of hoe je iets aanpakt met de klas.

Op deze school is de sfeer veilig en zijn verbeterpunten bespreekbaar. En er komen dingen ter sprake die vanuit huis onuitgesproken blijven, omdat je daar de ander niet speciaal voor gaat opbellen.

Lesmateriaal delen en hergebruiken

Sinds het begin van de coronacrisis werken we met Leswijs Nederlands in Learnbeat. Daardoor komen we in het nieuwe schooljaar goed beslagen ten ijs! Ik voeg in Learnbeat zelf mijn eigen lesmateriaal toe aan de methode. Laatst heb ik dat ook voor het eerst gedeeld met collega’s via Learnbeat. Dat werkt super: zij konden gewoon zó mijn les geven.

Je wilt voorkomen dat we allemaal steeds opnieuw het wiel moeten uitvinden als collega’s. Het is heel fijn dat we lesmateriaal kunnen uitwisselen en hergebruiken.

Twee keer dezelfde les geven aan twee halve klassen

Ik geef sinds begin juni gedeeltelijk klassikaal les en gedeeltelijk op afstand les. Onze school heeft ervoor gekozen om de klassen te halveren om het aantal leerlingen dat tegelijkertijd op school is te beperken. Die helften komen elk op hun eigen tijd naar school en die geef ik allebei dezelfde les. Dat zorgt ervoor dat ik nauwkeurig moet bijhouden wat ik precies verteld heb aan de ene groep, zodat ik de andere groep ook hetzelfde verhaal breng.

Veertig-minutenrooster is even wennen

Ik moest even wennen aan ons nieuwe rooster! Sowieso duurt één les maar veertig minuten, dus ik heb maar kort de tijd. We kunnen niet teveel praten, haha! Daarnaast is elke klas voor minder lesuren ingeroosterd. Dus ik zie mijn leerlingen echt veel minder dan normaal.

Combinatie van klassikaal onderwijs met online

Naast de klassikale lessen moeten leerlingen thuis ook nog schoolwerk doen in Learnbeat. Dat is iets waar ik volgend schooljaar meer mee wil doen. Bijvoorbeeld met Flipping the Classroom, werken aan vakoverstijgende projecten, of voor leesvaardigheid.

Kennis toepassen die dit schooljaar is opgedaan

Mijn leerlingen zijn nu vooral bezig met creatieve opdrachten, zoals schrijfvaardigheid. We zijn deze periode veel bezig met activerende werkvormen, zodat ze alle stof die dit jaar behandeld is kunnen toepassen. De presentaties die ik tijdens de periode van afstandsonderwijs heb gemaakt, gebruik ik nu weer in de les. Op die manier wordt ook zichtbaar welke leerlingen er thuis zelfstandig hebben doorgewerkt en al bezig zijn geweest met de stof.

Corona-proof leerlingen helpen met Learnbeat

Zowel in de klas als op afstand heb ik mijn laptop gewoon bij de hand met Learnbeat open.

Ook in de klas vragen leerlingen weleens of ik even mee wil kijken naar hun werk via Learnbeat. Heel corona-proof; ik kan gewoon op veilige afstand mijn leerlingen verder helpen.

In Learnbeat zie ik precies wie zijn huiswerk heeft gemaakt en wie niet. Maar ook wie het heeft afgeraffeld. Het is fijn dat ik leerlingen nu in de klas kan aanspreken. Het nabellen van elke leerling die te weinig doet voor school, heeft me veel tijd gekost. Nu doe ik dat gewoon in de klas.

Van SMS-taal naar mooie volzinnen

Dat ik van elke leerling zijn werk kan inzien en individueel feedback kan geven, werkt heel prettig.

Één van mijn leerlingen is echt met sprongen vooruit gegaan door die feedback. Het is zó gaaf dat ik haar in Learnbeat echt vooruit zie gaan!

Ik had haar de feedback gegeven “als je iets opschrijft, schrijf het dan niet in van die korte SMS-taal, maar maak mooie volle zinnen”. Nu zie ik in Learnbeat dat ze dat ook daadwerkelijk doet. Gaaf!”

Digitaal schrijversbezoek

Voor schrijfvaardigheid zijn mijn leerlingen nu bezig een verhaal te schrijven dat ze vervolgens zelf gaan analyseren. Ik heb ook een schrijver uitgenodigd: Mirjam Mous. Vanwege de corona-maatregelen maken we hier nu een digitaal bezoek aan de klas van. Voor de techniek heb ik even een collega gevraagd om me hierbij te helpen, zodat alles straks soepel loopt.

Leerlingen zijn tevreden

Op onze school wordt elk jaar een enquête afgenomen onder leerlingen. Hieruit blijkt nu dat de leerlingen tevreden zijn met hoe het gaat. Ook qua sociale veiligheid zit goed. Het is fijn dat we dat van onze leerlingen zelf horen.

Ik ben er trots op dat we als school voor elkaar hebben gekregen dat leerlingen tevreden zijn en zich veilig voelen.

Onderling contact en interactie zijn belangrijk voor ontwikkeling

Natuurlijk is het voor de leerlingen ook ontzettend fijn en goed dat ze weer naar school kunnen nu. Onderling contact en interactie dragen bij aan hun ontwikkeling. Gelukkig is dat nu weer mogelijk. Ik ben ook blij dat de school straks weer volledig open gaat. Ik kijk er ook echt naar uit om weer ‘gewoon’ voor de klas te mogen staan na de zomervakantie.

Ik hoop dat we samen ons best blijven doen om een nieuwe lockdown te voorkomen

Toch ben ik ook wel een beetje bezorgd. Ik ben wel een beetje op mijn hoede voor een tweede golf. Ik hoop gewoon niet dat we straks de kinderen wéér naar huis moeten sturen; dat doet echt wat met ze.

Je wilt gewoon voorkomen dat leerlingen opnieuw een hele periode thuis komen te zitten. Sociale context en interactie zijn heel belangrijk voor hun ontwikkeling.

Dus ik ben voorzichtig blij. Ik hoop vooral dat iedereen zijn best doet om zich aan de maatregelen te houden en we daarmee samen een nieuwe lockdown kunnen voorkomen.”

Ontdek het gemak van lesgeven met Learnbeat

Lijkt onze digitale leeromgeving je wel wat? Ontdek gratis, zonder dat je ergens aan vastzit hoe Learnbeat werkt door hieronder een proefaccount aan te vragen. Of lees meer over methode Leswijs Nederlands.