[Interview] Mocht er een volgende schoolsluiting nodig zijn, dan zijn we met Learnbeat voorbereid
Sinds de schoolsluiting half maart werd afgekondigd, geeft docent Nederlands Eva Doornewaard les op afstand met Leswijs Nederlands in Learnbeat. In een eerder interview deelde zij dat ze niet bang was voor een leerachterstand. “Ik heb een toets afgenomen in Learnbeat en daar kwamen de leerlingen heel goed doorheen”. Nu de meivakantie erop zit, maken we de balans op: hoe staan haar leerlingen er nu voor? En hoe bereidt Pantarijn Kesteren zich voor op de terugkeer naar school? Dat lees je hier.
Ik heb veel zin om weer terug naar school te gaan
“Onze focus lag in het begin van de schoolsluiting natuurlijk op het uitpluizen van digitale tools om les op afstand te kunnen geven (red: lees het interview met Eva Doornewaard uit de beginperiode van de schoolsluiting hier). Nu ligt onze focus meer op kijken hoe we de terugkeer naar school gaan aanpakken en zijn we minder met online tools bezig. Als het goed is gaat de school 2 juni weer gedeeltelijk open.
Ik kijk er heel erg naar uit om weer naar school te gaan en ik denk dat het voor de leerlingen ook beter is dat ze weer naar school mogen komen.
Het realiseren en het handhaven van de anderhalve meter binnen de school, zal nog een hele klus worden. Maar onze school is zich daar op dit moment al wel zo goed mogelijk op aan het voorbereiden. Het wordt serieus genomen en goed uitgewerkt.
School informeerde ons binnen één dag
Toen bekend werd dat het voortgezet onderwijs binnenkort weer gedeeltelijk open gaat, heeft ons schoolbestuur binnen één dag toelichting gegeven over de manier waarop we dit kunnen aanpakken.
We krijgen van veel ouders positieve feedback, omdat we het zo snel op orde hebben allemaal. Het is fijn dat we als kleine school zo snel kunnen schakelen.
Aangepaste lesroosters en pauzes
Het is sowieso de bedoeling dat er een aangepast rooster komt. Daarin worden bepaalde groepen leerlingen samen gehouden en de schooldagen verdeeld over deze groepen, zodat er altijd een maximaal aantal mensen in het gebouw is.
Ook worden pauzes gewoon in het lokaal gehouden om te voorkomen dat er op hetzelfde moment te veel mensen bij elkaar in één ruimte zijn.
Klassikale uitleg op school en flipping the classroom
Zelf ben ik ook al aan het nadenken over hoe ik de tijd op school zo efficiënt mogelijk kan benutten. De uitleg ga ik op school doen; zodat leerlingen ook meteen hun vragen kunnen stellen wanneer deze vragen in hen opkomen.
Als ik de uitleg op afstand organiseer, heb ik soms het gevoel dat ik het “over de schutting gooi”. Klassikaal kan ik namelijk goed verifiëren of mijn uitleg bij iedereen geland is.
Ik denk dat ik een soort flipping the classroom-aanpak ga hanteren. Dan zet ik alvast een deel van de stof of een opdracht online klaar in Learnbeat, zodat de leerlingen voorbereid naar de les komen. De verdere instructie doe ik dan in de klas en daar kunnen ze dan direct vragen stellen en aan het werk met de stof.
Inactieve leerlingen zijn in de klas makkelijker bij te sturen
Er blijven toch altijd wel een paar leerlingen die thuis niks doen aan hun schoolwerk. Tot nu toe heb ik in Learnbeat steeds zicht gehouden op hun voortgang en individuele feedback gegeven. Ook heb ik echt achter inactieve leerlingen aangezeten.
In Learnbeat kan ik zien wat iedereen doet, maar in de klas ben ik er zelf bij en kan ik die leerling direct aanspreken.
In de klas kan ik die leerlingen heel direct aansporen, want ze kunnen toch geen kant op. Nu moet ik dagelijks en wekelijks achter elk individu aan. Dat scheelt mij straks veel werk.
Veel leerlingen zijn heel zelfstandig
Ik heb in deze periode van de schoolsluiting wel gezien dat sommige leerlingen heel goed zelfstandig kunnen werken. Ze overleggen nu ook veel met elkaar en stellen mij ook vragen – gelukkig!
Juist in deze periode wil ik niet dat mijn leerlingen het gevoel hebben dat ze mij niets kunnen vragen.
Voor toetsen op afstand kwam Learnbeat als beste uit de test
Ik heb een toets afgenomen in Learnbeat en daar kwamen mijn leerlingen heel goed doorheen! Vanuit school kregen we het digitale toetssysteem TEST-CORRECT aangereikt. Ik heb dat uitgeprobeerd, net zoals toetsen in Learnbeat, en daar een vergelijking van gemaakt.
Ik wil niet slijmen, maar de toetsomgeving van Learnbeat werkt voor ons gewoon veel beter. Binnen tien minuten hadden m’n leerlingen die toets gemaakt en het was meteen nagekeken.
Dat scheelt mij heel veel werk. Dit gaan we straks op school ook weer zo doen!
Learnbeat werkt gewoon goed voor onze leerlingen
De leerlingen gaven aan dat ze een voorkeur hebben voor toetsen in Learnbeat. Wij merken dat dit voor hen gewoon goed werkt. De gebruiksvriendelijkheid is natuurlijk een vereiste.
De leerlingen kennen de leeromgeving en daarin ziet de toetsomgeving er hetzelfde uit. Die uniformiteit van één vertrouwde omgeving is prettig voor ze.
De proeftoets met TEST-CORRECT verliep minder goed. Veel leerlingen konden niet inloggen en ze moeten iets installeren op hun computer, dat ging ook bij veel leerlingen mis.
Combinatie van digitaal lesmateriaal en tools in één leeromgeving is ideaal
Online bestaat er een overkill aan digitale tools voor het onderwijs; maar bij de meeste tools is niet alles aanwezig. In de een zit geen lesmateriaal, in de ander geen feedback-optie, in weer een ander geen toetsomgeving….
In Learnbeat is ons lesmateriaal gekoppeld aan de leeromgeving. Zo werken we niet met allemaal losstaande dingen en behouden we de doorlopende leerlijn.
Als docent wil ik graag de toetsen afnemen in de leeromgeving waarin mijn lesmateriaal staat. Dat is veel handiger, omdat ik anders alle vragen weer apart in een ander systeem zou moeten invoeren, terwijl de vragen al in Learnbeat staan. De digitale toetsomgeving van TEST-CORRECT heeft ongeveer dezelfde mogelijkheden qua toetsen, maar Learnbeat heeft gewoon net iets meer mogelijkheden.
Voor docenten is het zoveel makkelijker en sneller om de toets te kunnen afnemen in Learnbeat.
Learnbeat kijkt automatisch na, dat scheelt mij als docent ontzettend veel tijd. Ik ga straks in de klas ook zeker toetsen afnemen in Learnbeat. Als leerlingen andersom zitten, kan ik ook toezicht houden op hun schermen.
Het werken met een digitale leeromgeving is een investering; uiteindelijk betaalt het zich terug
We hebben de eerste paar weken van de schoolsluiting veel tijd geïnvesteerd in het leren kennen van digitale tools. We kunnen nu aardig uit de voeten met Learnbeat en ook met MS Teams. Als je dat eenmaal onder de knie hebt, wil je niet wéér in een extra systeem ‘het wiel opnieuw uitvinden’ en er vervolgens achter komen dat het niet goed werkt.
Maar onze prioriteit ligt deze weken vooral bij de de eindexamenklassen. Wij docenten zijn er veel mee bezig geweest om hen opdrachten te kunnen bieden op afstand.
Mijn leerlingen zien er lekker uitgerust uit
Je hoort veel geluiden over de manier waarop leerlingen hun vrije tijd besteden, maar misschien is extra vrije tijd niet alleen maar nadelig. Ik was op school om een luistertoets af te nemen en zag mijn leerlingen allemaal met uitgeslapen koppies binnenkomen. Ik dacht: “nou, dat is helemaal zo slecht nog niet!
Sommige leerlingen komen vaak gehaast binnen gerend, alsof ze net onder de douche vandaan komen. Nu maken ze niet zulke lange dagen."
Ik hoorde ook van sommigen dat ze lekker gingen sporten. Dus nu ze wat meer tijd hebben, besteden leerlingen hun tijd echt niet alleen maar aan bank hangen. Dat is mijn mening, maar misschien denken anderen er wel heel anders over.
Bij een volgende schoolsluiting kunnen de lessen doorgaan
Mocht er een volgende schoolsluiting nodig zijn, dan kunnen we, nu we met Learnbeat werken, gewoon onze lessen voortzetten op ‘de vertrouwde’ manier. We hebben nu de digitale leeromgeving waarmee we gewoon verder kunnen: zowel in de klas als thuis.
Dat geeft ons docenten een goed gevoel en is voor leerlingen ook prettig.
Juist in zo’n uitzonderlijke periode is die continuïteit belangrijk, zeker voor de wat zwakkere leerlingen.”
Ben jij nieuwsgierig geworden naar Learnbeat?
Kijk gratis rond in een Learnbeat proefaccount, zonder dat je ergens aan vastzit.