twee medewerkers van Learnbeat Anne en Barbara vertellen in deze video waarom doceten kiezen voor methode Leswijs Nederlands met boek playbutton en Learnbeat-scherm op groene achtergrond

[Video] 8 redenen waarom docenten kiezen voor Leswijs Nederlands in Learnbeat

Ken jij methode Leswijs Nederlands in Learnbeat al? Anne Vrolijk, accountmanager bij Learnbeat, en Barbara Sjoerdsma, methode-expert van Leswijs Nederlands, spreken dagelijks docenten die met deze methode (gaan) werken. In deze video vertellen zij wat docenten de doorslag geeft om te kiezen voor Leswijs Nederlands. Kijk je mee?

Geschreven door
Marit Rooijakkers

1: Leswijs Nederlands omarmt de digitale mogelijkheden voor het onderwijs

Leswijs Nederlands is geschreven voor digitaal onderwijs. Dat motiveert de leerling echt. Je ziet dit bijvoorbeeld terug in de rijkdom aan verschillende werkvormen en mediatypen, zoals audio en videofragmenten. Maar ook het automatisch nakijken van digitale toetsen is een van de voordelen van het digitaal werken. 

Wil je liever met een boek werken of kiezen jullie voor blended learning? Dat kan. Kies zelf wat je digitaal doet en wat op papier.

2: Kies zelf het arrangement van je lesmateriaal

Als vaksectie Nederlands kiezen jullie het arrangement van het lesmateriaal: lineair of op vaardigheden ingedeeld. 

Vind jij het leuk om af en toe eens een actuele tekst te verwerken in je les, bijvoorbeeld een speech van een politicus, een vlog van een YouTuber of een songtekst van Mart Hoogkamer? In Learnbeat voeg je in een handomdraai je eigen opgave toe, in alle mogelijke mediatypen. De lay-out van jouw opgave is hetzelfde als van de methode. Leerlingen zien dus niet dat jij dit materiaal zelf hebt toegevoegd. 

En wil je eens een vraag overslaan uit het methodemateriaal? Die verwijder je zó in Learnbeat.

3: Leswijs Nederlands sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen

Bij Leswijs Nederlands vinden we het belangrijk dat het vak Nederlands leerlingen aanspreekt en motiveert. We zorgen ervoor dat het taalgebruik en de onderwerpen aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. We werken zo min mogelijk met ‘schoolzinnen’. Grammatica kan een leerling ook oefenen met een songtekst of een trailer van van een film, vinden wij.

Leerlingen kiezen zelf met welke leestekst ze werken. Elke paragraaf heeft twee keuzeteksten. Zo kiest de leerling zelf voor het onderwerp dat hem het meeste aanspreekt. Deze teksten gaan bijvoorbeeld over Netflix, free running,  “wat verdient een YouTuber als een video miljoen keer wordt bekeken?” of “duiken naar scheepswrakken”. Maar ook freakshakes, racisme en vegaburgers komen ook aan bod. 

Het zijn stuk voor stuk onderwerpen die aanspreken en een aanleiding bieden voor een gesprek in de klas.

4: Leswijs Nederlands is ontwikkeld samen met docenten

Leswijs Nederlands is ontwikkeld samen met docenten. Met de complete leerlijn heb je een inhoudelijk sterke basis voor jouw lessen en behandel je alle nodige stof voor het vak Nederlands. 

De lesmethode is interactief. Er staan individuele opdrachten in maar ook groepsopdrachten, onderwerpen voor discussie en samenwerkingsopdrachten.

5: Alle feedback van docenten in Learnbeat wordt digitaal direct verwerkt

Iedereen die met Learnbeat werkt kan direct feedback geven, via de toeter onderin de leeromgeving. Die feedback komt meteen terecht bij methode-expert Barbara en de redactie. Begrijpen leerlingen een vraag niet goed? Dat passen we gelijk aan. Je hoeft dus niet te wachten op een nieuwe druk. 

Zo hebben we naar aanleiding van die feedback onder andere de schooltaalwoorden verwerkt in de methode en leerdoelen toegevoegd aan het einde van elke activiteit.

Docenten zijn nu heel blij dat ze vmbo b, k en gt leerlingen nu op hun eigen niveau kunnen bedienen.

Ik ben heel blij met deze nieuwe methode! Ik kan je wel vertellen dat differentiëren in de groep nu een stuk eenvoudiger is. Ook over het niveau zijn we tevreden. Ik zou zeggen: "Ga zo door!"
Marijke Kloosterman, docent Nederlands
Roelof van Echten College - Hoogeveen

6: Leerdoelen, formatieve toetsen en summatieve eindtoetsen

Aan het einde van elke set met opgaven ziet de leerling welke leerdoelen hij behaald heeft. Daarnaast staan er in het lesmateriaal ook tussentijdse formatieve toetsen en eindtoetsen.

Elk hoofdstuk heeft een A en B variant van de summatieve eindtoets. Learnbeat kan de gesloten vragen automatisch nakijken en het cijfer berekenen. De cesuur kun jij als docent zelf aanpassen, net als de vragen. In een handomdraai voeg je een vraag toe of verwijder je er eentje. 

7: Het handboek

Nog een andere reden waarom docenten graag werken met Leswijs Nederlands is het unieke handboek. Dat bevat de theorie van alle leerjaren voor vmbo en voor de onderbouw van havo en vwo. Alle theorie staat hierin bij elkaar als naslagwerk, dat je leerlingen er altijd even bij kunnen pakken.

Het handboek is beschikbaar als boek maar staat ook digitaal helemaal in Learnbeat. Je leerlingen hoeven hier dus niet mee te sjouwen.

8: Alle functies en voordelen van de digitale leeromgeving Learnbeat

Veel docenten vinden (gedeeltelijk) digitaal werken met Learnbeat prettig. Je profiteert zo namelijk meteen van de voordelen die de leeromgeving biedt. Een aantal daarvan, zoals het digitaal toetsen, automatisch nakijken en het arrangeren van lesmateriaal zijn al benoemd. Maar er zijn er meer. 

In Learnbeat zie je in één oogopslag hoe ver elke leerling en klas is en waar de knelpunten zitten. In het portfolio kunnen je leerlingen een leesdossier aanleggen. En peer feedback is mogelijk zonder dat jij er iets voor hoeft te organiseren. Je hoeft dan alleen de nakijkcarrousel aan te zetten.

Ontdek Leswijs Nederlands

Wil je zelf het lesmateriaal bekijken van Leswijs Nederlands? Vraag hier direct jouw proefaccount aan. Zonder kosten, zonder verplichtingen. 

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?