Over online lesgeven bestaan veel vragen en vooroordelen.

6 hardnekkige mythes over online lesgeven in het VO ontmaskerd

Wil je als docent meebewegen met de digitale wereld waarin je leerlingen opgroeien? Dan zal je best nog op een aantal vooroordelen stuiten. Collega’s of ouders die meer vertrouwen hebben in de traditionele manier van lesgeven. Met pen, papier, en fysieke boeken. Wil je de stap zetten naar digitaal onderwijs, maar loop je tegen weerstand binnen je school of sectie op? Wij van Learnbeat ontkrachten hier veelgehoorde vooroordelen over online lesgeven.

Geschreven door
Maj Hansen

Mythe 1: Online lesgeven is ingewikkeld voor de niet digitaal vaardige docent

Waar sommige docenten bang voor zijn, is dat ze vanwege hun leeftijd al 2-0 achter staan op hun leerlingen als het op digitale leermiddelen aankomt. Zo horen we geregeld “Leerlingen kunnen beter omgaan met hun devices dan de docent zelf“, of “Digitaal lesgeven is moeilijk als je zelf niet met digitale middelen bent opgegroeid“. Het is logisch dat docenten zich zorgen maken over het generatieverschil, en bang zijn dat hun leerlingen misschien behendiger zijn met devices dan zij zelf.

Zo zit het echt: digitale leeromgevingen zijn gebruiksvriendelijk

Gelukkig zijn veel digitale leeromgevingen heel gebruiksvriendelijk. Daarnaast wordt er verschil gemaakt tussen de leerlingomgeving en de docentenomgeving. Een leerling kan dus niet zomaar iets aanpassen zonder dat jij als docent dat weet. Bij Learnbeat wordt er bovendien voor gezorgd dat je als docent goed van start gaat met digitaal lesgeven. Zo zijn er webinarsbootcamps en trainingen op scholen. Door de uitgebreide support kom je tijdens het schooljaar niet voor verrassingen te staan.

Mythe 2: Online lesgeven heeft teveel beperkingen

Geregeld horen we vooroordelen als “Online lesgeven kan alleen als mijn methode in de leeromgeving staat“; “Digitaal werken is niet geschikt voor wiskunde. Dan heb ik als docent geen zicht hebt op de tussenstappen.” en “Er is vaak storing bij de digitale omgevingen en een boek doet het altijd.” Gelukkig valt dat allemaal mee.

Zo zit het echt: online lesgeven biedt juist heel veel mogelijkheden

Zo kun je, als je werkt met Learnbeat, niet alleen met bestaande methodes werken maar ook je eigen lesmateriaal maken. Voor exacte vakken als wiskunde zijn er meerdere manieren waarop je tussenstappen inzichtelijk kunt maken. En hoewel je misschien niet altijd stabiele wifi hebt, is het huiswerk in een digitale leeromgeving niet zo makkelijk ‘vergeten’ of ‘kwijt’ als op papier. Deze docenten vertellen hoe zij tijdens de schoolsluiting de voordelen van online lesgeven met Learnbeat hebben ervaren.

Mythe 3: Leerlingen kunnen makkelijk spieken bij een digitale toets

Bij digitaal toetsen is er te veel mogelijkheid voor afkijken” is een veelgehoorde bedenking, evenals “leerlingen zijn snel afgeleid als ze op de computer een toets maken“. Misschien vraag je je als docent af, wat gebeurt er allemaal op dat scherm wat ik niet zie?

Zo zit het echt: de digitale leeromgeving biedt allerlei opties tegen spieken

Wat veel mensen niet weten, is dat digitaal toetsen juist heel veilig is. Zo heeft Learnbeat meerdere beveiligingselementen ingebouwd in hun digitale toetsomgeving. Die zorgen dat leerlingen niet kunnen spieken bij elkaar of bronnen kunnen raadplegen. Zo kun je eenvoudig verschillende toetsversies genereren zodat elke leerling zijn eigen unieke toets kan maken. Maar ook op de toets zelf zit beveiliging: als docent krijg je direct een melding wanneer een leerling een nieuwe tab opent of het scherm verlaat. Even Wikipedia raadplegen zit er dus niet in. En als je de Safe Exam Browser installeert kunnen leerlingen tijdens de duur van de toets geen andere tabbladen openen, screenshots maken of de toets verlaten.

Ook op afstand veilig digitaal toetsen
Zo zie je dat online lesgeven je juist tools biedt bij het veilig afnemen van toetsen.
Als je ook op afstand digitaal wilt toetsen komen er wat meer uitdagingen bij kijken. Gelukkig zijn daar ook oplossingen voor bedacht. Lees hiervoor de blog: Toetsen en schoolexamens op afstand: 13 tips tegen spieken.

Mythe 4: Digitaal lesgeven kost veel tijd om voor te bereiden

Omdat veel mensen bij het oriënteren op digitaal lesgeven niet precies weten wat de mogelijkheden zijn, verwachten ze vaak dat het hen meer werk op zal leveren dan tijd zal besparen. “De werkdruk is hoog, bij een boek weet ik wat ik kan verwachten“, is dan de gedachte. Wat ze niet weten is dat online lesgeven juist kan helpen om de werkdruk te verlagen.

Zo zit het echt: digitaal lesgeven kan je juist tijd besparen

Zo worden, als je met Learnbeat werkt, gesloten vragen automatisch nagekeken. Docent Marloes Korsten ondervond hoeveel nakijkwerk dat scheelt. En de voortgang van je klas is eenvoudig bij te houden door middel van inzichtelijke dashboards. Een digitale leeromgeving denkt als het ware met je mee. Wil je dat leerlingen individueel kunnen oefenen met hun eigen struikelblokken? De leeromgeving selecteert adaptieve oefenreeksen uit het bestaande materiaal; daar hoef je als docent niets meer aan te doen. En als je een toets maakt, hoef je niet meer zelf een A en een B versie te maken, want Learnbeat kan sinds kort ook verschillende toetsversies voor je genereren.

Mythe 5: Door online leren verliezen leerlingen andere vaardigheden

De huidige generatie middelbare scholieren spendeert meer tijd op devices dan ooit. Daar kan geen twijfel over bestaan. Dat docenten en ouders zich daar zorgen over maken is niet vreemd. En als dit digitale element ook niet meer weg te denken is uit het klaslokaal kunnen er zorgen ontstaan. Bijvoorbeeld over de sociale dimensie: “Je verliest bij laptops in de klas sociale interactie“; “Leerlingen leren niet meer van elkaar.” en “Samenwerken gaat niet digitaal“.

Zo zit het echt: devices hoeven helemaal niet in de weg te staan van interactie en verbinding

Sommige leerlingen zijn in de klas te verlegen om een vraag te stellen. Maar docent Nederlands Eva Doornewaard ontdekte dat ze dat wel durven bij online werken! Ook kun je in de klas juist de interactie stimuleren met een quiz of overhoring via de presentatiemodus. Zo zorg je dat iedereen betrokken blijft.

Mythe 6: Je kan veel beter leren met een papieren boek

Menig docent gelooft in waar hij zelf mee is opgegroeid en waar hij al jaren met succes mee lesgeeft: het vertrouwde papieren boek, een schrift en een balpen. Daar kan een digitaal alternatief dan niet tegenop.

Zo zit het echt: digitaal en analoog onderwijs vullen elkaar aan

Als je digitaal lesgeeft betekent dat niet dat je niks meer met ‘echte boeken’ of schriftelijk kunt doen. Maar soms kan een digitale leeromgeving net wat flexibeler blijken dan dat traditionele werkboek. Zo kun je makkelijk feedback geven, zie je in één oogopslag wie zijn huiswerk heeft gemaakt en haal je zo extra oefeningen erbij. Bovendien kun je gebruik maken van werkvormen die analoog niet mogelijk zijn, zoals het op volgorde slepen van items, een filmpje koppelen of een digitaal portfolio opbouwen. Maar natuurlijk kun je voor sommige opdrachten kiezen om leerlingen uit een papieren boek te laten lezen. En als je vindt dat leerlingen vocabulaire die ze moeten leren, nog steeds het beste kunnen uitschrijven, dan kan dat gewoon als alternatief voor de digitale overhoringstool.

Met vertrouwen aan de slag met digitaal lesgeven

Bij Learnbeat zijn we niet anti-boek. We zijn ervan overtuigd dat sommige media gewoon blijvend zijn. Maar we geloven wel dat je de juiste media in moet zetten voor datgene waar het toegevoegde waarde biedt. De belangrijkste conclusie is: een digitale leeromgeving staat juist in dienst van de docent. Als docent heb jij nog steeds leiding over de les, over de manier waarop het lesmateriaal gebruikt wordt, en wat je leerlingen in de klas doen. Vaak biedt een digitale leeromgeving je ook nog eens hulpmiddelen om je les net wat soepeler te laten lopen en je nakijkwerk te besparen. Bovendien verkrijg je met een digitale leeromgeving inzichten in de voortgang van je leerlingen die je op papier nooit had gehad! 

Ontmasker de mythes zelf

Vraag meteen jouw gratis proefaccount aan en kijk eens rustig rond in Learnbeat. Geen zorgen, je zit nergens aan vast.

Icon_functionaliteiten

Ontmasker de mythes zelf

Vraag meteen jouw gratis proefaccount aan en kijk eens rustig rond in Learnbeat. Geen zorgen, je zit nergens aan vast.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?