5 tips voor het zelf maken van lesmateriaal van docent Debby Willems

door Marit op 23 oktober 2017

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >5 tips voor het zelf maken van lesmateriaal van docent Debby Willems</span>

Iedere dag maken docenten nieuwe creatieve en multimediale opdrachten in Learnbeat. Maar hoe begin je met zelf lesmateriaal maken? En waar moet je op letten? Debby Willems, docent aan het Commanderij College, geeft je vijf tips

1. Maak zelf multimediaal lesmateriaal

Mijn leerlingen zijn heel visueel ingesteld en maken het liefste lesmateriaal waar ook plaatjes, gifjes en video is verwerkt. Daarom Google ik altijd naar afbeeldingen die mijn lesmateriaal nog aansprekender maken.

2. Google op plaatsjes die je ook mag delen

Ik let er bij het maken van mijn lesmateriaal op dat ik afbeeldingen gebruik waar geen copyright op zit. Daarvoor heb je een handige tool in Google: wanneer je zoekt op afbeeldingen, kan je onder Tools aangeven dat je alleen op afbeeldingen wilt zoeken die aangepast en gebruikt mogen worden. Er blijven dan minder afbeeldingen over, maar genoeg om je eigen lesmateriaal aansprekend te maken!
 

3. Verzoeken van leerlingen

Ik probeer met mijn lesmateriaal aan te sluiten bij de leefwereld van mijn leerlingen. Zo gebruik ik video en bekende zangers die mijn leerlingen noemen in de klas. Nog leuker is als ze zelf verzoeken doen voor onderwerpen! Leerlingen die wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken, laat ik ook zelf lesmateriaal maken. Ik pas dat materiaal indien nodig een beetje aan en gebruik het vervolgens weer in de klas. Leerlingen ervaren het vaak als een eer als hun materiaal wordt gebruikt!
 

4. Ontdek verschillende werkvormen

Learnbeat biedt me heel veel verschillende werkvormen. Bijvoorbeeld de hotspot-vraag waarin leerlingen iets op de kaart of op een afbeelding moeten aanwijzen. Ik denk dat veel docenten ook de gatentekst, de combinatievragen of de meerkeuzevraag met afbeeldingen nog nooit gebruikt hebben! Ik raad iedereen aan om elke werkvorm gewoon een keer uit te proberen. Zo leer je vanzelf welke werkvorm geschikt is voor welke vraag. 
 

 

We krijgen nu veel meer tools voor didactiek, waarmee we leerlingen weer op een andere manier kunnen laten leren.
Debbie Willems

Docent aan het Commanderij College

5. Gebruik gesloten werkvormen voor direct inzicht in resultaten

Ik gebruik zoveel mogelijk gesloten werkvormen. Zo heb ik meteen inzicht in hoe mijn leerlingen de opgaven hebben gemaakt. Wanneer ik open vragen gebruik, laat ik de leerlingen zelf nakijken. Dat bespaart mij tijd en mijn leerlingen hebben direct feedback op hun resultaten.
TIP

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Learnbeat? 

Kijk gratis rond in een Learnbeat proefaccount, zonder dat je ergens aan vastzit.