5 tips voor het zelf maken van lesmateriaal van docent Debby Willems
door Marit op 23 oktober 2017
Iedere dag maken docenten nieuwe creatieve en multimediale opdrachten in Learnbeat. Maar hoe begin je met zelf lesmateriaal maken? En waar moet je op letten? Debby Willems, docent aan het Commanderij College, geeft je vijf tips
1. Maak zelf multimediaal lesmateriaal
Mijn leerlingen zijn heel visueel ingesteld en maken het liefste lesmateriaal waar ook plaatjes, gifjes en video is verwerkt. Daarom Google ik altijd naar afbeeldingen die mijn lesmateriaal nog aansprekender maken.
2. Google op plaatsjes die je ook mag delen
Ik let er bij het maken van mijn lesmateriaal op dat ik afbeeldingen gebruik waar geen copyright op zit. Daarvoor heb je een handige tool in Google: wanneer je zoekt op afbeeldingen, kan je onder Tools aangeven dat je alleen op afbeeldingen wilt zoeken die aangepast en gebruikt mogen worden. Er blijven dan minder afbeeldingen over, maar genoeg om je eigen lesmateriaal aansprekend te maken!
3. Verzoeken van leerlingen
Ik probeer met mijn lesmateriaal aan te sluiten bij de leefwereld van mijn leerlingen. Zo gebruik ik video en bekende zangers die mijn leerlingen noemen in de klas. Nog leuker is als ze zelf verzoeken doen voor onderwerpen! Leerlingen die wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken, laat ik ook zelf lesmateriaal maken. Ik pas dat materiaal indien nodig een beetje aan en gebruik het vervolgens weer in de klas. Leerlingen ervaren het vaak als een eer als hun materiaal wordt gebruikt!
4. Ontdek verschillende werkvormen
Learnbeat biedt me heel veel verschillende werkvormen. Bijvoorbeeld de hotspot-vraag waarin leerlingen iets op de kaart of op een afbeelding moeten aanwijzen. Ik denk dat veel docenten ook de gatentekst, de combinatievragen of de meerkeuzevraag met afbeeldingen nog nooit gebruikt hebben! Ik raad iedereen aan om elke werkvorm gewoon een keer uit te proberen. Zo leer je vanzelf welke werkvorm geschikt is voor welke vraag.
We krijgen nu veel meer tools voor didactiek, waarmee we leerlingen weer op een andere manier kunnen laten leren.
Debbie Willems
Docent aan het Commanderij College
5. Gebruik gesloten werkvormen voor direct inzicht in resultaten
Ik gebruik zoveel mogelijk gesloten werkvormen. Zo heb ik meteen inzicht in hoe mijn leerlingen de opgaven hebben gemaakt. Wanneer ik open vragen gebruik, laat ik de leerlingen zelf nakijken. Dat bespaart mij tijd en mijn leerlingen hebben direct feedback op hun resultaten.
TIP
Ben jij nieuwsgierig geworden naar Learnbeat?
Kijk gratis rond in een Learnbeat proefaccount, zonder dat je ergens aan vastzit.
Bekijk ook
Zie gerelateerde blogs
Interview: Dankzij Learnbeat weet ik precies hoe mijn leerlingen het doen voor het vak Engels

Interview: Dankzij Learnbeat weet ik precies hoe mijn leerlingen het doen voor het vak Engels
20 juli 2020
4
minuten lezen
Interview: Werken met Learnbeat voor CKV en kunst bespaart tijd

Interview: Werken met Learnbeat voor CKV en kunst bespaart tijd
8 juli 2021
6
minuten lezen
Interview: ‘In Learnbeat zie ik precies waar ik een leerling mee kan helpen’

Interview: ‘In Learnbeat zie ik precies waar ik een leerling mee kan helpen’
13 maart 2018
3
minuten lezen