‘De Delta onderwijsstroom levert meer zelfstandige leerlingen af’

In het onderwijs ligt de nadruk steeds vaker op gepersonaliseerd lesgeven. Iedere leerling heeft immers zijn eigen niveau en daar moet je als docent op in kunnen spelen. Het Veluws College Mheenpark heeft vanuit die achtergrond een nieuwe onderwijsstroom bedacht: Delta. De leerlingen werken bij ieder vak op hun eigen niveau. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? We praten hierover met docent biologie en natuur & techniek, Jeroen de Hartog.

Wat houdt de Delta onderwijsstroom precies in?

‘Delta is een nieuwe leerroute die wordt aangeboden op Veluws College Mheenpark en richt zich op gepersonaliseerd leren. Leerlingen kunnen ieder vak op hun eigen niveau volgen. Aan het begin van het schooljaar wordt het niveau van de leerling per vak bepaald. Dit niveau is het startniveau. Het jaar is opgedeeld in vijf periodes van ongeveer acht weken. Na iedere periode vindt een evaluatie plaats, waarbij kan worden besloten dat een leerling het vak op een ander niveau moet volgen. Het grote voordeel van Delta is dat leerlingen alle vakken op hun eigen niveau volgen en dat ze gedurende het jaar van niveau kunnen wisselen.’

‘Het resultatenscherm in Learnbeat laat precies zien welke leerlingen veel of weinig hebben gemaakt en welke leerling je meer achter de broek aan moet zitten.’

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

‘De Delta onderwijsstroom is september 2017 begonnen met drie brugklassen en totaal 85 leerlingen. De leerlingen zijn in drie stamgroepen ingedeeld, waarbij alle niveaus door elkaar zitten. Met de leerlingen uit hun stamgroep doen ze projecten en volgen ze de vakken LO, Kunst & Cultuur en stamgroeples B en hebben ze twee vaste mentoren. De leerlingen zitten van negen tot half vijf op school. Het idee achter Delta is dat alle vakken op dezelfde tijd worden aangeboden op mavo/havo en havo/vwo niveau. Op woensdagochtend wordt bijvoorbeeld het vak Natuur & Techniek gegeven op mavo/havo niveau en precies op dezelfde tijd wordt ook Natuur & Techniek gegeven op havo/vwo niveau. De leerling weet zelf op welk niveau hij het vak moet volgen, zo kan het zijn dat een leerling bij aardrijkskunde op mavo/havo niveau zit en Duits op havo/vwo niveau volgt. In de middag werken de leerlingen aan projecten met specifieke leerdoelen. Hier ligt de nadruk op samenwerken en thema’s waar we in de vaklessen vaak niet aan toekomen, zoals mediawijsheid.’

Waarom kiezen leerlingen voor deze manier van onderwijs?

‘Het geeft leerlingen veel vrijheid en de Delta onderwijsstroom is gericht op 21e eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, reflecteren en plannen. Heel veel leerlingen hebben bijvoorbeeld moeite met plannen. Als je ze dat kan leren, geef je ze een enorme voorsprong in hun verdere onderwijscarrière. De keuze voor Delta is niet volledig aan de leerling zelf. We vragen om advies bij ouders en de lagere school en overleggen met ouders. De leerling moet bijvoorbeeld in staat zijn om zelfstandig te kunnen werken of dat in het eerste jaar kunnen leren.’

‘De toetsmodus in Learnbeat is heel praktisch. Ik ga nooit met stapels papieren naar huis. en de toetsen heb ik altijd dezelfde dag nagekeken.’

Hoe past Learnbeat bij de Delta onderwijsstroom?

‘Voor mij geldt dat het volgen van leerlingen heel lastig wordt als ik analoog zou werken. Dan zou ik iedere week 85 schriften moeten controleren om te bepalen hoe ver iemand is. Met Learnbeat zie ik precies waar een leerling aan heeft gewerkt. Ook zie ik direct welke vragen goed of juist slecht worden gemaakt, zodat ik die vragen later kan bespreken. Daarnaast is het fijn dat je in Learnbeat heel vrij bent in het arrangeren van lesmateriaal. Wij gebruiken naast Einstein, Leswijs Biologie en Impact ook veel eigen lesmateriaal. Ik kan het lesmateriaal zelf arrangeren, de verschillende lesmethodes combineren en er toch voor zorgen dat het voor de leerlingen een vak is. Dat kan met geen enkele andere methode. Ook de toetsmodus in Learnbeat werkt heel goed en prettig. Het wordt geregistreerd als de leerling met iets anders bezig is en wil spieken. Ik ga nooit met stapels papieren naar huis en de toetsen heb ik altijd dezelfde dag nagekeken. De komende tijd gaan we hard aan de gang met het ontwikkelen van Delta leerjaar 2 en 3, waarbij  we Learnbeat zeker zullen blijven gebruiken.’