Zet peer review in tijdens je les, laat lessen beter beklijven
Wil je de interactie en het enthousiasme van je leerlingen vergroten, hun communicatievaardigheden versterken én tijd besparen als docent? Zet peer review in tijdens je les! Doordat leerlingen elkaar beoordelen, leren ze kritisch naar hun eigen werk en dat van anderen te kijken. Ook ontwikkelen ze waardevolle vaardigheden zoals het geven en ontvangen van opbouwende kritiek. In deze blog bespreken we hoe je meer betrokkenheid in de klas creëert met de nakijkcarrousel en presentatiemodus in Learnbeat.
De nakijkcarrousel en de presentatiemodus dragen bij aan een interactieve manier van leren. Doordat leerlingen samenwerken en peer feedback geven en ontvangen, zijn ze actiever betrokken bij elkaars leerproces en begrijpen ze de stof beter.
Peer review met de nakijkcarrousel
De nakijkcarrousel maakt het mogelijk om leerlingen elkaars werk, op een laagdrempelige manier, te beoordelen. Met deze tool krijgen leerlingen het werk van een klasgenoot te zien, zonder te weten van wie het is. Deze anonimiteit zorgt ervoor dat leerlingen zich vrij voelen om eerlijke, constructieve feedback te geven en ontvangen. Sociale relaties kunnen hierdoor geen invloed hebben op de feedback, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving.
Peer review stimuleert leerlingen om kritisch naar elkaars werk te kijken. Ook ontdekken leerlingen door peer review een ander perspectief op de lesstof. Ook niet verkeerd: als docent bespaar je nakijktijd, terwijl de leerlingen actiever met de stof bezig zijn en daardoor meer leren!
In het supportartikel van de nakijkcarrousel leggen we uit hoe je deze tool het beste inzet voor peer review!
Let op: De knop ‘Open nakijkcarrousel’ is er alleen wanneer de activiteit open vragen bevat.
Bespreek antwoorden klassikaal na met de presentatiemodus
Met de presentatiemodus kunnen docenten opdrachten of vragen klassikaal bespreken via het digibord. De antwoorden van de leerlingen worden in eerste instantie anoniem getoond, waardoor het gemakkelijker wordt om open en eerlijk te reageren. Zo voelen leerlingen zich minder bekeken of beoordeeld. De docent kan ervoor kiezen om namen te tonen, bijvoorbeeld om leerlingen met een sterk antwoord extra in het zonnetje te zetten.
Wanneer je de antwoorden klassikaal nabespreekt, bied je ook de mogelijkheid om dieper op de lesstof in te gaan. Dit versterkt de communicatie tussen klasgenoten en stimuleert het actief werken in de klas. Ook bereik je met de presentatiemodus in één keer een grote groep leerlingen. Waar je met zelfstandig de stof doornemen afhankelijk bent van het tempo van de leerling, kun je met klassikaal nabespreken de stof in éénkeer uitleggen en doornemen.
In het supportartikel van de presentatiemodus vertellen we je hoe je de modus inzet om leerstof gemakkelijk klassikaal te behandelen in Learnbeat.
Tip
Zoek je inspiratie? Ontdek wat de meerwaarde is van peer feedback en lees de supportartikelen van de nakijkcarrousel en de presentatiemodus.
Zelf proberen?
Bekijk gratis het proefaccount en ontdek hoe Learnbeat jouw lessen interactiever en efficiënter maakt. Laat leerlingen elkaar beoordelen met de nakijkcarrousel en presentatiemodus.