Nieuwste blogs

Ga naar de blogs over:

Alle blogs

Wat is een Flipped Classroom? Zo verhoog je de interactie en betrokkenheid in de klas

Flipped Classroom: je hebt er vast vaker van gehoord, maar misschien nog nooit uitgeprobeerd. Een veelbelovende vorm van blended leren, waarin de traditionele lesstructuur van eerst instructie en daarna verwerking wordt omgedraaid. De leerlingen bereiden de theorie thuis voor en de lestijd wordt gebruikt om de theorie toe te passen. Wat zijn de voordelen van Flipped Classroom en hoe vergroot je de kans dat deze manier van lesgeven daadwerkelijk effect heeft op de studieresultaten? Wij leggen je stap voor stap uit hoe je je les flipt, want ook jij kunt dit!

Geschreven door
Anna

Speel in op leertempo door theorie vóór de les aan te bieden

Niet iedereen leert op hetzelfde tempo. Juist voor de leerlingen bij wie de kennisoverdracht wat sneller of langzamer mag, is dit instructiemodel een uitkomst. Leerlingen bestuderen in hun eigen tijd de theorie en bepalen zelf het tempo waarin ze dat doen. Op deze manier worden de hersenen minder belast.

Een bijkomend voordeel van het online aanbieden van de theorie is dat je de mogelijkheden van technologie gemakkelijk kan inzetten. Door het toevoegen van video’s en online quizjes maak je de lesinhoud aantrekkelijk en afwisselend. Naast dat je de leerling meer vrijheid geeft, bied je ze een leukere leerervaring. Bovendien maak je het ze mogelijk om op een gelijk kennisniveau de fysieke les in te stappen. Ze hebben namelijk allemaal al een basisbegrip van het onderwerp. 

Bijvoorbeeld: Leerlingen kijken thuis een kort instructiefilmpje waarin de theorie over het schrijven van een overtuigende brief wordt uitgelegd. Na het bekijken van de video maken de leerlingen een quiz om hun begrip te testen, waarin ze vragen beantwoorden over de opbouw, stijl en argumentatie.

Flip je les met Learnbeat!

Met Learnbeat beschik je al over de juiste technologie om je theorie vooraf op een interactieve manier aan te bieden. Video’s uploaden of audio opnemen doe je in een handomdraai en ook een quiz maken is zo gedaan. Prikkel je leerlingen door in jouw quiz een mix aan werkvormen te gebruiken en laat de antwoorden het startpunt vormen van jouw les: Welke vraag is vaak fout beantwoord? Waar hebben leerlingen moeite mee? Door direct in te gaan op onduidelijkheden doe je beroep op een hoger kennisniveau van de leerlingen en wordt de stap naar toepassing kleiner.

Gebruik de les voor de toepassing

De leerlingen hebben de opgedane kennis ondertussen al even kunnen laten bezinken. Doordat ze de theorie thuis al hebben bestudeerd, zijn ze beter voorbereid wanneer zij met de fysieke les starten. Tijdens de les zelf kun je nu focussen op het actieve leren. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld direct hun vragen stellen die ze thuis al hebben bedacht, en werken aan projecten of groepsdiscussies waarbij ze de theorie toe moeten passen. Door ze direct aan het werk te zetten, creëer je een hoge interactie en betrokkenheid van de leerlingen. Bovendien spring jij in op het moment dat jouw rol als docent onmisbaar is voor het leerproces, namelijk tijdens het verdiepen van de leerstof.

Bijvoorbeeld: In de klas werken leerlingen in tweetallen om een overtuigende brief te schrijven over een actueel onderwerp. Hierbij passen ze de theorie uit de video toe. Ze wisselen de brieven uit voor peer review en geven feedback op elkaars argumentatie en schrijfstijl. De docent loopt rond, stelt gerichte vragen en helpt leerlingen hun argumenten te versterken.

Tip

Meer weten over AI in het onderwijs? Bekijk dan eens de website van de
Nationale AI Coalitie. Hier vind je veel informatie over de ontwikkelingen
en regelgeving rond AI in Nederland.

Zo pas je een Flipped Classroom juist toe

Om zo veel mogelijk uit dit instructiemodel te halen is het belangrijk dat je het juist toepast. Wees je daarom bewust van de uitdagingen die dit model met zich meebrengt en zorg dat je niet in sommige valkuilen trapt.

  • Overtuig leerlingen om thuis met de theorie aan de slag te gaan. Dit is essentieel, en vraagt dus om meer voorbereiding en discipline van leerlingen.
  • Bied de theorie in een aantrekkelijke vorm aan, zoals interactieve video’s of een quiz. Maar let op: enkel een opgenomen les uit het archief laten zien verbetert de leerprestatie niet.
  • Voorkom dat je de reeds aangeboden theorie in je les opnieuw uitlegt. Juist doordat je dit niet hoeft te doen, win je tijd.
  • Zorg dat je je lestijd niet verkort. Pas wanneer je netto lestijd hetzelfde blijft zónder de theorie te herhalen, weet je dat je je tijd nuttig hebt besteed.

Kortom, wil jij meer inspelen op ieders leertempo, de interactie in je les verhogen en je leerlingen meer betrekken bij de les? Gooi je instructievorm eens om en ervaar wat een Flipped Classroom met jou en je leerlingen doet!

Tip

Zoek je inspiratie? Lees hier hoe andere docenten hun les flipten of bekijk hier voorbeelden van video’s waarin theorie wordt behandeld.

Zelf proberen?

Bekijk het proefaccount en ervaar zelf hoe je theorie en opgaven aanbiedt. Zet lesmateriaal van uitgevers naar eigen hand, zodat het past binnen het concept van de flipped classroom.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?