Virtual-reality-in-het-onderwijs-volgens-Robin-de-Lange

‘Virtual Reality brengt het onderwijs naar een andere dimensie’

Met Virtual Reality (VR) breng je leerlingen vanuit het klaslokaal letterlijk naar iedere willekeurige plek over de hele wereld. Maar hoe pas je Virtual Reality toe in het onderwijs en is het haalbaar om met deze “dure” technologie les te geven? We bespreken de mogelijkheden van VR in het onderwijs met onderzoeker en ondernemer op het gebied van VR: Robin de Lange.

Virtual Reality in het onderwijs

Het onderwijs is langzaam aan het digitaliseren. Steeds meer lesmethodes worden digitaal aangeboden. Leerlingen werken op iPads of laptops. Toetsen worden steeds vaker digitaal afgenomen. Maar er gebeurt meer… 

Virtual Reality is een technologie waarbij een virtuele werkelijkheid wordt gecreëerd. Waarom zou deze niet in het onderwijs ingezet kunnen worden? Door zintuigen te manipuleren voelt de virtuele wereld als de echte wereld. Maar hoe zou je VR kunnen gebruiken in jouw lessen? Robin de Lange adviseert: ‘Je kunt een bredere context geven aan lesmateriaal, wat leren leuker maakt en wat ervoor kan zorgen dat de leerlingen de context beter onthouden.’

‘Virtual Reality maakt de lessen leuker en kan ervoor zorgen dat leerlingen de leerstof beter onthouden.’

Hoe ziet VR in het onderwijs eruit?

‘Denk bijvoorbeeld aan de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Neem de leerlingen virtueel mee naar het Anne-Frankhuis voor een rondleiding Leerlingen kunnen de geschiedenis nu actief ontdekken. Als je een technisch vak geeft en een bepaalde vaardigheid wil trainen kan VR een veilige manier bieden om zo veilig mogelijk en natuurgetrouw te oefenen, zonder consequenties. Denk bijvoorbeeld aan het oefenen met een cirkelzaag. Leerlingen leren het apparaat en de handeling voordat ze daadwerkelijk aan de slag gaan. Het is bewezen dat VR een emotionele impact heeft en dat men daardoor meer empathie kan ervaren voor een andere bevolkingsgroep. Dat is bijvoorbeeld interessant voor vakken zoals maatschappijleer en burgerschap. Neem de leerlingen eens mee op excursie naar een een achterstandswijk in Iran en laat zien hoe leeftijdsgenoten daar wonen.’

Meer empathie dankzij VR

‘Virtual Reality in het onderwijs is een leuke afwisseling voor leerlingen. Het maakt leren leuker en het brengt leren en realiteit samen. De lesstof is dan niet meer een lijstje termen dat ze uit hun hoofd moeten leren; je kunt als docent het lesmateriaal toepassen op de echte wereld. Je kunt allerlei plekken of werklocaties naar het klaslokaal halen. Laat de leerlingen zelf aan de slag gaan. Of gebruik VR klassikaal en laat leerlingen docent worden.

Je eigen kwaliteiten en vaardigheden ontwikkelen

Leerlingen kunnen VR ook gebruiken om hun eigen kwaliteiten uit te breiden. Als een leerling bijvoorbeeld beter wil leren presenteren, kan je met de VR-bril doen alsof je voor een publiek staat. De ervaring van het publiek is er, maar in werkelijkheid sta je er nog niet. Het geeft de leerling zo de tijd om zijn zelfvertrouwen op het gebied van presenteren op te bouwen.’

‘Neem je telefoon, een kartonnen bril, zoek op Youtube naar een 360 graden video en start met Virtual Reality.’

Is het haalbaar om VR in het onderwijs toe te passen?

‘Ja het is zeker haalbaar! Voor 150 euro heb je een doos met kartonnen brillen. Download de Youtube app, zoek op 360 video, klik je op het brilletje rechts onderin, zet je telefoon in je kartonnen bril en dan kun je aan de slag met VR. Op Youtube staan veel interessante 360 video’s die je gratis mag gebruiken.’

Aan de slag met VR in het onderwijs

‘VR biedt het onderwijs veel kansen. Het is niet moeilijk om zelf als docent iets te maken wat je kunt gebruiken voor VR in de klas. We leren dertienjarigen hoe ze een 3D-game kunnen maken in een week tijd. Waarom leren we ze dan niet hoe ze kunnen werken met een 360-graden camera? Dat is het enige dat je nodigt hebt voor het creëren van VR.

Docenten kunnen met een 360 graden camera bijvoorbeeld zelf een rondleiding door de school maken of naar een interessant bedrijf toe, zodat ze dat in hun VR-les kunnen gebruiken. Als aardrijkskundedocent kun je bijvoorbeeld tijdens de vakantie 360 foto’s maken van interessante plekken of oorlogsmonumenten en die later gebruiken. Dingen waar je met de klas niet zo snel heen gaat.’

Tip van Robin: in de Google Expeditions app vind je veel leuke tours om met de hele klas aan de gang te gaan met VR. Bijvoorbeeld een tour door de Tweede Kamer.

Meer weten van VR in het onderwijs? Kijk op www.vrlearninglab.nl

Meer weten over de digitale leeromgeving van Learnbeat? Vraag hier je gratis proefaccount aan, zonder dat je direct ergens aan vastzit.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?