[Interview] Meer inzicht in minder tijd met Feniks in digitale leeromgeving Learnbeat

Docent geschiedenis Marloes Korsten geeft les in de onderbouw op het Thorbecke VO Rotterdam. Zij werkt met methode Feniks in Learnbeat. Op 5 november 2019 sprak ik met haar over deze keuze en de voordelen die werken met een digitale leeromgeving oplevert. Werken met Feniks in Learnbeat bespaart de docent geschiedenis veel tijd en ze houdt meer grip op het leerproces. Bekijk de highlights van dit interview in de video. Of lees het hele interview in dit gebruikersverhaal.

Van presentaties tot toetsen: alles kan in de digitale leeromgeving

Eigenlijk doe ik alles in deze digitale leeromgeving; van het behandelen van de stof tot het maken van de opdrachten. Ik vul het lesmateriaal uit de methode zelf aan met beeldmateriaal in de auteursomgeving.

Digitalisering is zo in het leven van die kinderen geslopen dat het werken met een iPad of laptop gewoon meer iets van nu is. Het  sluit veel meer bij ze aan en ze vinden digitaal werken ook leuker.

Mijn leerlingen werken allemaal vanuit de studieplanner. Ik vind het zelf ideaal om daarmee te werken en de leerlingen ook. Ze zien per week precies wat er van ze verwacht wordt, wat ze moeten lezen en welk huiswerk ze moeten maken. Met een balkje geeft Learnbeat aan wat ze dan van dat huiswerk al af hebben en wat nog niet. Het werkt twee kanten op: voor hen is het overzichtelijker en voor mij is het ook overzichtelijk wie wel zijn werk af heeft en wie niet. Dus eigenlijk doe ik alles in Learnbeat. 

Meer grip op en inzicht in het leerproces

Werken met Feniks in Learnbeat geeft mij meer grip omdat ik kan zien hoe de leerlingen ervoor staan. De prestaties van de klas en elke leerling zijn in een schema in één oogopslag zichtbaar. Ik kan zien hoe ze hun huiswerk hebben gemaakt. Ook is duidelijk of ze achterlopen en zo ja; op welk niveau ze achterlopen – of dat op reproductie is, op inzicht of toepassing. 

Huiswerkcontrole

Toen ik nog met een papieren boek en werkboek werkte was het bijna onmogelijk om van alle leerlingen te controleren of ze hun werk deden. En ook hóé ze hun werk deden. In de zin van: leerlingen konden wel met een ingevuld antwoordenboek op school komen, maar dan wist ik nooit of ze het misschien overgeschreven hadden.

Ik zie in Learnbeat of leerlingen daadwerkelijk met de stof bezig geweest zijn.

Met Learnbeat kan ik vóórdat ze de les binnenkomen per leerling zien of die het wel of niet gemaakt heeft. Sterker nog: ik kan onder ‘laatst gegeven antwoord’ zien of ze zelf een antwoord verzonnen hebben, of dat ze gewoon onzin ingevuld hebben – vervolgens op ‘nakijken’ hebben geklikt en dan alsnog zichzelf verbeterd hebben. 

Oudergesprekken

Deze functie helpt mij ook tijdens oudergesprekken. Krijg ik de vraag “waarom heeft mijn kind een slecht cijfer voor het vak geschiedenis?” dan kan ik samen met de ouders in Learnbeat kijken bij de voortgang en resultaten van hun kind. Dus je staat veel sterker als docent. 

Direct feedback en formatieve toetsen

Ook in de les zelf kan ik leerlingen beter bijsturen. Ik heb bijvoorbeeld net een formatieve toets gemaakt met een brugklas. Terwijl zij de oefentoets aan het maken zijn, kan ik in Learnbeat hun antwoorden zien en daar direct feedback op geven. 

Directe feedback is voor leerlingen veel beter dan dan dat het twee weken later besproken wordt. Dan is het alweer uit hun hoofd.

Eenvoudig differentiëren met de digitale leeromgeving 

Door te werken met Feniks in Learnbeat kan ik leerlingen naar een hoger niveau tillen omdat er in de methode verdiepingsvragen beschikbaar zijn. Sowieso zijn de vragen in Feniks van hoog niveau; er wordt echt verwacht dat je goed leest en zorgvuldig antwoord geeft. Heb je dat onder de knie? Wil je meer en kán je meer? Dan zijn er dus verdiepingsparagrafen die de leerlingen kunnen maken. Daar kunnen ze zich mee verrijken. 

Tijd besparen door digitaal toetsen en de studieplanner

Dankzij de digitale leeromgeving bespaar ik ontzettend veel tijd. Ten eerste in de voorbereiding. Ten tweede op nakijkwerk.

Sneller voorbereiden

De studieplanner in Learnbeat is ideaal om mijn lessen te plannen en voor te bereiden. Ik heb hiermee sneller duidelijk wat moet ik voorbereiden, welke les ik ga geven en waar ik het over ga hebben. 

Van 4 uur nakijken naar 30 minuten per toets 

Digitaal toetsen heeft ervoor gezorgd dat ik enorm veel tijd bespaar op nakijken. Ik was vroeger vier uur bezig met één toets van één klas nakijken, cijfers invoeren en cijfers geven.

Tegenwoordig ben ik in een half uur klaar met nakijken.

Dat komt met name omdat de meerkeuzevragen in Learnbeat al automatisch nagekeken zijn. Overigens zijn die erg sterk in Feniks; dat zijn geen lullige meerkeuzevragen. Omdat Learnbeat voor mij het cijfer doorberekent en het cijfer geeft, hoef ik het alleen nog maar in ons leerlingvolgsysteem in te voeren. En dan ben ik al klaar! Terwijl ik vroeger eerst zelf punten moest tellen en zelf een omrekenformule erop moest toepassen. Dan moest ik het in m’n agenda schrijven en daarna nog in ons leerlingvolgsysteem invoeren. En ja, dat hoeft nu allemaal niet meer. 

Basisvaardigheden voor het vak geschiedenis

Ik wilde graag met Feniks in Learnbeat lesgeven omdat ik Learnbeat sowieso heel prettig vind werken. De methode Feniks besteedt veel aandacht aan de basisvaardigheden die je moet kennen voor het vak geschiedenis. Ik geef les in de onderbouw en mijn vaksectie vindt het erg belangrijk dat mijn leerlingen qua vaardigheden goed voorbereid in de bovenbouw terecht komen. Met deze methode geschiedenis komt dat voor elkaar.

Dyslectische leerlingen krijgen tekst voorgelezen

Met name voor de dyslectische leerlingen is digitaal geschiedenisonderwijs een uitkomst. Wij hebben op school de Alinea app die teksten voorleest. Voor dyslectische leerlingen kunnen de toetsvragen of de tekstbronnen worden voorgelezen. 

Duurzaam gebruik van lesmateriaal

Nog een voordeel is dat de digitale leeromgeving niet kapot kan gaan. Je wil niet weten hoe boeken en werkboeken er aan het eind van het jaar uitzagen… met kartonnetjes melk die kapot waren gegaan en van alles erin getekend. Dat kan digitaal natuurlijk gelukkig niet. Ik kan lesmateriaal en de studieplanningen steeds opnieuw weer hergebruiken voor volgende klassen. 

Overstappen op Learnbeat heeft zóveel voordelen 

Learnbeat organiseert elke maand bootcamps waarin de digitale leeromgeving op een leuke en plezierige manier wordt gepresenteerd. Dan ben je er al snel achter dat als je overgaat op Learnbeat, dat bijna alleen maar voordelen heeft. Je moet er natuurlijk wel wat werk in stoppen.

Je moet durven om je boeken los te laten. Maar als het eenmaal loopt heeft het zóveel voordelen. 

Activerende werkvormen werken het beste

Met een mooi verhaal over de geschiedenis bereik je alleen maar degenen die het interessant vinden, want die zitten te luisteren, en de ander die zit na te denken… wat ‘ie vanmiddag gaat doen, of dit weekend. Of dat ze straks een toets Duits hebben… Als leerlingen zelf actief met de stof bezig zijn leren ze daar het meeste van. 

“Onderwijs werkt beter als leerlingen zelf aan het werk zijn. En niet als ze passief naar je aan het luisteren zijn.” 

Wil je zelf proberen of digitaal lesgeven bij jou past?

Ben je door het verhaal van docent Marloes Korsten nieuwsgierig geworden naar Learnbeat? Vraag hier je gratis proefaccount aan en ontdek de digitale mogelijkheden voor jouw vak: