docent-BWI-over-lesgeven-op-asftand-tijdens-de-schoolsluiting-coronacrisis

[Interview] Het motiveert leerlingen enorm dat zij zelf zien hoe ver ze zijn

Op 17 april spreek ik docent Ludwig van Aagten; de scholen zijn dan al ruim een maand dicht. Hij geeft het vak Bouwen, Wonen en Interieur (BWI) op Vakcollege Maarsbergen met lesmateriaal van Uitgeverij Vertoog in Learnbeat. Hij is positief verrast over hoe snel zijn leerlingen thuis door de theorie gaan. “Ik had de maanden april en mei gepland om twee keuzevakken te doen, maar ze zijn nu al klaar”. In dit interview vertelt Ludwig hoe hij lesgeeft op afstand tijdens de schoolsluiting.

Geschreven door
Marit Rooijakkers

Het normale theorieprogramma, maar dan vanuit huis

We volgen ook tijdens de schoolsluiting nu het normale programma van toetsing en afsluiting (PTA). We zouden half maart met de keuzevakken starten, toen de schoolsluiting werd afgekondigd. Op die sluiting hadden we ons niet echt voorbereid.

Wel werkten wij al met BWI-lesmateriaal van Vertoog in Learnbeat. Toen bekend werd dat de school dicht ging heb ik meteen contact opgenomen met Uitgeverij Vertoog. Ik heb met Vertoog geregeld dat we de boeken kregen voor die keuzevakken; die had ik binnen twee dagen.

Ik heb zelf het juiste lesmateriaal rondgebracht bij de leerlingen aan huis.

We konden dus snel aan de slag met onderwijs op afstand.

Leerlingen zijn enorm goed bezig met hun schoolwerk

Ik ben positief verrast over hoe goed de leerlingen aan het werk zijn. Ze gaan heel rap door de lesstof heen. Ik had eigenlijk de maanden april en mei uitgetrokken om twee keuzevakken te doen, maar haast iedereen is hier nu al mee klaar – na twee weken! Maar het werkt dan ook heel motiverend voor ze om in Learnbeat te werken met dit BWI lesmateriaal. Het is makkelijk te lezen en ze hebben overzicht.

Dat leerlingen zelf in Learnbeat zien hoe ver ze zijn en hoeveel ze nog moeten doen, motiveert hen echt. Ook zien ze zelf wat ze goed en wat ze fout hebben gedaan.

Ook leerlingen die normaal op school hun werk niet altijd af hebben, of dat altijd pas op het laatste moment doen, zijn nu al klaar met de keuzevakken. Ik denk dat dat komt doordat het lesmateriaal van Vertoog in Learnbeat heel gebruiksvriendelijk is, in combinatie met weinig afleiding thuis. Sport en het sociale leven van leerlingen liggen ook stil natuurlijk.

We zijn op dit moment bezig een evaluatieformulier voor leerlingen te maken om te vragen hoe ze het onderwijs op afstand ervaren. Maar voor zover ik nu heb meegekregen zijn de leerlingen zelf ook tevreden.

Als docent houd ik overzicht op wat iedereen doet

Zelf vind ik het ook prettig om te werken met BWI-lesmateriaal in Learnbeat omdat ik van elke leerling zijn voortgang en antwoord zie. Op onze school besteden we veel aandacht aan het nabespreken van toetsen en de theorie.

In Learnbeat zie ik precies waar de knelpunten zitten dus die bespreken we daarna met de hele klas.

Het is voor mij nu drukker dan in ‘normale’ tijden

Zelf heb ik het deze periode wel drukker dan als ik lesgeef op school. Maar dat komt ook wel een beetje door mezelf; ik heb namelijk aangegeven dat leerlingen mij zeven dagen per week tot 1.00u ‘s nachts kunnen bereiken. Afgelopen zondagavond was ik nog om kwart voor 12 met iemand bezig; leerlingen maken op de gekste tijden hun huiswerk.

Als een leerling nu in z’n eentje ‘s avonds laat thuis aan het werk is en een vraag heeft, dan wil ik diegene ook gewoon meteen verder helpen.

‘Gewoon’ lesgeven is op afgebakende tijden, maar dit gaat eigenlijk altijd door. Daarnaast is digitaal lesgeven op afstand ook nieuw. Het kost tijd om dat goed te organiseren voor je leerlingen. Ik heb daar ook veel contact over met collega’s en met mijn onderwijsassistent, om te zorgen dat alles op rolletjes loopt.

De praktijk moet straks uitwijzen of deze periode van afstandsonderwijs geslaagd is

Als straks de school weer open gaat, kunnen we verder met de praktijkvakken. Dan wordt duidelijk hoe goed het theoretische deel, dat ze nu vanuit huis doen, is blijven hangen. Als school willen wij er ook voor zorgen dat iedereen gewoon overgaat en slaagt.

Verplichte aanwezigheid bij de les op afstand

We hebben best een intensief lesrooster en leerlingen moeten vanuit huis bij elke les aanwezig zijn. Dat controleren we ook; elke leerling moet zich melden in MS Teams. Maar zes uur achter de computer zitten is echt veel te lang voor leerlingen; dat houden ze niet vol. Dus we korten onze lesuren in tot dertig minuten.

Ik controleer van elke leerling of die zijn werk heeft gedaan. Dat kan ik in Learnbeat heel makkelijk zien.

Als een leerling niet komt opdagen of niks doet, neem ik na twee dagen contact op. Als diegene dan nog steeds niet in beweging komt, benader ik de ouders.

Lesmateriaal van Vertoog in Learnbeat motiveert leerlingen écht

Het bevalt mij heel goed om te werken met BWI-lesmateriaal van Vertoog in Learnbeat, die combinatie is perfect.

Ik zou andere docenten echt aanraden om hiermee te gaan werken!

Ik heb ook veel contact met het Learnbeat-supportteam dat me altijd snel verder helpt als ik een vraag heb of vastloop. Maar het belangrijkste is dat het zo gebruiksvriendelijk is dat de leerlingen er graag mee werken en gemotiveerd zijn om aan de slag te gaan.

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Learnbeat?

Kijk gratis rond in een Learnbeat proefaccount, zonder dat je ergens aan vastzit.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?