6-werkvormen-voor-digitaal-onderwijs-om-je-les-te-starten-met-een-ijsbreker

Werkvormen voor digitaal onderwijs: start je les met een digitale ijsbreker

Hoe geef je jouw les op afstand een vliegende start? Gelukkig zijn er veel tools en werkvormen voor digitaal onderwijs die jou daarbij kunnen helpen. In deze blog bespreken we zes manieren om digitaal het ijs te breken bij de start van de les. Zo zorg je er ook op afstand voor dat jouw leerlingen in de ‘leerstand’ of juist in de creatieve modus komen.

Geschreven door
Marit Rooijakkers

Activeer en betrek je leerlingen op afstand

In deze blog bespreken we deze zes ijsbrekers om jouw digitale les mee te starten:

  1. Woordketting
  2. ABC-zinnen
  3. Walking brains
  4. Samen een tekening maken
  5. Petje-op-petje-af met kleuren
  6. Quizzen

Ijsbreker 1: Woordketting maken

Het spelletje woordketting heb je vast weleens gespeeld, misschien zelfs ook wel met jouw leerlingen. Het leuke is dat elke leerling aan de beurt komt en je dus de hele klas actief betrekt.

Hoe?

Je kunt op verschillende manieren een woordketting maken, afhankelijk van de leeftijd van je leerlingen en/ of het niveau van je klas. Om de beurt noemt elke leerling een woord. In de meest bekende vorm begint het nieuwe woord steeds met de laatste letter van het vorige woord. Maar ken je de letterwisselvariant al? Hierin moet er steeds één letter veranderd worden uit het vorige woord (dus: goed- hoed). Je kunt ook steeds één lettergreep laten wisselen. En kiezen of je dit alleen mondeling wilt doen, of dat elke leerling zijn woord ook moet opschrijven.

Wat kun je ermee?

Voor de talen is dit een manier om woordenschat of spelling te oefenen, maar het is ook voor andere vakken een leuke ijsbreker om je les te starten. Oefen bijvoorbeeld met aardrijkskundige begrippen of voor het vak geschiedenis met woorden die passen bij de door jullie behandelde periode. Maar leerlingen komen ook in de creatieve denkmodus, handig als jullie daarna digitaal gaan brainstormen. Ook niet onbelangrijk: het levert sowieso grappige situaties op!

Wat heb je ervoor nodig?
Als je de woordketting mondeling wilt maken: een digitale meeting tool, zoals MS Teams, Zoom of Google Meet.
Willen jullie ook schrijven? Dat kan op een digitaal whiteboard of in de digitale meeting, op open een gedeeld document. 

Ijsbreker 2. ABC-zinnen maken

Taaldocenten opgelet! Nog een grappig spelletje is het maken van ABC-zinnen. Om de beurt noemt elke leerling een woord en samen maken jullie zo een zo lang mogelijke, grammaticaal correcte zin. De moeilijkheid is wel dat elk woord moet beginnen met de volgende letter van het alfabet. Voor de vreemde talen is dat echt een uitdaging om met de hele klas aan te gaan. Iedereen komt een keer aan de beurt en… lachsalvo’s gegarandeerd!

Ijsbreker 3: Walking Brains

Bewegen stimuleert creativiteit én heeft een positief effect op leerprestaties! Daarover schreef onze collega Maj al in de blog 5 leerstrategieën voor effectief leren en onthouden. In de klas is dat niet handig als jullie afstand moetenhouden, maar thuis kan iedereen tijdens de les op afstand wél lekker bewegen. 

Hoe?

Bijvoorbeeld: laat leerlingen het te oefenen vocabulaire of begrippenlijst uitschrijven en verdelen over de traptredes.

Gaan jullie in deze les digitaal brainstormen met de klas? Dan kun je de Walkings Brains opdracht meteen in het thema van de brainstorm doen om direct ideeën te verzamelen. Laat leerlingen steeds naar een andere hoek van de kamer lopen en vanuit die nieuwe positie een nieuw idee inbrengen. Of: laat leerlingen uit elke ruimte in huis (of school) een voorwerp kiezen of in die ruimte een idee inbrengen.

Ijsbreker 4: Maak samen een digitale tekening

Wie vindt het nou niet leuk om samen een tekening te maken? Misschien denk jij nu “Nou, ik ken wel een paar leerlingen…?” Toch zorgt ook deze ijsbreker vaak voor komische situaties.
En als dat dan niet op het schoolbord kan, dan zijn er gelukkig digitale whiteboards.

Hoe?

Laat elke leerling steeds één ding toevoegen aan de tekening, bijvoorbeeld een cirkel – vervolgens voegt de volgende 1 ding toe -bijvoorbeeld een lijn- enzovoorts enzovoorts. Zo wordt elke leerling actief betrokken én bouwen leerlingen samen iets op, dat langzamerhand steeds meer vorm krijgt.

Wat heb je nodig?

Misschien wil je nog even van tevoren afspreken met je klas wat er absoluut niet getekend mag worden en leerlingen daarover zelf hun mening laten geven. Zo waarborg je dat het voor iedereen leuk blijft.

Werkt jullie school met Google Classroom en doen jullie de brainstorm via Google Meet? Dan kun je binnen je ‘klassikale meeting’ een Jam Whiteboard openen en daar op tekenen.
Gebruik je geen Google Classroom? Dan kun je gratis een whiteboard openen in de apps AWW-app en Miro.
Willen jullie samen een schema of een proces uittekenen? Dan is InVision geschikt.

Ijsbreker 5: Petje-op-petje-af met voorwerpen

Met de hele klas achter de laptop een gesprek voeren, het blijft lastig. Je zult vast regelmatig alle leerlingen vragen hun microfoon te muten, als jij instructie geeft. Maar hoe zorg je dat je iedereen betrokken houdt? Door ze antwoord te laten geven door een voorwerp voor de camera te houden.

Hoe?

Laat leerlingen een rood, een groen en een wit voorwerp vinden in huis. Door deze voor hun camera te laten zien, kunnen ze antwoord geven op de vraag die jij als docent stelt. Rood is dan nee, groen ja en wit: ik heb er geen mening over of ik weet het niet. Door het voorwerp voor de webcam te houden kunnen leerlingen elke vraag beantwoorden, zonder dat het een geluidstechnische chaos wordt.

Wat kun je ermee?

Zo zie je direct of iedereen ‘bij de digitale les’ blijft en kun je natuurlijk af en toe leerlingen wél vragen hun microfoon aan te zetten om hun antwoord toe te lichten.

Dat kun je al inzetten bij een informeel gesprekje met bijvoorbeeld je mentorklas, om te vragen hoe het met iedereen gaat. Maar je het ook inzetten voor het bespreken van een artikel of boek dat jullie gezamenlijk hebben gelezen. Of: activeer de voorkennis van leerlingen en peil wat ze al weten over dit onderwerp. maar je kunt ook de mening van je klas peilen op deze manier; bijvoorbeeld over de aanpak van het coronavirus of hun houding ten aanzien van vaccineren.

Ijsbreker 6: Samen quizzen

Dit doe je vast ook al in het klaslokaal, maar kan op afstand natuurlijk net zo goed: een quiz maken. Kahoot ken je vast al. Maar werken jullie met digitale leeromgeving Learnbeat? Hierin zet je zo een mooie interactieve quiz of poll in elkaar. Jij ziet direct de totale score op jouw docentenscherm. En die kun je direct delen met je klas. 

Start je digitale les met een ijsbreker

Hopelijk heb je na het lezen van dit blog wat inspiratie om jou volgende les eens op een andere manier te starten. Ben je benieuwd naar meer digitale werkvormen en tools? Download dan hieronder gratis onze gratis checklist.

Checklist: Welke werkvorm past bij jouw doel?

Bij Learnbeat bloggen wij regelmatig over werkvormen voor digitaal onderwijs. In de handige ‘checklist: Digitale werkvormen en tools voor het onderwijs‘ zetten we alle tools, werkvormen met hun toepassing op een rij. Vraag de checklist hier gratis aan:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?