Interview: Grip op lesmateriaal en leerprestaties met De Geo in Learnbeat
door Marit op 20 februari 2020
De sectie aardrijkskunde van Thorbecke VO werkt alweer een aantal jaar met methode De Geo in Learnbeat. De mogelijkheid om je eigen lesmateriaal toe te voegen, in combinatie met grip houden op de voortgang en leerprestaties per leerling, zijn voor docent Susan Middeldorp dé grote plussen van deze digitale leeromgeving. Op 5 november vroeg ik haar en twee leerlingen uit de onderbouw naar hun ervaringen. Bekijk de highlights in de video of lees het hele gebruikersverhaal.
Digitaal dezelfde stof als in het boek, maar dan met extra lesmateriaal en mogelijkheden
De Geo combineren met mijn eigen lesmateriaal gaf de doorslag
Grip op voortgang en leerprestaties van leerlingen
Door te werken met De Geo in Learnbeat krijg ik behalve grip op het lesmateriaal, ook grip op de leerprestaties en de voortgang per klas en per individuele leerling. Ik heb meer overzicht op hoe de leerlingen een digitale toets hebben gemaakt. Ik zie in één oogopslag hoe de leerling scoort per niveau: reproductie, inzicht of toepassing (RTI). Daar kan ik dan direct op inspringen tijdens de les of individueel met een leerling. Het handige is dat de Geo-toetsen per vraag gelabeld zijn op RTI-niveau. Aan de vragen die ik zelf toevoeg hang ik ook een label.
Als docent is het fijn dat Learnbeat zo’n goed overzicht geeft op de voortgang en resultaten van digitale toetsen. Nakijken gaat sneller, en je hebt meer grip op de resultaten.
Overal leren, sneller nakijken en gemotiveerde leerlingen
Werken met De Geo in deze digitale leeromgeving lost behalve het aanvullen van het lesmateriaal nog een aantal problemen op:
Tijd- en plaatsonafhankelijk werken
Ten eerste biedt het de mogelijkheid om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. Dat is voor ons als LOOT-school belangrijk want onze topsport- en topdansleerlingen zijn niet altijd aanwezig. Leerlingen kunnen overal inloggen en overal kijken wat ze moeten doen.
Sneller nakijken
Nakijken gaat vrij snel doordat je per vraag alle antwoorden kunt nakijken. Het nakijken gaat met Learnbeat veel sneller. Er wordt veel al automatisch voor me gedaan wat ik kan aflezen en niet meer handmatig hoef te doen.
Gemotiveerde leerlingen
Bovendien denk ik dat digitaal onderwijs meer motiveert. Het werkboek van De Geo op papier is eigenlijk ‘vrij saai’. In Learnbeat zitten bij de opdrachten van De Geo ook linkjes naar filmpjes enzo. Dat werkt iets motiverender waardoor mijn leerlingen daar hopelijk ook wat enthousiaster mee aan de slag gaan.
Als docent is het fijn dat Learnbeat zo’n goed overzicht geeft op de voortgang en resultaten van digitale toetsen. Nakijken gaat sneller, en je hebt meer grip op de resultaten.
De digitale leeromgeving werkt heel prettig voor zowel docent als leerlingen
Mijn algemene ervaring met Learnbeat is dat het heel prettig werkt. Je hebt het boek als basis. Daarnaast kan je dus je eigen inbreng er helemaal inzetten.

Susan Middeldorp
Docent aardrijkskunde op de het Thorbecke Talentcollege
Ik vind werken in Learnbeat voor aardrijkskunde heel fijn, omdat je eraan kan werken wanneer je wilt. Het hoeft niet per se op een bepaalde tijd.
Daniëlle
topdansleerling uit 2 VWO
Je hoeft niet per se een Atlas mee te nemen of boeken. Alles staat op je laptop; alle plaatjes, filmpjes en je kan de opdrachten maken op je laptop en die kan je gemakkelijk overal mee naartoe nemen. In Learnbeat toetsen maken is heel fijn, want de opdrachten maak je ook in Learnbeat. Dus dan is de toets maken vergelijkbaar met de opdrachten die je al eerder hebt gemaakt. Als je de toets terug krijgt kan je die inzien; je ziet wat je fout hebt en de goede antwoorden staan er ook bij.
Mare
topdansleerling uit 2 VWO
De Geo dekt de basis; dankzij Learnbeat wordt het ook een beetje van Susan
Het boek van De Geo is nog steeds de basis, maar met Learnbeat heb je veel meer eigen inbreng. De Geo zelf heeft eigenlijk teveel hoofdstukken om in een jaar te doen.
Ik zou zeggen “bedenk: wat vind je belangrijk? en ga daarmee aan de slag”.
In deze digitale leeromgeving bepaal ik zelf wat ik wel en niet wil doen, zonder dat het voor leerlingen onduidelijk wordt.

Susan Middeldorp
Docent aardrijkskunde op de Thorbecke Talentschool
Wil jij, net als docent aardrijkskunde Susan Middeldorp, ook graag meer grip krijgen op het lesmateriaal uit jouw methode? En daarnaast de leerprestaties van je leerlingen monitoren? Probeer dan zelf of lesgeven met een digitale leeromgeving bij jou past
Bekijk ook
Zie gerelateerde blogs

Interview: 'Ik maak zelf mijn digitale lesmateriaal in Learnbeat'

Interview: Door de adaptiviteit in Learnbeat gaat differentiëren vanzelf
