‘Met digitaal lesmateriaal werken is niet echt anders’

De brugklasleerlingen kader/mavo 1A van het Mencia Sandrode in Zundert hebben allemaal een eigen Chromebook. Ze werken daar onder andere op met de methode Leswijs Nederlands van Learnbeat. Docente Nederlands Jolanda de Koning en brugklasleerlingen Robbe, Madelief en Lars vertellen over hun ervaringen daarmee. De Koning: ‘In Learnbeat heb je goed zicht op de resultaten van leerlingen. Iedereen kan zijn eigen route volgen en het systeem biedt automatisch geschikt oefenmateriaal aan. Dat scheelt mij enorm veel tijd!’

‘Voordat we met Learnbeat gingen werken hebben we in de klas een filmpje gekeken waarin werd uitgelegd hoe alles werkt. Voor mij was het toen meteen duidelijk,’ vertelt Lars. Het digitaal werken gaat ook Robbe goed af. ‘Ik kan goed met computers overweg. Soms zijn klasgenoten hun werk kwijt. Maar dat is echt hun eigen fout. Ze hebben dan hun Chromebook dichtgeklapt en zijn dan vergeten hun werk op te slaan.’

‘Een les met Learnbeat is eigenlijk niet anders dan toen ik met een boek werkte,’ vindt docente De Koning. Eerst behandelt ze de theorie klassikaal. Daarna lezen de leerlingen de theorie nog eens na en gaan zelfstandig met de opdrachten aan de slag.

Zelf nakijken

De Koning heeft haar leerlingen uitgelegd hoe ze hun werk zelf kunnen nakijken. ‘Voor sommige leerlingen is dat lastig. Daarom is het heel handig dat ik in Learnbeat kan zien welke opgaven leerlingen moeilijk vinden. Die plaats ik op het digibord en ik behandel ze klassikaal.’

Leerlingen van klas 1A hebben geleerd wat ze moeten doen als ze iets niet begrijpen. Madelief: ‘Als mevrouw De Koning de antwoorden open zet, zie ik wat ik fout heb gedaan. Als we dan iets niet snappen moeten we het eerst aan een klasgenoot vragen. Pas daarna mogen we het aan mevrouw De Koning vragen.’

Digitaal

Dat je je klas goed kunt volgen en leerlingen in hun eigen tempo kunnen werken vindt De Koning heel prettig, vooral omdat er op het Mencia Sandrode veel combinatieklassen zijn. ‘Inmiddels hebben leerlingen door dat ik precies zie hoever ze zijn. Zelf kunnen ze dat ook zien aan het percentage. Dat motiveert veel leerlingen om door te werken.’

Robbe is vaak langer met zijn werk bezig dan zijn klasgenoten. ‘Als je snel doorwerkt krijg je alles af in de les. Maar door mijn dyslectie ben ik meer tijd kwijt. Meestal moet ik mijn werk thuis afmaken. Soms vind ik dat vervelend.’

Ervaringen van leerlingen

Robbe Marijnissen: ‘Ik was net bezig met een hoofdstuk over Oranje. Ik ben dyslectisch en vind spelling daarom moeilijk en lezen niet zo leuk. Een tekst van 100 regels vind ik lang. Maar ja, het hoort erbij. Zakelijke teksten vind ik wél leuk. Die zijn meestal kort en meer to the point. De opdrachten voor woordenschat vind ik het leukste. Je gaat dan op zoek naar de betekenis van moeilijke woorden. Eerst kijk je wat je zelf al weet. En als je er niet uitkomt kun je het aan iemand anders vragen of de betekenis in het woordenboek opzoeken.’

Madelief Bruins: ‘Veel kinderen vinden het vervelend, maar ik vind grammatica wél leuk. In Learnbeat leer je grammatica op een leuke manier. De teksten in Leswijs Nederlands vind ik leuk om te lezen. De boeken waaruit ze komen zijn goed gekozen, vind ik. Je kunt in Learnbeat ook aantekeningen maken als je op het “papiertje” klikt. Heel handig, want je aantekening staat dan precies op de juiste plek.’

Lars van Hoof: Het is heel makkelijk om in Learnbeat te werken. Ik kan mijn eigen werk nakijken en beoordelen. Dat vind ik fijn. Met Engels zou ik ook wel met Learnbeat willen werken. Als ik woorden moeilijk vind, kan ik er in Learnbeat mee oefenen. Eerst lees ik de theorie goed. Daarna maak ik de opdrachten. Als ik het goed heb, heb ik zin om verder te gaan.’

Benieuwd naar de methode Leswijs Nederlands? Vraag hier een demo aan