interview-met-praktijkdocent-over-lesgeven-op-afstand-tijdens-de-coronacrisis

[Interview] Onze leerlingen missen het praktisch bezig zijn

Kees de Vries werkt op de locatie voor praktijkonderwijs van het Roelof van Echten College in Hoogeveen. Hij is docent godsdienst; ICT en VCA-lessen. Daarnaast is Kees stagecoördinator voor de praktijkleerlingen. “Dat is in deze tijd een uitdaging, wat voor sommige leerlingen ligt hun stage nu helemaal stil. Ook zij moeten volgend schooljaar wel door kunnen”. In dit interview doet Kees verslag van zijn ervaringen.

Geschreven door
Marit Rooijakkers

Ik maak zelf mijn lesmateriaal in Learnbeat

Voor de vakken die ik geef bestaat geen kant-en-klaar lesmateriaal. Ik maak dat zelf in Learnbeat en zet zelf de lessen in elkaar. Mijn leerlingen volgen praktijkonderwijs en zij kunnen zich niet lang concentreren. Dus de stof moet kort, duidelijk en to the point zijn. Ook gebeurt het regelmatig dat ze hun inloggegevens kwijt zijn of iets dergelijks. Ze zijn niet ontzettend handig met computers, maar dat is ook niet hun interessegebied.

Ik zet nu ook wat meer quizzen en toetsen in Learnbeat om leerlingen te activeren, op afstand.

Bizar om zoveel vanuit huis te moeten doen

Naar omstandigheden gaat het goed met mij. Al vind ik deze hele situatie wel bizar. Ineens moet ik bijna al mijn werk vanuit huis doen en leerlingen aansturen. De meeste leerlingen doen hun schoolwerk vanuit huis en die ondersteun ik op afstand. Enkele vangen we op school op, vanwege hun thuissituatie.

Ik mis het met z’n allen op school aanwezig zijn wel.

Ik kom af en toe zelf wel op school of bij stagebedrijven. Bijvoorbeeld om examens af te nemen, als het nodig is. Verder werk ik zoveel mogelijk vanuit huis.

Eind week 1 van de schoolsluiting waren we online

De vrijdag voor de schoolsluiting heb ik nog les gegeven. Zondag hoorden we dat de scholen dicht gingen; dat had ik toen wel zien aankomen.

Als school waren we niet op de sluiting voorbereid.

Vanuit onze schoolleiding kregen we meteen de accounts voor MS Teams en het verzoek om ervoor te zorgen dat leerlingen aan het einde van die eerste week thuis aan de slag konden.

Ik werk daarnaast ook met Learnbeat en met boeken. Normaal gesproken werk ik in de klas ook met LessonUp, maar nu niet. Ik kies in deze periode van de coronacrisis alleen voor Learnbeat om het voor de leerlingen overzichtelijk te houden. Dus dat lesmateriaal heb ik nu in Learnbeat gezet.

Ik ben nu eigenlijk 24/7 bereikbaar voor leerlingen

Het contact houd ik vooral via MS Teams; ik kan leerlingen benaderen en zij kunnen mij ook bereiken.

Een nadeel van deze periode vind ik wel dat ik eigenlijk 24/7 bereikbaar moet zijn. Leerlingen vragen veel om hulp, wat goed is. Die hulp wil ik ze ook op afstand geven.

Normaal is dat beperkt tot tijdens schooltijd; nu doen leerlingen alles in hun eigen tijd. Maar hier valt voor mij prima mee te leven hoor, en het is maar tijdelijk.

De weektaak zet ik in de studieplanner

We hebben tijdens de schoolsluiting geen vaste lesmomenten.

Onze leerlingen krijgen een weektaak die ze zelfstandig moeten doen. Ik ben wel bereikbaar voor hulp of vragen.

De weektaak zet ik in de studieplanner in Learnbeat. In principe hebben ze dan elke week weer iets nieuws te doen, hoewel ik laatst ook één week heb vrijhouden om werk in te halen wat nog niet was gedaan. Zo kreeg iedereen de kans om een eventuele achterstand in te lopen.

Zo min mogelijk druk op leerlingen

In het begin van de schoolsluiting was ik ambitieus qua schoolwerk opgeven. Maar ik wil niet dat leerlingen vastlopen. Dus ik geef bewust weinig schoolwerk op, zodat de drempel niet te hoog is om dat te gaan doen. Als ik te veel druk op leerlingen leg, ben ik bang dat ze het bijltje erbij neergooien.

Echte doeners missen het praktisch bezig zijn

Leerlingen in het praktijkonderwijs zijn praktisch ingesteld en zij leren ook door te doen.

Maar in plaats van lekker aan de slag te zijn, zitten ze nu thuis en zijn ze vooral met theorie bezig. Dat vinden ze niet leuk. En het feit dat ze alleen thuis zitten en zelfstandig aan de slag moeten maakt het al helemaal vervelend.

De mentor houdt vinger aan de pols

De mentor heeft met elke mentorleerling bijna dagelijks contact. Die houdt het welbevinden van de leerlingen in de gaten; maar ook de voortgang. Bij ons in het praktijkonderwijs heeft de mentor sowieso een hele belangrijke rol, qua persoonlijke begeleiding.

Het intensieve contact met de mentor tijdens de coronacrisis heeft wel nut. We merken dat sommige leerlingen pas om half één uit bed komen.

Dat geldt niet voor iedereen hoor; we merken ook wel verschil bij leerlingen per niveau.

De school is open om leerlingen op te vangen

Als de mentor merkt dat een leerling thuis niet de nodige ondersteuning kan krijgen, vangen we die leerling op op school. Dan houden wij een oogje in het zeil en zo blijven die leerlingen in ieder geval bezig.

We nodigen die leerlingen uit om ‘s ochtend naar school te komen, tot twaalf uur. Dan houden ze in ieder geval een dagritme.

Ik merk dat leerlingen op de gekste tijden hun schoolwerk doen. Zo krijg ik bijvoorbeeld weleens ‘s nachts een berichtje van een leerling die een vraag heeft.

Veel stages zijn stilgevallen

De leerlingen in het vierde leerjaar zijn normaal gesproken twee dagen per week op stage.

Vanwege de coronacrisis zijn veel stages nu gestopt. Voor leerlingen die nu geen stage hebben, hebben we ook geen alternatief onderwijsprogramma op de plank liggen.

Dus die leerlingen hebben voor school nu weinig te doen. Ik weet van sommigen dat zij nu gewoon bij hun bijbaantje aan het werk zijn. Niet alle zorginstellingen kunnen op dit moment nog stagiaires hebben, en horeca en detailhandel liggen stil. Er zijn wel branches, zoals metaalbewerking, waarin de stages gelukkig gewoon doorgaan.

Uitdagend om er in deze periode toch te zijn voor leerlingen

Ik vind het ook een uitdaging om toch schoolwerk voor onze praktijkleerlingen te regelen deze periode. Het liefst wil ik dat de stages gewoon doorgaan. Ik houd me ook veel bezig met de doorstroom van leerlingen naar een vervolgopleiding of naar werkgevers. De meeste leerlingen die bij ons hun diploma halen, gaan daarna een vervolgopleiding doen: een Beroepsopleidende Leerweg (BOL) of beroepsbegeleidende leerweg (BBL).

In deze onzekere tijden is het heel lastig om een baan te vinden voor leerlingen die deze zomer hun opleiding afronden.

Dus veel leerlingen hebben niks als zij straks klaar zijn met school. We moeten zorgen dat ze ergens terecht kunnen.

Heel blij dat leerjaar vijf zo goed doorgaat

Wat wel positief is, is dat de leerlingen in het vijfde leerjaar erg goed bezig zijn. Je merkt dat zij zelf ook alles in het werk stellen om hun opleiding af te ronden, zodat ze volgend jaar weer door kunnen.

Al met al is het improviseren deze periode, maar we maken er het beste van. En er zijn gelukkig veel dingen die wél goed gaan.

Zoals het lesgeven op afstand met Learnbeat, dat werkt echt erg goed.

Ik zou zeggen: begin gewoon met Learnbeat

Ga er gewoon mee aan de slag dan merk je vanzelf wel hoe prettig het werkt. Je kunt er je eigen lesmateriaal in maken, de voortgang van leerlingen in volgen en de interactie opzoeken met bijvoorbeeld quizzen en toetsen afnemen. En kom je er even niet uit? Dan kun je altijd op de toeter in Learnbeat drukken om hulp te vragen van het supportteam.

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Learnbeat?

Kijk gratis rond in een Learnbeat proefaccount, zonder dat je ergens aan vastzit.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?