Werkdruk verlagen en tijd besparen met een digitale leeromgeving.

Eerste hulp bij hoge werkdruk in het onderwijs: hoe deze 4 docenten tijd besparen met Learnbeat

Toetsen die schreeuwen om nagekeken te worden en vergaderingen die aandacht opeisen. Om nog maar te zwijgen over de individuele behoeften van leerlingen. Hoe ga je deze week alle ballen in de lucht houden? Dat de werkdruk in het onderwijs te hoog is bespraken we al eerder. In eerste instantie klinkt dan het werken met devices misschien alleen maar als een extra hindernis die je moet nemen: tijdrovend en gecompliceerd. We geven toe: de randvoorwaarden op school ‒ zoals voldoende devices voor leerlingen ‒ moeten wél in orde zijn. Deze docenten vertellen hoe dat bij hen op school is geregeld en hoe zij tijd besparen door met Learnbeat te werken.

Geschreven door
Maj Hansen

Meer inzicht, betere begeleiding

Nog even in het kort: hoe kan een digitale leeromgeving helpen om de werkdruk te verlagen? Ten eerste heb je in één oogopslag inzicht in de voortgang en resultaten van je klas én individuele leerlingen. Je hoeft alleen maar even op het learning analytics dashboard te kijken. Daarnaast kun je leerlingen beter begeleiden. Dat gaat automatisch, omdat de leeromgeving de leerlingen vanzelf bijstuurt in hun adaptieve leerroute. En dat gaat persoonlijk, omdat je meer tijd daarvoor creëert met een digitale leeromgeving. En uiteindelijk bespaart het je ook tijd bij de lesvoorbereiding en bij het nakijken. Namelijk zo:

1. Tijd besparen met digitaal toetsen

Veel docenten hebben al ervaren dat Learnbeat helpt om efficiënter te werken. Met name digitaal toetsen is een tijdbesparende factor. Zowel economiedocent Wim van der Kamp van het Christelijk Gymnasium Utrecht als zijn leerlingen zijn daar erg over te spreken: snel resultaat voor leerling en docent. Je zet je SO’s en proefwerken zo klaar in de digitale leeromgeving. Gesloten vragen worden automatisch nagekeken. En je kunt horizontaal nakijken bij de open vragen. Daarnaast kunnen leerlingen zichzelf nakijken. Ook Madelief de Bruijn, docent Engels op het Christelijk College Zeist, is erg positief over nakijkfunctie van Learnbeat. 

“Digitaal toetsen spaart tijd. Zeker bij een grote lees- of luistertoets met alleen maar gesloten vragen. Dan hoef ik helemaal niet na te kijken, want het cijfer rolt zo uit het systeem. Ideaal!”.

"Digitaal toetsen spaart tijd. Zeker bij een grote lees- of luistertoets met alleen maar gesloten vragen. Dan hoef ik helemaal niet na te kijken, want het cijfer rolt zo uit het systeem. Ideaal!".
Madelief de Bruin

Lees meer over Madeliefs ervaringen met de nakijkfunctie.

Ben je nog niet overtuigd van de voordelen van digitaal werken? je bent niet de enige: “Ik was sceptisch over lesgeven met de iPad, maar Learnbeat voegt echt waarde toe voor de docent. Vooral de nakijkfunctie neemt me echt werk uit handen. Daardoor houd ik tijd over voor andere dingen“, aldus Amancé Malawauw, docent Engels op het Wellantcollege Amersfoort.

2. Efficiënter lesgeven

Sneller nakijken is niet het enige waarmee een digitale leeromgeving kan helpen. Ook tijdens de les doen docenten er hun voordeel mee. 

Introduceer een onderwerp

Door de les te beginnen met een presentatie met quizvragen gaan de leerlingen van Dianne van Asselt, docent wiskunde op het Driestarcollege, meteen actief aan de slag met de stof. Bovendien weten haar leerlingen door de studieplanner precies waarmee ze thuis aan de slag kunnen én zijn ze gemotiveerd om harder te werken

Zelfstandige leerlingen

Ook de leerlingen van Berend van Aken, economiedocent op het Scala College, zijn het toonbeeld van zelfstandigheid. Dankzij Learnbeat gaan zijn leerlingen namelijk eerst zelf aan de slag in de les. Door de gepersonaliseerde leerroute kan hij erop vertrouwen dat stof waar ze moeite mee hebben terug komt in extra oefeningen. Als hij dan toch wat wil uitleggen, staat er al een Powerpointpresentatie klaar in de lesmethode. Daarvoor hoeft hij dus niet extra tijd te investeren. Het kan dus: deze docent houdt écht tijd over voor andere dingen.
Lees de volledige interviews met Berend van Aken en Dianne van Asselt.

“Het is één keer investeren en dan gebruik je het lesmateriaal het jaar daarop gewoon opnieuw.”
Susan Middeldorp

3. Altijd op de hoogte van de voortgang en knelpunten

Naast snel nakijken en de zelfstandigheid van leerlingen biedt een digitale leeromgeving nog het voordeel van inzicht dankzij de handige learning analytics dashboards. Ben je benieuwd hoe jouw leerlingen een bepaalde toets hebben gedaan? Dan geeft Learnbeat je meteen een overzicht van de resultaten. En je ziet precies waar het misgaat. 

Direct inzicht in prestaties op RTI-niveau

Zoals docent aardrijkskunde Susan Middeldorp vertelt over haar ervaringen met lesmateriaal in Learnbeat: “Normaal moet je dat handmatig invoeren, nu druk ik op de knop ‘Print Excel’ en zie ik direct per leerling hoe de toets is gemaakt. Per leerling rolt op RTI-niveau eruit waar hij of zij moeite mee heeft“. 

Lees het hele interview met Susan Middeldorp.

Direct gerichte feedback

Datzelfde voordeel ondervindt Monique Wassink. Zij kan haar leerlingen veel gerichter feedback geven door het docentendashboard. Dat scheelt inventariseren bij de lesvoorbereiding. Bovendien kunnen leerlingen in Learnbeat zelf inzien waar ze nog aan moeten schaven en wat ze al goed doen. 

Werkdruk verlagen met Learnbeat: iets voor jou?

Wil je net zo verrast worden door de voordelen van Learnbeat als de docenten in deze blog? Wil je ook tijd besparen door digitaal toetsen, en minder druk ervaren doordat je leerlingen vaker en meer zelfstandig aan de slag gaan? Probeer het eens uit. Vraag meteen jouw gratis proefaccount aan en kijk eens rustig rond in Learnbeat. Geen zorgen, je zit nergens aan vast.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?