[Interview] Door Learnbeat voorkom ik een leerachterstand
Het is dinsdagochtend 31 maart als ik Eva Doornewaard opbel. De docent Nederlands van Pantarijn Kesteren bekijkt op dat moment thuis de antwoorden van leerlingen en geeft feedback in Learnbeat. “Dat is super. Normaal gesproken kan ik niet in alle schriften kijken. Hoe vreselijk deze crisis ook is, zo’n quarantaine levert ons qua didactiek ook wat op”. De docent vertelt in een openhartig gesprek over de positieve en de negatieve kanten van de schoolsluiting en lesgeven op afstand.
En toen ging de school plotseling dicht
“We hebben ons niet echt voorbereid op de sluiting. Het voordeel van mijn school is dat het een kleine school is. Onze lerarenkamer is net een huiskamer: iedereen kent elkaar. Daardoor krijgen we dingen snel van de grond. Vanuit school is bepaald dat we met MS Teams gingen communiceren. Voor mijn vak werken we nu met Leswijs Nederlands in Learnbeat.
Ik vind het nu het belangrijkste dat ik leerlingen de juiste stof kan bieden en hen feedback kan geven in Learnbeat.
Dit is hét moment voor ons om te starten met Learnbeat
Onze sectie wist al van het bestaan van Learnbeat en de methode Leswijs Nederlands af. We waren van plan om hier vanaf volgend schooljaar mee te gaan werken. Toen de schoolsluiting werd afgekondigd dacht ik: “dan is dit is hét moment om met Learnbeat te starten.” Ik heb Josien (red: accountmanager van Learnbeat) meteen gemaild. Zij gaf mij direct toegang tot Learnbeat.
Ik was eerst wel bang dat mijn leerlingen een achterstand zouden oplopen tijdens de schoolsluiting. Maar doordat we nu met Leswijs Nederlands in Learnbeat werken maak ik me daar geen zorgen meer om.
Ik heb ook mijn collega’s uitgenodigd en die zijn nu ook helemaal enthousiast. Je moet er wel echt even een paar dagen mee stoeien voordat je het onder de knie hebt. Ik ben positief verrast over de mogelijkheden die de online leeromgeving je kan bieden.
We krijgen nu veel meer tools voor didactiek, waarmee we leerlingen weer op een andere manier kunnen laten leren.
Lesgeven met Learnbeat is heel compleet
Het is flexibel, je kunt dingen delen met collega’s en gerichte feedback geven per leerling en per klas. En zelf lesmateriaal maken kost me zoveel minder tijd met Learnbeat.
Op afstand antwoorden inzien en gerichte feedback geven
Ik vind het fantastisch dat ik van iedereen zijn antwoord kan inzien en persoonlijke feedback kan geven. En ik zie ook hoe lang ze over een vraag doen.
Normaal kan ik niet in elk schrift kijken. In Learnbeat kan ik nu wel alle antwoorden inzien. En het is nog leesbaar ook!
Zelf lesmateriaal toevoegen, met behoud van de leerlijn
Ik ben normaal veel in de weer met krantenknipsels als ik eens een actualiteit wil behandelen. Maar dan kan ik geen zinnen weghalen, als ik iets bijvoorbeeld te moeilijk vind. En het kost tijd! Terwijl ik die tekst gewoon in Learnbeat kan plakken en aanpassen. En het mooie is: als ik iets toevoeg dan hebben die leerlingen niet eens door of het bij de methode hoort of niet. De vormgeving blijft dus gelijk.
Ik heb nu bijvoorbeeld die speech van Mark Rutte als tekst gegeven in een opdracht. Het is leuk om iets actueels te geven. Maar tegelijkertijd behoud ik de leerlijn van Leswijs Nederlands.
Ik weet dat er nagedacht is over de opbouw van de methode. De bronnen zijn betrouwbaar en de gebruikte teksten kloppen; dat is gewoon een veilige basis.
Leerlingen passen zich extreem goed aan
Ik vind dat mijn leerlingen zich extreem goed aanpassen aan de situatie. Ik had ze nauwelijks uitgenodigd voor Learnbeat of iemand vroeg in de groepsapp “Mevrouw, ik zit in Learnbeat, welke opgaven moeten we maken?”
Ik sta echt te kijken van hun flexibiliteit.
Al merk ik wel verschil per klas en per niveau. Daarnaast zijn er ook individuele verschillen; er zijn altijd een paar leerlingen die niks doen.
Het komt aan op intrinsieke motivatie
In deze periode ga ik niet met straf dreigen. Ik ben continu bezig met de vraag “wat voor opdrachten zouden ze leuk vinden?”
Deze situatie daagt docenten uit om er echt iets leuks van te maken.
Ik geef mijn leerlingen wel een paar kleine opdrachten, maar ik houd het bewust laagdrempelig. Niet te veel en niet te moeilijk. Anders vrees ik dat sommige leerlingen al op voorhand afhaken. Ik probeer ze nu juist bezig te houden.
Geen beroep op ouders
Ik wil ouders niet belasten met extra taken voor het onderwijs van hun kind. De corona crisis legt op sommige gezinnen een extra druk. Ik ken de gezinssituaties niet allemaal en je kunt dat niet zomaar van iedereen vragen. Wel heb ik gisteravond de ouders van mijn mentorleerlingen gebeld. We hebben besproken welk niveau mijn voorkeur heeft voor hun kind.
Ik mis het klassikale contact
Dat we niet met de hele klas bij elkaar komen, niet kunnen praten en reageren op elkaar, is een gemis. Sowieso is het onhandig dat ik geen klassikale uitleg kan geven met interactie
erbij. Via de digitale tools die ik van school mag gebruiken, kan ik alleen zenden of een-op-een communiceren. En soms wil je iets aan de hele klas kunnen uitleggen én daarover kunnen praten.
Normaal lees ik ook veel voor in de klas. Dat heb ik nu opgelost door geluidsfragmentjes in te spreken.
Ik vind het ook vervelend dat we nu niet klassikaal kunnen praten over alles wat er om ons heen gebeurt. In deze crisis gaat het veel over ziekte en dood. Op het nieuws wordt niks gefilterd voor jongeren; daar zie je de Italiaanse legertrucks met doodskisten achter elkaar aanrijden. Dan denk ik weleens “vandaag misschien beter even naar het Jeugdjournaal kijken”.
Ik geloof dat gevoelige kinderen wel een deuk kunnen oplopen door deze crisis. Normaal gesproken zou ik dit soort dingen in de klas bespreken met z’n allen.
En vragen “wat voel je dan als je zoiets ziet?” Het bespreekbaar maken van dit soort dingen komt nu alleen op de ouders aan. Maar ja, soms is het fijner om over dingen met leeftijdsgenoten te kunnen praten.
Wat deze quarantaine oplevert
Tijdens de selectie van een nieuwe methode, stonden niet ál mijn collega’s te springen om digitaal te gaan lesgeven. Dat betekent namelijk voor mensen dat zij hun vertrouwde en succesvolle werkwijze moeten loslaten.
Nu worden we gedwongen om digitale leermiddelen te gebruiken. Dat geeft ons ineens veel meer tools om leerlingen op een andere manier te laten leren.
We hebben nu dus extra inwerktijd met Learnbeat. Daar hebben we volgend schooljaar profijt van.
Ik zie ook veel leuke, creatieve lesideeën voorbij komen van collega’s. Zo moesten leerlingen voor aardrijkskunde bijvoorbeeld buiten foto’s maken en voor een ander vak moesten ze een powerpoint-presentatie maken. Het is leuk dat we als collega’s dit soort dingen met elkaar delen.
Neem juist nu de tijd om je te verdiepen in digitaal lesgeven
Normaal heb je in het onderwijs meestal echt te weinig tijd om je in nieuwe materialen te verdiepen. Dus ik zou zeggen: neem juist nu de tijd om de digitale tools te ontdekken!
Het levert ook echt wat op.
Zoals ik al zei: digitale leermiddelen bieden echt veel nieuwe tools en mogelijkheden voor de didactiek.”
Ben jij nieuwsgierig geworden naar Learnbeat?
Kijk gratis rond in een Learnbeat proefaccount, zonder dat je ergens aan vastzit.