[Interview] ‘In de klas zijn er toch al smartphones en devices. Gebruik ze dan ook nuttig’

Docent economie Michael Dekker werkt op het RGO Middelharnis. Hij kon niet goed de voeten met hun methode economie. Hij besloot daarom zelf zijn eigen lesmateriaal te maken. Het resultaat was zo goed dat Learnbeat hier een volledige methode van wilde maken. Afgelopen jaar werkte Michael met zijn eigen leerlingen in Learnbeat aan methode economie Koers. Volgend jaar gaan ook andere docenten ermee werken.

Een nieuw examenprogramma vraagt om nieuw lesmateriaal

‘Een aantal jaar geleden is het eindexamenprogramma voor economie veranderd. Uitgevers moesten toen snel met aangepaste lesmethodes komen. Ik was daar niet niet tevreden over. Daarom ben ik zelf mijn eigen lesmateriaal gaan schrijven. Aanvankelijk op papier. Door alles in de klas uit te proberen, kon ik mijn lesmethode steeds beter maken en verder aanpassen. Toen ontdekte ik Leswijs Economie van Learnbeat. Helaas was hierin alleen lesmateriaal voor de onderbouw beschikbaar. Learnbeat vroeg of ze mijn lessen mochten zien en hebben één hoofdstuk in Learnbeat gezet. Ik was erg enthousiast over het resultaat. Zo ontstond de methode Koers in Learnbeat. Het afgelopen jaar heb ik deze methode ‘proefgedraaid’ in mijn klassen. Leerlingen gaven feedback; ik vulde de hiaten. Nu staat Koers als een huis! Volgend jaar gaan ook andere bovenbouwdocenten hier economie-les mee geven. Spannend!’

Met digitaal lesgeven kan ik meer dan alleen met boek

‘Op onze school hebben alle leerlingen een device. Learnbeat is een hele geschikte digitale leeromgeving om die devices te gebruiken. 

Digitaal lesgeven biedt mogelijkheden die een boek niet heeft. 

Omdat Learnbeat op elk type device werkt verwacht ik geen beperkingen in de toekomst. Het is ook ideaal dat je als docent zelf lesmateriaal kunt toevoegen aan Learnbeat. Je kunt verschillende soorten vragen voor je leerlingen klaarzetten. Bijvoorbeeld de zoals ‘sleur-en-pleur-vragen’ zoals ik ze noem.

De diversiteit aan opdrachtmogelijkheden in Learnbeat is enorm. Die afwisseling in Learnbeat is leuk voor leerlingen. 

Ik doe niet alles digitaal in mijn lessen. Leerlingen moeten bijvoorbeeld ook grafieken tekenen. Dat doen ze in hun schrift. Ik beoordeel dat wel via Learnbeat. Ik vraag namelijk of ze een foto van hun grafiek in Learnbeat uploaden. Zo heb ik allen gemaakte opdrachten bij elkaar in de leeromgeving. Ook leren de leerlingen graag van papier. Dat is geen probleem, want vanuit Learnbeat kun je de lesstof makkelijk uitprinten.’

Smartphones en devices zijn er al. Gebruik ze tijdens de les

‘In het onderwijs zijn er weleens discussies of smartphones in de klas niet verboden moeten worden. Op mijn school proberen we anders te denken. Als er dan toch al telefoons en devices in de klas zijn, kunnen we de leerlingen maar beter leren die nuttig te gebruiken. We stemmen onze lessen daar op af. Ik las bijvoorbeeld het blog over biologiedocenten die met Learnbeat op hun telefoon vragen beantwoordden in Burgers’ Zoo. Dat bracht me op een idee. Binnenkort ga ik met mijn leerlingen op excursie. Dan ga ik mijn leerlingen ook tijdens de excursie opdrachten laten maken op locatie.

Soms moeten mijn leerlingen hun iPad omdraaien of  Chromebook dichtklappen. Bijvoorbeeld als ik klassikaal iets bespreek of uitleg. Volgend jaar ga ik een experiment uitvoeren waarbij de mobieltjes alleen zichtbaar mogen zijn als dat vraag. Kom ik dan toch nog een telefoon tegen op een ander moment, dan wordt deze opgeruimd in de telefoontas.’

Schoolbreed werken met Learnbeat

‘Onze sectie geschiedenis maakt ook zelf lesmateriaal in Learnbeat en de sectie Nederlands gebruikt Leswijs in Learnbeat. Volgend schooljaar hebben we voor de gehele school Learnbeat licenties afgenomen. Op die manier hopen we alle docenten enthousiast te krijgen voor Learnbeat.’ 

Wil je zelf eens rustig uitproberen hoe lesgeven Learnbeat werkt? Vraag hier je proefaccount aan zonder dat je ergens aan vastzit.