Wat als je als docent niet meer hoeft na te kijken dankzij Machine Learning?
Welke docent fantaseert er niet over tijdens de toetsperiode: nóóit meer hoeven nakijken… Bas Vonk ontwikkelde voor Learnbeat een algoritme dat het mogelijk maakt om open vragen automatisch na te kijken. ‘In een adaptieve digitale leeromgeving als Learnbeat is het heel waardevol als de computer open vragen kan nakijken. Handig na afloop van toetsen, en heel krachtig tijdens de les en thuis. De leerling hoeft niet te wachten op een contactmoment met de docent, maar krijgt direct feedback.’
Wat is Machine Learning?
Machine Learning heet de wetenschappelijke discipline die zoekt naar patronen in grote hoeveelheden anonieme data. Op basis van die patronen wordt een voorspellend algoritme gevormd. Door dit telkens te voeden met nieuwe data, leert de machine, waardoor het algoritme steeds beter kan voorspellen.
Hoe werkt de automatische nakijkfunctie in Learnbeat?
Het algoritme waarmee open vragen automatisch worden nagekeken, werkt volgens hetzelfde principe. ‘In Learnbeat worden heel veel gegevens verwerkt,’ vertelt Bas, back-end developer bij Learnbeat. ‘Op het drukste moment verwerken we per seconde 50 tot 60 antwoorden van leerlingen. Die antwoorden slaan we op en de voortgang wordt uitgerekend. Maar op deze waardevolle geanonimiseerde data laat ik ook analyses los voor de ontwikkeling van een slim algoritme dat open vragen nakijkt.’
‘Eigenlijk bootsen we het brein van de docent na’
Als het werkt, kan deze techniek docenten een hoop werk uit handen nemen. Maar omdat de ontwikkeling erg complex is zal het nog wel even duren voordat het zover is. Bas: ‘Eigenlijk bootsen we het brein van de docent na. Door de computer te voeden met antwoorden die reeds zijn nagekeken leert het algoritme aan welke eigenschappen een antwoord moet voldoen om als correct te worden geclassificeerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van bepaalde kernwoorden, gebruik van ontkenningen in combinatie met bepaalde woorden, netheid van het antwoord, mate van overeenkomst met een modelantwoord, etc.’
Hoeven docenten in de toekomst niet meer na te kijken?
Bas denkt van niet. ‘Bij een leeromgeving als Learnbeat is het natuurlijk heel handig als de computer open vragen automatisch kan nakijken. Maar bij summatieve toetsen en examens lijkt het mij belangrijk dat een docent het eindoordeel geeft. Voorlopig houdt een docent dus nog wel even het laatste woord.’
Benieuwd hoe digitaal toetsen en nakijken in Learnbeat nu werkt? Lees meer of vraag vrijblijvend je Learnbeat proefaccount aan.
Dit project is mede mogelijk gemaakt door de subsidie MKB innovatiestimulering topsectoren van de provincie Zuid-Holland.
- Dit artikel is recent geüpdatet om actuele informatie te bieden – Bas Vonk is inmiddels oud-medewerker van Learnbeat.