6 Manieren om orde in de klas te houden met devices

Mijn Learnbeat collega’s horen wel eens van docenten dat ze bang zijn dat devices hun leerlingen afleiden. “Hoe houd ik orde in de klas tijdens een klassikale uitleg of opdracht?” horen we vaak als we Learnbeat laten zien aan scholen die nog niet digitaal werken. Een aantal Learnbeat gebruikers heeft daar zelf iets handigs op gevonden. In deze blog delen we hun vijf praktische tips om iedereen bij de les te houden.

Door: Marit Rooijakkers

Geen tijd om het hele blog te lezen? Bekijk direct onze digitale leeromgeving

1. Orde in de klas begint bij duidelijke afspraken

Het klinkt misschien als een open deur, maar orde in de klas bewaren kan niet zonder goede afspraken. Ga je voor het eerst werken met devices? Of krijg je een nieuwe klas? Ga in gesprek over de wederzijdse verwachtingen. Wat verwacht jij als docent van leerlingen over waar ze hun device wel of niet voor gebruiken? En wat verwachten je leerlingen op hun beurt? Vergeet niet om ook privacy-gevoelige onderwerpen te bespreken, zoals het ‘stiekem’ maken van foto’s en opnames. Lees ook: ‘Concentratie? Mobieltjes aan’.

Tip van Inge, sales collega bij Learnbeat en voormalig docent Engels – Wellantcollege Montfoort

2. Schermen naar het bord tijdens klassikale opdracht

Tijdens klassikale uitleg of klassikaal werken aan opgaven op het smartboard, laat docent wiskunde Dianne van Asselt haar leerlingen verplicht hun scherm naar voren draaien. Zo houd je als docent de gezamenlijke activiteiten zoveel mogelijk klassikaal.

Tip van Dianne van Asselt, docent wiskunde – Driestar College in Gouda

Lees hier het hele interview met Dianne van Asselt

3. Dichtbij mijn bureau tijdens een digitale toets 

Docent Engels Madelief de Bruijn zet tijdens een digitale toets de leerlingen van wie ze voorheen al ‘meldingen van verdacht gedrag’ kreeg bij toetsen, dichtbij haar bureau. Ook zij laat de schermen omdraaien zodat zij daar zicht op houdt.

Tip van Docent Madelief de Bruijn, docent Engels – Christelijk College Zeist

Lees hier het hele interview met Madelief de Bruijn

4. Behandel alleen lastige onderwerpen klassikaal

Mirjam Zeilmaker is docent geschiedenis en legt de verantwoordelijkheid bij leerlingen om hun eigen antwoorden te corrigeren in Learnbeat. Zij checkt later wel wat zij als eerste antwoord hebben gegeven. Dat maakt de knelpunten duidelijk en zo helpt zij leerlingen gericht verder.
“Klassikaal behandel ik alleen nog maar de vragen die niet goed gemaakt zijn of die heel belangrijk zijn om het inzicht van de leerlingen te toetsen. Dat scheelt veel tijd, die ik weer kan gebruiken voor andere zaken.” Zo blijft iedereen bij de les.

Tip van Mirjam Zeilmaker, docent geschiedenis – VCL in Den-Haag

Lees hier het hele interview met Mirjam Zeilmaker

5. Betrek leerlingen met een interactieve quiz

Een andere manier om de kans op afleiding door devices te verkleinen, is door leerlingen actief te laten deelnemen aan de les op hun device. Met de presentatiemodus in Learnbeat geef je klassikale uitleg, speel je video’s af en maak je met de hele klas samen een quiz. Leerlingen kijken mee op hun eigen scherm en vullen zelf de quizvragen in. Als docent laat je de klassikale uitslag meteen zien op het digibord. Op het docenten-scherm zie je direct hoeveel leerlingen er deelnemen en hoeveel niet.

Tip van Ramon, techniek collega bij Learnbeat

Lees hier meer over presentaties in Learnbeat

6. Houd grip op voortgang dankzij Learnbeat

Natuurlijk heb je als docent ook altijd je eigen oren en ogen openstaan. Maar soms wil je misschien net iets meer zicht op wat al die individuen in het klaslokaal nou aan het doen zijn op hun device. In Learnbeat houd je digitaal toezicht. Hoe ver zijn je leerlingen nu? Hoeveel opgaven zijn er al gemaakt? De groene lampjes gaan aan als een leerling actief bezig is binnen Learnbeat’s digitale leeromgeving. Blijft het lampje grijs, dan weet je dat die leerling niet actief is binnen Learnbeat. In dat geval kun je even kijken of diegene vastloopt en je hem verder kunt helpen, of dat er iets anders aan de hand is.

Tip van Inge, sales collega bij Learnbeat en voormalig docent Engels – Wellantcollege Montfoort

Deze tips zelf uitproberen in de klas?

Als het goed is heb je nu een beter beeld van de mogelijkheden om met devices in de klas toch de touwtjes in handen te houden als docent. Wil je Learnbeat’s digitale leeromgeving beter leren kennen en uitproberen hoe dit in de praktijk werkt? Vraag hier direct je gratis proefaccount aan, zonder dat je ergens aan vastzit.