leerlingen-maken-quizvragen-in-interactieve-presentatie

[Interview] Onze Learnbeat-klassen zijn de snelste

Op een vrijdagmiddag in een regenachtig Gouda stap ik het Driestar College binnen om een les bij te wonen van de enthousiaste wiskundedocent Dianne van Asselt. Sinds de start van schooljaar 2018-2019 werkt zij volledig met Learnbeat in de brugklassen van het vmbo. In dit interview lees je hoe dat bevalt.

Annemijn van Learnbeat
Geschreven door
Annemijn van der Schaar

Actief aan de slag door de presentatie

De leerlingen halen hun laptops van de laptopkar en Dianne start direct met een Learnbeat-presentatie op haar smartboard. 

‘Mijn leerlingen gaan direct actief met de stof aan de slag, door de quizvragen die ik in de presentatie zet.’

Blended learning door een mix van werkvormen

Tijdens de les wordt al snel duidelijk dat Dianne alle mogelijke werkvormen verwerkt in haar opdrachten. Multiple choice, ordening, gatenteksten (open en tabel), hotspots op afbeeldingen en afvinkvragen – alles komt aan bod in de opdrachten die ze in Learnbeat heeft gemaakt en klaargezet.

Ervaar zelf hoe lesgeven in Learnbeat werkt.

De leerlingen vullen met groot gemak hun antwoorden in met behulp van de wiskunde formule-editor. ‘Ze zijn niet anders gewend’, benadrukt Dianne. Als de leerlingen na de presentatie samen op het smartboard sommen moeten maken, zorgt Dianne op een handige manier voor hun aandacht: door haar leerlingen hun laptops te laten draaien met het scherm richting het bord.

Learnbeat klassen hebben hun opdrachten sneller af dan andere klassen

Wat de wiskundedocent zo mooi vindt om te zien, is dat leerlingen veel harder werken in Learnbeat dan dat ze doen in hun schrift. ‘Leerlingen vinden het fijn om dingen af te ronden en raken gemotiveerd doordat ze hun voortgang kunnen volgen’. Dat competitieve deel werkt zo goed dat ze op het Driestar College merken dat de Learnbeat klassen hun opdrachten sneller af hebben dan andere klassen. Dat de leerling elke week duidelijk in de studieplanner ziet wat hij af moet hebben, werkt volgens haar prettig. In de studieplanner koppelt ze elke week de opdrachten die gemaakt moeten worden. ‘Het is fijn dat de leerlingen zelf kunnen zien hoe ver ze zijn in de studieplanner.’

Differentiëren met de studieplanner in Learnbeat

Volgend jaar, als de wiskundedocente het meeste materiaal in Learnbeat heeft staan, wil ze graag met behulp van de studieplanner differentiëren. ‘Zodat ik per leerling kan aangeven welke extra uitdagende of herhalende opdrachten hij of zij moet maken’.

Ouders inzicht bieden in de voortgang

Tijdens de ouderavond laten ook ouders aan Dianne weten dat ze het werken met Learnbeat ‘geweldig’ vinden. Doordat de docente ‘antwoorden zichtbaar bij 100% gemaakt’ inschakelt, kunnen ouders namelijk niet alleen zien of hun kind zijn huiswerk heeft gemaakt, maar ook of hij de lesstof begrepen heeft.

Geschikt voor het vmbo

Doordat Learnbeat overal de dezelfde opbouw en structuur aanhoudt, werkt het volgens Dianne in het bijzonder goed voor lesgeven op het vmbo. ‘Het ziet er namelijk gelikt uit, maar is tegelijkertijd rustig’. Daarnaast is het heel geschikt om leerlingen stap voor stap mee te nemen door de stof. ‘Vooral de afvinkvraag werkt hier heel goed in’, aldus Dianne. Ze hoopt dan ook dat ze Learnbeat volledig gaan inzetten voor de hele school. ‘Nu eerst uitbreiden naar de gehele eerste en later tweede klas, dan volgt daarna hopelijk de hele school.

Afvinkvraag in de toets

De afvinkvraag gebruikt Dianne ook tijdens digitale toetsen. Leerlingen moeten namelijk tijdens toetsen wiskunde regelmatig een grafiek tekenen. Aangezien dit niet in Learnbeat kan, heeft de docente een slimme oplossing bedacht. Haar leerlingen maken de opdracht op papier en met behulp van een afvinkvraag bevestigen zij dat ze de tekening gemaakt hebben. Op deze manier kan Dianne bij het nakijken ook direct de punten toevoegen bij de betreffende afvinkvraag en hoeft ze hier geen aparte cijfers voor te geven. ‘Dit scheelt mij als docent veel werk en de leerling vergeet de opgave niet te maken’.

Eigen materiaal

Learnbeat is zo ontworpen dat je hier als docent heel makkelijk je eigen lesmateriaal in kunt maken. ‘Ik maak veel eigen vragen, uitleg en eigen uitlegfilmpjes.’ In de toekomst wil Dianne graag nog meer eigen materiaal in Learnbeat maken en echt adaptieve routes voor leerlingen creëren. Ze ziet en hoort graag van andere wiskundedocenten hoe zij Learnbeat inzetten in de klas. ‘Het zou prachtig zijn als je met een groep vmbo wiskunde docenten rond de tafel kunt om samen te ontwikkelen.

Wiskunde oefenen op je eigen niveau

Met WisTrainer in Learnbeat oefenen leerlingen onbeperkt met wiskunde opgaven. WisTrainer sluit aan bij de bekende wiskunde methodes

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?