Gepersonaliseerd leren in het VO met learning analytics dashboards
door Marit op 5 oktober 2018
“Kijk naar je lesgeven door ogen van de leerling en help leerlingen hun eigen leraar te worden” claimt professor John Hattie, onderwijswetenschapper uit Nieuw-Zeeland. Hij bedacht het onderwijsprogramma Visible Learning. Hierin wordt de leraar uitgedaagd naar onderwijs te kijken door de ogen van de leerling. Nederlandse onderwijsprogramma’s spelen hier steeds meer op in. Om Visible Learning mogelijk te maken; ontwikkelde Learnbeat overzichtelijke learning analytics dashboards. Hiermee kunnen leraren hun leerlingen monitoren; leerlingen zien in één oogopslag waar hun kwaliteiten liggen. Zo wordt gepersonaliseerd leren mogelijk binnen het reguliere onderwijs.
Visible Learning
Visible Learning, ook wel zichtbaar leren, is voortgekomen uit inzichten en onderzoeksresultaten van professor John Hattie waar 240.000 leerlingen aan bij hebben gedragen. In dit lesprogramma staat de impact van de leraar centraal en worden leraren uitgedaagd naar het onderwijs te kijken door de ogen van hun leerlingen. Welke feedback heeft de leerling nodig? Wat is het effect van de lessen die ik aanbied?
Als het lukt om kinderen liefde en verantwoordelijkheid voor leren bij te brengen, dan vergemakkelijkt dat hun leerproces. Met behulp van effectgroottes en denkkaders worden de leerprestaties gemeten en beoordeeld.
Gepersonaliseerd leren en lesgeven met dashboards
De digitale leeromgeving Learnbeat heeft samen met docenten dashboards ontwikkeld die snel inzicht geven in de kwaliteiten en vaardigheden van leerlingen. Het doel hiervan? Gepersonaliseerd lesgeven en leren mogelijk maken. De resultaten en voortgang van leerlingen wordt weergeven in een voortgangs,- en resultatenscherm. Met percentages en kleuren wordt de voortgang van leerlingen aangegeven. Learnbeat maakt per leerling automatisch een rapport aan. Zo kun je iedere leerling de persoonlijke aandacht geven die hij of zij nodig heeft en ouders ook direct inzicht geven in het niveau van zijn of haar kind.
Ik zie in één oogopslag hoe elke leerling het doet
De uitdaging voor mij als docent is zicht te houden op alle leerlingen op het leerplein. Het is een grote ruimte waar meerdere klassen tegelijk aan het werk zijn.
Met Learnbeat heb ik tijdens de les zicht op de voortgang van elke leerling.

Estefani Montenegro
Docent Spaans op het Arte College
Beter differentiëren
Ik kan hierdoor ook beter differentiëren, want ik weet welke leerling wat nodig heeft. Ik neem bepaalde leerlingen sowieso altijd mee naar de instructieruimte. De overigen kunnen direct zelfstandig aan de slag.
Overzicht op de taken
Ik zet de taken klaar in de studieplanner en verwijs naar de te maken opgaven. Zie ik dat het bij een leerling niet goed gaat? Dan koppel ik dat terug aan ouders en attendeer ze ook op de studieplanner in Learnbeat. Dan kunnen ze daar samen met hun kind kijken wat die moet doen.
Oefenen op je eigen niveau
Leerlingen kunnen ook op hun eigen niveau oefenen in Learnbeat. Ik heb samen met Barbara (red: Lead van de lesmateriaal-redactie) van Learnbeat een metadateringsboom opgesteld. We kunnen hiermee opgaven labelen aan de hand van de niveaus conform het Europees Referentiekader Moderne Vreemde Talen (ERK).
In de vakantie ga ik hier opgaven voor maken in Learnbeat. Daar kunnen leerlingen dan zelf mee oefenen, op hun eigen niveau.
Inzicht in je eigen leerproces
Leerlingen zien in Learnbeat zelf ook precies wat ze doen en hoe ze scoren. Ze kunnen hun eigen antwoorden direct nakijken en hoeven niet op mij te wachten. Dat vinden veel leerlingen heel prettig werken.
Leerlingen geven aan dat ze dankzij Learnbeat bewuster zijn van wat ze wel en nog niet goed beheersen.

Estefani Montenegro
Docent Spaans op het Arte College
Ik merk dat ze mij nu ook meer vragen durven te stellen en dingen aankaarten bij mij als docent. Bijvoorbeeld als iets niet wordt goed gerekend omdat ze een leesteken zijn vergeten en het Learnbeat het antwoord fout rekent. Ze willen toch graag goed scoren!
Al het materiaal bij elkaar op één plek
Onze sectie werkt zonder bestaande lesmethode en we maken zelf ons eigen lesmateriaal. Dat kan heel goed in Learnbeat! De vaksectie Spaans bestaat uit vier collega’s en we zijn elk verantwoordelijk voor het maken van lesmateriaal van een leerjaar. Dat delen we met elkaar en gebruiken we allemaal. Als een collega zegt “ik heb wat extra’s gemaakt” en het beschikbaar stelt kan ik het zo gebruiken.
Zicht op het behalen van de leerdoelen
Ons lesmateriaal is opgedeeld in hoofdstukken die toewerken naar leerdoelen voor bepaalde grammatica en woordenschat. Stap-voor-stap komen de verschillende vaardigheden aan bod, zoals lezen en schrijven, die samen leiden naar het einddoel. We sluiten het hoofdstuk af met een toets, waarin die onderwerpen weer terugkomen.
Inzicht in je eigen leerproces
Leerlingen zien in Learnbeat zelf ook precies wat ze doen en hoe ze scoren. Ze kunnen hun eigen antwoorden direct nakijken en hoeven niet op mij te wachten. Dat vinden veel leerlingen heel prettig werken.
Als een leerling niet op niveau zit signaleren we dat in Learnbeat

Estefani Montenegro
Docent Spaans op het Arte College
Als die leerling bijvoorbeeld wel overgaat naar het volgende leerjaar terwijl hij voor Spaans niet op het gewenste niveau is, krijgt die het jaar daarna extra ondersteuning.
Tijd besparen op verschillende fronten
Als docent ben ik minder tijd kwijt aan nakijken, omdat Learnbeat dat (deels) automatisch doet. Ook zie ik sneller welke leerlingen extra ondersteuning nodig hebben.
Dit jaar hebben we wel tijd geïnvesteerd in het klaarzetten van het lesmateriaal en de toetsen in Learnbeat. Dat kan ik volgend schooljaar weer hergebruiken, dus ik verwacht dat ik dan ook écht tijd bespaar op de lesvoorbereiding. Ik hoeft dan de toets alleen nog af te nemen.
Sneller werken in Learnbeat dan een schrift
Wij zijn nu al wel tijd aan het steken in het uitbreiden van de opdrachten. We merken namelijk dat leerlingen in Learnbeat sneller klaar zijn met de opgaven, dan voorheen.
Digitaal opgaven maken in Learnbeat gaat sneller dan schrijven in een schrift.

Estefani Montenegro
Docent Spaans op het Arte College
We moeten ze dus meer stof aanbieden zodat ze daar de hele les mee bezig zijn. Leerlingen maken dan dus ook meer opgaven binnen dezelfde tijd.
Samen nakijken tijdens afstandsonderwijs
Ik merk dat de verschillende niveaus en leerjaren het afstandsonderwijs anders ervaren. Er zit echt verschil tussen qua motivatie en zelfstandigheid bij leerlingen. Nu leerlingen thuiszitten is het uitdagend om ze gemotiveerd te houden en te betrekken. De les interactiever maken werkt wel om ze bezig te houden. Niet alleen opdrachten maken in de les, maar die ook samen nakijken, helpt daarbij.
Formatief toetsen in Learnbeat
Ik heb laatst een formatieve toets gedaan in Learnbeat. Ik heb ze vijf opgaven gegeven in beperkte tijd. Daarna hebben we alles samen nagekeken. Dan hebben ze ook het gevoel van: ik begrijp het.
Zeker met afstandsonderwijs is het belangrijk dat leerlingen het vertrouwen hebben dat ze de stof beheersen

Estefani Montenegro
Docent Spaans op het Arte College
Daarna mogen zij de volgende formatieve toets zelf doen. Op die manier zie ik ook welke leerlingen het kunnen en wie er meer moeite mee heeft.
Zes van de zeven klassen zijn blij met Learnbeat
De zes klassen die vorig schooljaar al werkten met Learnbeat zijn er heel tevreden over; die zijn het al wat meer gewend. Alleen de klas die dit schooljaar is gestart met Learnbeat geeft aan het niet zo prettig te vinden. Ik vermoed zelf dat dat komt doordat ik in Learnbeat precies kan monitoren wat zij doen.
De overige zes klassen vinden Learnbeat prettig werken. Vooral dat zij zelf hun eigen antwoorden kunnen nakijken en niet op mij hoeven te wachten!”
Ontdek zelf de voordelen van Learnbeat, zonder dat je ergens aan vastzit. Bekijk Learnbeat gratis in een proefaccount:
Bekijk ook
Zie gerelateerde blogs

Interview: Elke leerling werkt op zijn eigen niveau en tempo

Interview: Dankzij Learnbeat weet ik precies hoe mijn leerlingen het doen voor het vak Engels
