[Interview] ‘Het portfolio maakt zichtbaar wat de leerling heeft geleerd’
Sinds de start van dit schooljaar werken de docenten van het Dr. Nassau College met Learnbeat. Bij het maken van de keuze voor een nieuwe digitale leeromgeving was het belangrijk dat de leerlingen alles in één omgeving terug moeten kunnen vinden. Denk aan de studieplanner, lesinhoud en het opzetten van individuele documenten, zoals een portfolio. Met name de portfolio-functie in Learnbeat trok docent Lianne de Vries over de streep om met Learnbeat te gaan werken. Lianne de Vries: “Het portfolio is ideaal en super inzichtelijk.”
Learnbeat is gebruiksvriendelijk
Lianne: “Het portfolio was een van de grootste redenen om te kiezen voor Learnbeat. Voor het gebruik van de portfolio-functie hoef je niet naar een aparte site voor welk vak dan ook. Dat is heel belangrijk als talensectie en vooral heel fijn. Met één druk op de knop zit je precies waar je wilt zijn. Het portfolio in Learnbeat is heel gebruiksvriendelijk voor zowel docenten als leerlingen. Het is duidelijk voor leerlingen wat ze er wel of niet mee kunnen. Er is bijvoorbeeld heel goed aangegeven hoe zij bestanden moeten uploaden.”
Gebruik portfolio
“Ik gebruik de portfolio-functie voor de moderne vreemde talen: Frans, Duits en Engels. Het gemak is groot. Leerlingen krijgen gerichte spreek- en schrijfopdrachten die ik zelf in Learnbeat zet. De opdrachten maak ik zo dat leerlingen hun opdrachten in het portfolio in moeten leveren. Het portfolio is fijn voor de leerlingen zelf om ze in te laten zien wat ze leren. Bij talen is soms heel lastig om in te zien wat de leerling daadwerkelijk heeft geleerd. In de loop van het jaar ontwikkelt de leerling zich steeds meer en dat kun je met behulp van het portfolio in Learnbeat zichtbaar maken.”
Leerlingen en het portfolio
“De leerlingen vinden het portfolio makkelijk werken. Ze vinden het leuk dat ze het kunnen aanpassen naar eigen wens en afbeeldingen toe kunnen voegen. Ik krijg geen gepiep in de les en dat is heel positief. Leerlingen gaan zelfstandig aan de slag met de uitvoering van opdrachten en het uploaden in het portfolio. De eerste opdracht was een voorbeeldfilmpje opnemen met een interview. De leerlingen moesten elkaar interviewen en dat interview moesten ze in het portfolio zetten. Technische kinderen zetten hele Youtubevideo’s in het het portfolio. Ook foto’s van huisdieren, de Franse vlag, echt alles kan erin. Leerlingen hebben de vrijheid om het portfolio helemaal naar eigen wens in te vullen.”
Voordelen digitaal portfolio
“Een digitaal portfolio raakt niet kwijt, is overal mee naartoe te nemen en je kunt het overal gebruiken. Het past ook beter bij de leerling van nu. Ze werken niet meer graag met papiertjes, maar liever met een iPad of op hun device. Het is een makkelijke manier van inleveren en beoordelen. De portfolio’s van leerlingen zijn goed terug te vinden. Ook mijn collega’s vinden het makkelijk werken. We moeten nog wel wennen, maar we merken dat als we elkaar helpen er heel snel uitkomen met elkaar. Ik gebruik het nu voor moderne vreemde talen, maar als leerlingen een project moeten maken voor LOB, zou ik het zeker toepassen.”
Ontwikkeling portfolio
“Filmpjes die gemaakt zijn met de iPad kunnen niet in het portfolio, dus dat mailen ze dan. Dat is eigenlijk het enige dat ik mis, maar daar wordt al hard aan gewerkt door de techniek-afdeling van Learnbeat. Het is heel fijn dat je in bijvoorbeeld de tweedaagse bootcamp van Learnbeat aan kunt geven wat je mist en wat je erin zou willen. Dat gebeurt dan ook gewoon of er wordt een heel goed alternatieven aangeboden. Dat is heel prettig.”
Aan de slag voor het portfolio
Met het portfolio kunnen je leerlingen zich uitleven in vakoverstijgende projecten met allerlei soorten media. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een vlog. Download ons Docentenhandboek Vloggen in de klas en ga direct aan de slag met je leerlingen.
Niet soggen maar vloggen
Het handboek vertelt jou en je leerlingen stap voor stap hoe je een vlog in elkaar zet. Vraag hem hier gratis aan.