Learning analytics inzetten in de klas: 3 manieren om jouw leven als docent makkelijker te maken
Morgen wordt het zonnig in het oosten. Er valt een buitje in het westen. En met 25 graden staat Limburg bovenaan de lijst met temperaturen. Wat als de voortgang van je leerlingen net zo overzichtelijk was als het weerbericht? En dat het dan ook nog eens écht klopt? Zodat je weet wie er lekker zonnig bij zit en wie je een paraplu mee moet geven? Deze blog helpt je op weg om learning analytics in de klas jouw weerbericht, oftewel: leerbericht te laten zijn.
Wat kun je als docent met learning analytics in de klas?
Met learning analytics heb je als docent, leerling, ouder en mentor helder zicht op het leerproces. Het geeft een gedetailleerd beeld van de voortgang van leerlingen, en diezelfde leerlingen krijgen gerichte feedback. In de vorige blog kon je lezen wat learning analytics precies inhoudt. Hier leg ik uit hoe je hier als docent op drie manieren je voordeel mee kan doen.
- Analyseer voortgang en leergedrag
- Voorspel leerprestaties
- Beoordeel het lesmateriaal
1. Analyseer voortgang en leergedrag
Door de evaluatie van de gegevens op het dashboard weet je hoe de klas ervoor staat en hoe individuele leerlingen presteren. Heeft Anna moeite met het verwerken van lappen tekst? Dan heeft zij misschien baat bij afwisseling met audiovisuele informatie. Robin maakt vooral fouten maakt omdat ze slordig werkt, niet omdat ze de stof niet begrijpt. Daar zou je eens met haar naar kunnen kijken. En tenslotte zie je dat Javier veel te snel door de theorie heen klikt. Misschien heeft hij toch meer klassikale uitleg nodig. Door learning analytics worden behoeftes duidelijk en kan je daar als docent op inspelen.
Veel docenten die met een digitale leeromgeving werken bevestigen de voordelen. Zoals Monique Wassink, docent Nederlands op GSG Leo Vroman. Learning analytics is daarmee dé tool voor onderwijs op maat.
2. Voorspel de leerprestaties
Learning analytics biedt inzicht in de prestaties van je klas en het niveau van de leerlingen. Daar zit ook een voorspellende factor aan vast. Door de analyse van gegevens worden namelijk trends en patronen zichtbaar. Eventuele problemen komen al tijdens de lesweken aan het licht. Dus niet pas bij een toetsmoment als het eigenlijk al te laat is. Op die manier weet je als docent beter wat de individuele leerling nodig heeft. Het is dan ook een ideaal hulpmiddel als je meer formatief wilt werken.
3. Beoordeel het lesmateriaal
Behalve informatie over je leerlingen geeft learning analytics ook inzicht in de kwaliteit van je lessen en lesmateriaal. Wanneer meerdere klassen slecht scoren op een bepaald onderdeel, dan werkt die opgave misschien gewoon niet. Of er zijn er extra oefenopgaven nodig. Sluit het materiaal eigenlijk wel goed aan op het niveau van je leerlingen? Of zou dat beter kunnen? Learning analytics legt verbeterpunten bloot voor leerlingen én docenten. Wanneer je als docent zelf je eigen lesmateriaal ontwikkelt, krijg je door learning analytics ook meteen inzicht in de kwaliteit en volledigheid van je materiaal.
Tijd voor je eigen leerbericht?
Learning analytics is een enorm waardevol gereedschap om je leerlingen beter te kunnen aansturen en het volledige leerproces te versterken. Wil jij ook aan de slag met learning analytics in de klas? In deze checklist leggen we uit wat je daarvoor nodig hebt.
Ervaar de voordelen van learning analytics
De checklist helpt je op weg met learning analytics. Vraag hem hier gratis aan.