Wat is learning analytics?

Het is maandagochtend. Je stapt de klas binnen en je weet precies welke leerlingen de opdrachten gemaakt hebben en welke niet. Je weet welke onderwerpen lastig zijn voor je leerlingen. En ook wie extra aandacht nodig heeft. Bovendien is het duidelijk wat er nog moet gebeuren zodat iedereen een voldoende haalt voor de volgende toets. En dat allemaal zonder dat je zaterdag en zondag nog hebt zitten werken, maar gewoon weekend hebt gevierd! Dat klinkt toch als muziek in de oren? Het kan met learning analytics. In deze blog leg ik uit wat learning analytics is en hoe het werkt in de praktijk.

Learning analytics: wat is het en hoe werkt het?

Stel, Rafi maakt thuis opdrachten voor Engels. Hij werkt in een digitale leeromgeving. Dan wordt er van alles geregistreerd. Hoelang de leerling over deze opdrachten doet. Of hij dingen overslaat. Welk percentage van de opdrachten hij goed maakt en hoeveel fout. Bij wat voor soort vragen het mis gaat. Dat zijn allemaal gegevens die voor jou als docent interessant zijn.

Overzicht op het dashboard

Met behulp van learning analytics kun je de verzamelde data analyseren. Je hoeft hiervoor geen bèta te zijn. Als jij werkt met een digitale leeromgeving krijg je alle gegevens over het leerproces overzichtelijk gepresenteerd op een dashboard. Learning analytics visualiseert het leerproces voor jou. Zo kun je als docent je intuïtie en observaties uit de klas combineren met data. En conclusies trekken over het leergedrag en de voortgang van je leerlingen. Op basis daarvan kun je gerichte feedback te geven of eventueel je les aanpassen.

illustratie dashboard: real-time voortgang op een toets

Duidelijkheid bij je lesvoorbereiding

Learning analytics koppelt de prestaties van de leerlingen op zo’n manier terug dat je heel precies weet waar je in moet grijpen. Een voorbeeld: je ziet in het overzicht van de resultaten dat de meeste leerlingen een stapje overslaan in hun antwoord. Dan weet je dat je deze opgave nog eens klassikaal moet behandelen. Nog een voorbeeld: uit de evaluatie van de data blijkt dat de hele klas slecht presteert op oefeningen met werkwoordspelling. Dan weet je dus dat je best wat extra uitleg mag inlassen hierover. Lees meer over het doelgericht inrichten van je lessen in de tips van docent Mirjam Zeilmaker van het VCL.

Gerichte feedback

Ook kun je kijken of de voortgang van de leerlingen overeenkomt met je eigen planning. Bij groepsprojecten houd je in de gaten of iedereen een eerlijke bijdrage levert. Het dashboard geeft informatie over de klas als geheel, maar ook de behoeftes van individuele leerlingen worden meteen duidelijk. Met de analyse weet je wie wat extra ondersteuning nodig heeft, en wie al klaar is voor het volgende onderwerp. Kortom, learning analytics is het hulpmiddel voor de docent die snel inzicht wil in het leerproces.

Zelf de eerste stappen zetten met learning analytics in de klas?

Je weet nu wat learning analytics is. Benieuwd wat jij ermee kan doen? In de ‘Checklist beginnen met learning analytics’ leggen we uit wat je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan.

Ervaar de voordelen van learning analytics

De checklist helpt je op weg met learning analytics. Vraag hem hier gratis aan.