leerlingen voeren practicum uit in Scheikunde lokaal

[Interview] ‘Ik maak zelf mijn digitale lesmateriaal in Learnbeat’

Omdat ze haar leerlingen vaker zelfstandig wil laten werken, zet docent geschiedenis Mirjam Zeilmaker opdrachten in Learnbeat. Op het Vrijzinnig Christelijk Lyceum waar zij werkt, bepalen docenten zelf of ze hun opdrachten en lessen digitaliseren. ‘Maar ik verwacht dat steeds meer docenten Learnbeat inzetten in de les, want ik hoor veel positieve reacties.

‘Voor het vak geschiedenis werk ik nog met boeken. Maar ik ben bezig met het maken van mijn eigen “digitale werkboeken” in Learnbeat.

Digitaal toetsen en leerlingen kijken zichzelf na

Bij digitale toetsen geven leerlingen vaak te korte antwoorden. Daarom wil ik hen laten oefenen met de opbouw van een redenering en het goed formuleren van het antwoord. Het is daarom heel handig dat leerlingen in Learnbeat hun eigen antwoord kunnen vergelijken met het modelantwoord dat ik in het systeem heb gezet. Ik leg uit dat antwoorden in steekwoorden niet voldoen en ook dat ze niet meteen naar het antwoord moeten kijken. Ik zet de antwoorden direct al online, omdat ik wil dat leerlingen zelf de verantwoordelijkheid nemen om eerst een antwoord in te voeren, voordat ze naar het modelantwoord kijken.

Leerlingen gericht verder helpen

Achteraf kan ik bekijken wat leerlingen hebben getypt vóórdat ze het modelantwoord bekeken met de functie ‘origineel antwoord’. Ik zie dan meteen of ze serieus met de opdrachten bezig zijn geweest. Ik let daar niet voortdurend op, maar wel als een leerling moeite heeft met de stof. Dan kan ik kijken hoe ik hem of haar verder kan helpen.

“Klassikaal behandel ik nu alleen nog de vragen die niet goed gemaakt zijn.”

Ik bedenk verschillende soorten opdrachten en gebruik daarbij alle mogelijke functionaliteiten in Learnbeat: het toevoegen van plaatjes, invulopdrachten, noem maar op… Buiten de les bekijk ik in alle rust hoe leerlingen de opdrachten hebben gemaakt.

Klassikaal alleen lastige en belangrijke onderwerpen

Klassikaal behandel ik alleen nog maar de vragen die niet goed gemaakt zijn of die heel belangrijk zijn om het inzicht van de leerlingen te toetsen. Dat scheelt veel tijd, die ik weer kan gebruiken voor andere zaken. Nakijken kan lang duren, dat is zowel voor de docent als de leerling vervelend. Bijkomend voordeel is dat ze niet meer mee hoeven te schrijven omdat het juiste antwoord in Learnbeat staat en dus goed kunnen opletten bij de uitleg.

Ken je het lesmateriaal voor geschiedenis in Learnbeat al? 

Ouders zijn blij met digitale leeromgeving

Ook voor ouders biedt Learnbeat voordelen. Als ze hun kind overhoren, kunnen ze het modelantwoord bekijken. Zo krijgen ouders een beter inzicht in wat er van hun kind wordt gevraagd tijdens toetsen en begrijpen ze waarom een leerling iets moeilijk vindt. En omdat Learnbeat ook de optie biedt om vragen door elkaar te husselen, kunnen leerlingen vragen herhalen. Vragen die ze moeilijk vinden komen vaker terug, zodat ze daar extra mee kunnen oefenen.’

3 Tips van Mirjam voor wie zelf lesmateriaal en vragen wil maken in Learnbeat:

Tip 1: Probeer!

Wees niet bang om met zelf lesmateriaal maken verschillende vormen uit te proberen. Druk op de knoppen en kijk wat er gebeurt. Echt, het is heel makkelijk.


Tip 2: Bedenk wat je wil

Bekijk eerst wat er allemaal mogelijk is in Learnbeat: filmpjes toevoegen, oefentoetsen en opdrachten maken… Denk vervolgens goed na over de structuur van je lessen en wat je in Learnbeat wil doen. Wil je bijvoorbeeld alle opdrachten in Learnbeat plaatsen? Of alleen de verdiepingsopdrachten?


Tip 3: Knip opdrachten in stukken

Zet niet meerdere vragen in één opdracht, maar zet elke vraag in een apart vragenhokje. Dat is overzichtelijker en je kunt gemakkelijker bepalen of een vraag goed of fout is beantwoord.

Ontdek Learnbeat zelf

Ben je enthousiast geworden over zelf lesmateriaal, opdrachten en toetsen maken in Learnbeat? Wil je zelf eens rustig bekijken of deze digitale leeromgeving iets voor jou is? Vraag direct je proefaccount aan zonder dat je ergens aan vastzit. Wil je meer weten over het maken van eigen lesmateriaal? Vraag dan het Stappenplan Zelf lesmateriaal maken aan.

Samenstellen, maken en delen

Het stappenplan helpt je op weg met het maken van je eigen lesmateriaal. Vraag hem hier gratis aan.

Omdat ze haar leerlingen vaker zelfstandig wil laten werken, zet docent geschiedenis Mirjam Zeilmaker opdrachten in Learnbeat. Op het Vrijzinnig Christelijk Lyceum waar zij werkt, bepalen docenten zelf of ze hun opdrachten en lessen digitaliseren. ‘Maar ik verwacht dat steeds meer docenten Learnbeat inzetten in de les, want ik hoor veel positieve reacties.’

‘Voor het vak geschiedenis werk ik nog met boeken. Maar ik ben bezig met het maken van mijn eigen “digitale werkboeken” in Learnbeat.

[Dit artikel is recent geüpdatet om actuele informatie te bieden.]

Digitaal toetsen en leerlingen kijken zichzelf na

Bij digitale toetsen geven leerlingen vaak te korte antwoorden. Daarom wil ik hen laten oefenen met de opbouw van een redenering en het goed formuleren van het antwoord. Het is daarom heel handig dat leerlingen in Learnbeat hun eigen antwoord kunnen vergelijken met het modelantwoord dat ik in het systeem heb gezet. Ik leg uit dat antwoorden in steekwoorden niet voldoen en ook dat ze niet meteen naar het antwoord moeten kijken. Ik zet de antwoorden direct al online, omdat ik wil dat leerlingen zelf de verantwoordelijkheid nemen om eerst een antwoord in te voeren, voordat ze naar het modelantwoord kijken.

Leerlingen gericht verder helpen

Achteraf kan ik bekijken wat leerlingen hebben getypt vóórdat ze het modelantwoord bekeken met de functie ‘origineel antwoord’. Ik zie dan meteen of ze serieus met de opdrachten bezig zijn geweest. Ik let daar niet voortdurend op, maar wel als een leerling moeite heeft met de stof. Dan kan ik kijken hoe ik hem of haar verder kan helpen.

“Klassikaal behandel ik nu alleen nog de vragen die niet goed gemaakt zijn.”

Ik bedenk verschillende soorten opdrachten en gebruik daarbij alle mogelijke functionaliteiten in Learnbeat: het toevoegen van plaatjes, invulopdrachten, noem maar op… Buiten de les bekijk ik in alle rust hoe leerlingen de opdrachten hebben gemaakt.

Klassikaal alleen lastige en belangrijke onderwerpen

Klassikaal behandel ik alleen nog maar de vragen die niet goed gemaakt zijn of die heel belangrijk zijn om het inzicht van de leerlingen te toetsen. Dat scheelt veel tijd, die ik weer kan gebruiken voor andere zaken. Nakijken kan lang duren, dat is zowel voor de docent als de leerling vervelend. Bijkomend voordeel is dat ze niet meer mee hoeven te schrijven omdat het juiste antwoord in Learnbeat staat en dus goed kunnen opletten bij de uitleg.

Ken je het lesmateriaal voor geschiedenis in Learnbeat al? Kijk hier welke methodes er beschikbaar zijn voor jouw vak.

Ouders zijn blij met digitale leeromgeving

Ook voor ouders biedt Learnbeat voordelen. Als ze hun kind overhoren, kunnen ze het modelantwoord bekijken. Zo krijgen ouders een beter inzicht in wat er van hun kind wordt gevraagd tijdens toetsen en begrijpen ze waarom een leerling iets moeilijk vindt. En omdat Learnbeat ook de optie biedt om vragen door elkaar te husselen, kunnen leerlingen vragen herhalen. Vragen die ze moeilijk vinden komen vaker terug, zodat ze daar extra mee kunnen oefenen.’

3 Tips van Mirjam voor wie zelf lesmateriaal en vragen wil maken in Learnbeat:

Tip 1: Probeer!

Wees niet bang om met zelf lesmateriaal maken verschillende vormen uit te proberen. Druk op de knoppen en kijk wat er gebeurt. Echt, het is heel makkelijk.

Tip 2: Bedenk wat je wil

Bekijk eerst wat er allemaal mogelijk is in Learnbeat: filmpjes toevoegen, oefentoetsen en opdrachten maken… Denk vervolgens goed na over de structuur van je lessen en wat je in Learnbeat wil doen. Wil je bijvoorbeeld alle opdrachten in Learnbeat plaatsen? Of alleen de verdiepingsopdrachten?

Tip 3: Knip opdrachten in stukken

Zet niet meerdere vragen in één opdracht, maar zet elke vraag in een apart vragenhokje. Dat is overzichtelijker en je kunt gemakkelijker bepalen of een vraag goed of fout is beantwoord.

Ontdek Learnbeat zelf

Ben je enthousiast geworden over zelf lesmateriaal, opdrachten en toetsen maken in Learnbeat? Wil je zelf eens rustig bekijken of deze digitale leeromgeving iets voor jou is? Vraag direct je proefaccount aan zonder dat je ergens aan vastzit. Wil je meer weten over het maken van eigen lesmateriaal? Vraag dan het Stappenplan Zelf lesmateriaal maken aan.

Samenstellen, maken en delen

Het stappenplan helpt je op weg met het maken van je eigen lesmateriaal. Vraag hem hier gratis aan. 

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?