[Interview] ‘Door de adaptiviteit in Learnbeat gaat differentiëren vanzelf’
Economiedocent Pascal Muller doet al voor de vierde keer mee aan een Learnbeat bootcamp. Tijdens deze tweedaagse training heeft hij alle tijd en ruimte om samen met zijn collega het lesmateriaal van de methode Leswijs Economie aan te passen aan de situatie op zijn school, het Heerbeeck College in Best. In dit interview vertelt hij waarom hij voor Learnbeat koos.
Digitaal onderwijs testen in de 3e klas
‘Ik ben op mijn school aan het experimenteren met digitaal onderwijs. De derde klas leent zich daar goed voor, omdat we dan nog niet bezig zijn met het examenprogramma. Op onze school hebben we gekozen voor een aantal pijlers in het economiecurriculum, zoals ondernemerschap en internationale bewustwording.
Bestaand lesmateriaal arrangeren in een handomdraai
Het fijne van Learnbeat is dat je het beschikbare lesmateriaal op allerlei manieren kan aanpassen. Wij hebben bijvoorbeeld de volgorde van Leswijs Economie aangepast en passen hier en daar opgaven aan. Zo ontstaat de perfecte methode voor onze school, zónder dat we zelf een volledige methode hoeven te schrijven.’
‘Nu collega’s zien dat ik tevreden ben met Learnbeat, gaan ook andere secties onderzoeken of ze met Learnbeat willen werken.’
Adaptief leren gaat(bijna) vanzelf in Learnbeat
‘Tijdens het eerste bootcamp werd ik erg enthousiast. Van docenten wordt verwacht dat je differentieert in de les en aansluit bij individuele mogelijkheden van leerlingen. Als je werkt met boeken is dat ingewikkeld. Met Learnbeat is dat veel makkelijker, omdat het lesmateriaal adaptief is. Ook hoef je minder vaak te toetsen, omdat je op het dashboard goed kunt zien wat leerlingen goed kunnen en waaraan ze nog moeten werken. En leerlingen zien dat zelf ook, waardoor ze inzicht krijgen in zichzelf. Ik hoorde vandaag dat Learnbeat ook digitale toetsen aanbiedt. Dat vind ik een goede ontwikkeling. Want dat betekent minder nakijkwerk en werkdrukverlaging bij docenten.’
Ik heb hun aangeraden ook een bootcamp te volgen. Dan kun je alles op je gemak uitproberen en krijg je een goed beeld van wat Learnbeat inhoudt.
Anders lesgeven
‘Ik werk sinds vorig jaar met Learnbeat in de derde klassen. Dat is goed bevallen. Je school moet wel over goede wifi beschikken. Op onze school is overal wifibereik, maar soms – in de dode hoekjes – werkt de wifi wat traag. Zelf begin ik de les altijd met klassikale instructie. Leerlingen mogen zelf bepalen of ze instructie nodig hebben. Zo niet, dan gaan ze direct aan het werk. Leerlingen moesten even wennen aan de andere manier van werken met Learnbeat, maar ze waarderen het steeds meer. En voor de enkeling die liever met een boek werkt, levert Learnbeat een boek. Mét alle aanpassingen die we hebben gedaan.’
Learnbeat voor andere vakken
‘Nu collega’s zien dat ik tevreden ben met Learnbeat, gaan ook andere secties onderzoeken of ze met Learnbeat willen werken. De sectie Nederlands is dit schooljaar in de brugklas gestart en de secties Engels en Geschiedenis onderzoeken of ze de volgend jaar de overstap gaan maken. Ik heb hun aangeraden ook een bootcamp te volgen. Dan kun je alles op je gemak uitproberen en krijg je een goed beeld van wat Learnbeat inhoudt. Een introductie op school kan natuurlijk ook, maar dan krijg je best veel informatie in één keer.’
Ervaar de adaptiviteit van Learnbeat zelf
Zelf een kijkje nemen in Learnbeat’s digitale leeromgeving? Vraag hier je gratis proefaccount in, zonder dat je ergens aan vast zit: