scholendicht_interview_Janine_Wijn_Thomas_a_Kempis_scholendicht_Learnbeat

[Interview] Deze situatie dwingt ons te starten met digitale leermiddelen. Dat is een leuke uitdaging.

Op vrijdagochtend 27 maart werk ik, zoals veel landgenoten, vanuit huis. Voor mij is dat goed te doen. In sommige beroepen is de stap naar thuiswerken een grotere. Zo ook voor docent Engels Janine Wijn. Zij staat normaal gesproken voor de klas in 4,5, en 6 VWO van het Arentheem College locatie Thomas a Kempis in Arnhem. Nu geeft ze al ruim anderhalve week les op afstand. In een telefoongesprek vertelt Janine hoe dat eraan toe gaat.

Geschreven door
Marit Rooijakkers

“Het gaat goed met mij hoor; ik ben gezond in ieder geval. Door de acute omschakeling naar digitaal lesgeven is dit voor mij als docent wel een drukke periode. Ik ben zelf niet opgegroeid met digitale middelen. In de loop der jaren ben ik wel YouTube filmpjes in mijn lessen gaan gebruiken en ik werk met Magister. Maar een digitale leeromgeving is nieuw voor mij. Dus ik ben mij er echt in aan het verdiepen.

Iedereen heeft het over Netflixen en ik denk: “Wanneer dan?”

Toch vind ik dat ik in korte tijd al best veel onder de knie heb gekregen qua digitaal lesgeven. met dingen uitproberen kom ik toch best ver, merk ik. We hebben op school een goed digitaal ondersteuningsteam dat altijd bereikbaar is. Ook heb ik twee webinars van Learnbeat gevolgd. Die vond ik heel duidelijk.

Lesgeven aan 90 leerlingen tegelijk

Normaal heeft elke klas allemaal drie lesuren Engels per week. Nu is er een parallel rooster. Dat houdt in dat alle 5 VWO klassen tegelijk één uur in de week Engels hebben. We geven die les samen met drie docenten; elke docent heeft dan in zijn eigen kanaal een aantal leerlingen. Ik heb dan 90 leerlingen tegelijk in mijn eigen kanaal tijdens dit lesuur.

Het was wel een uitdaging om die les vorm te geven.

Maar ik vind dat het eigenlijk best goed gaat.

Geen écht contact is een gemis

Het is wel een nadeel dat ik mijn leerlingen niet zie nu we niet samenkomen in het klaslokaal. Met mijn mentorleerlingen heb ik wel een video-call gehad. Voor de leerlingen is het ook een gekke situatie om in je eentje thuis te zitten. Ze missen elkaar ook.

Als docent moet je de lat niet te hoog leggen voor leerlingen, deze periode.

Ik vind dat je hen nu niet moet overvragen.

Zelfstandigheid

Straks als de school weer open gaat, ga ik niet helemaal weer opnieuw beginnen. Dus ik verwacht wel dat leerlingen de stof bijhouden. Dat vraagt  zelfstandigheid van ze. Mijn gymnasiumleerlingen vinden dat juist prettig. Verder moeten leerlingen wel verplicht aanwezig zijn bij de les en dat wordt ook bijgehouden in Magister.

Individuele feedback is een gouden greep

Deze periode brengt me ook nieuwe inzichten voor de toekomst. Het huiswerk digitaal innemen en daar individueel feedback op geven bevalt ontzettend goed. Leerlingen vinden dat zelf ook heel prettig werken.

Als een leerling steeds dezelfde soort fout maakt kan ik dat snel signaleren en hem verder helpen.

Voordat de eindexamens afgelast werden hebben mijn 6 VWO leerlingen al flink geoefend met Examentrainer in Learnbeat. Dat ging heel makkelijk en ik heb meteen leerlingen en collega’s uitgenodigd. Omdat een aantal leerlingen heel enthousiast was werden de andere leerlingen daar ook door ‘aangestoken’.

Mixed feelings over afgelasten van de eindexamens

Het eindexamen is iets waar je als leerling zes jaar naartoe werkt. Dat dit plotseling wegvalt vinden sommige leerlingen best jammer. Enerzijds slaan ze deze spannende periode nu over, maar ook de ontlading en de feestelijkheden daarna vallen weg. Sowieso zijn de degenen die er niet zo goed voor staan niet blij. De kans om het eindcijfer op te halen is hen nu ontnomen. Er zijn ook leerlingen die de schoolexamens goed hebben gemaakt en die er geen moeite mee hebben.

Uniformiteit en duidelijkheid voor leerlingen

Het didactische ondersteuningsteam heeft besloten om met de hele school in Microsoft Teams les te gaan geven. Ook de docenten die normaal met een andere tool werken moeten zich hieraan houden.

De gedachte daarachter is om het voor leerlingen zo duidelijk mogelijk te houden.

We gebruiken ook voor elk vak één uniforme studieplanner in Magister. Wel zijn mijn eindexamenklassen dus, buiten deze tools om, gaan oefenen met Examentrainer in Learnbeat.

Trots op hoe we met deze situatie omgaan

Ik ben best wel trots op hoe snel ik mezelf nieuwe dingen heb eigen gemaakt en ook hoe we als school het ‘lesgeven op afstand’ in werking hebben gezet. In het weekend voordat de schoolsluiting bekend werd zijn we al met collega’s gaan sparren over “hoe gaan we dit inrichten?” We hoorden zondag dat de scholen zouden sluiten en woensdagmiddag om 14.00u werd de eerste digitale les op afstand gegeven. Dat vind ik heel snel. 

En deze uitzonderlijke situatie dwong ons om kennis te maken met digitaal leermiddelen. Dat is eigenlijk wel een hele leuke uitdaging.”

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Learnbeat?

Kijk gratis rond in een Learnbeat proefaccount, zonder dat je ergens aan vastzit.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?