8 lesideeën voor vloggen in de klas
Het is helemaal in. Vloggen. Iedereen heeft tegenwoordig zijn ‘3 minutes of fame’ door rond te lopen met een selfie-stick, een make-up tutorial op te nemen of zelfs gewoon de camera te richten op de game die je speelt. Veel jongeren zitten na school meteen klaar om de volgende video van hun favoriete vlogger te bekijken. Ongewenste afleiding, of inspiratiebron voor het onderwijs? Wat als vloggen niet automatisch ‘soggen’ (studie-ontwijkend-gedrag) hoeft te zijn, maar juist een manier van leren kan worden? Lees in deze blog hoe je vloggen onderdeel van je onderwijsprogramma kunt maken.
Een persoonlijke kijk op het leren
Vloggen is in essentie het meenemen van je kijkers in jouw wereld. Het gaat vaak over wat mensen in hun dagelijks leven meemaken. Vloggen voor school betekent dus een meer persoonlijke kijk op het leren. Met vloggen als opdracht geef je leerlingen de kans om op informele manier te oefenen met presenteren. Ze leren hun projectverslag visueel vast te leggen, en na te denken over een opbouw en verhaallijn. Het mag allemaal wat losser en subjectiever dan bij de reguliere opdrachten, en juist daardoor geef je leerlingen de ruimte om dingen uit te vinden. Door hun eigen ervaringen vast te leggen over een onderwerp zijn leerlingen voor even de ‘deskundigen’. Vloggen leent zich voor heel gevarieerde opdrachten, die je allemaal kunt verzamelen in het portfolio van Learnbeat.
8 ideeën voor vloggen in de les
Hieronder volgen 8 ideeën die je wat inspiratie kunnen geven als jij vloggen wil inzetten als onderdeel van de les.
1. Projectverslag
Voor praktijkvakken op het vmbo, zoals techniek en verzorging, kunnen leerlingen een vlog maken om alle tussenstappen van een project in kaart te brengen. Ze kunnen bijvoorbeeld elke week een kort overzicht geven van de stand van zaken, zodat de ontwikkeling naar het eindresultaat zichtbaar wordt. Of ze geven verslag als afronding van een project of stage. Ze kunnen dan vertellen wat ze hebben gedaan en terugkijken op het proces. Wat ging er goed, wat ging er minder goed? Hoe zouden ze het de volgende keer aanpakken? In plaats van alles uit te typen kunnen ze dit op een laagdrempelige manier bespreken voor de camera. Individueel of in een groepje.
2. Museumbezoek
Voor vakken als kunst en ckv kun je verschillende kanten op. Misschien gaan je leerlingen binnenkort op excursie naar een museum, in Nederland of het buitenland, en moeten ze daar opdrachten maken. Als in het museum gefilmd mag worden kunnen ze hun bezoek zelf filmen. Dan lopen ze ook bewuster rond. Een alternatief is de leerlingen na het museumbezoek kunnen verslag laten doen van hun ervaringen. Wat waren voor hen de highlights? Wat was opvallend en waarom?
3. Review
Bij moderne talen moeten leerlingen regelmatig een boekbespreking inleveren. Dat kan natuurlijk ook in de vorm van een vlog. Iets dergelijks gebeurt al vaak op YouTube: ‘booktuben’ heet dat. Bijvoorbeeld Vlogboek, over boeken die op de literatuurlijst staan. Leerlingen kunnen dus een review van een boek opnemen. Daarin kan het gaan over de inhoud, de schrijfstijl, wat ze ervan vonden en of ze het boek zouden aanraden.
4. Faire un vlog!
Een voor de hand liggende opdracht voor de talen is een vlog over een willekeurig onderwerp uit het dagelijks leven van de leerlingen. Een vlog in de meest klassieke zin van het woord, want het is eigenlijk iets heel spontaans. Maar dan natuurlijk wel in de doeltaal. Dus: vertel in het Engels over je weekend, bespreek in het Frans je kledingstijl, of film in het Duits hoe je die lekkere cake bakt. Het kan werkelijk van alles zijn, dat is het mooie.
5. Practicum
Voor de vakken natuurkunde, scheikunde en biologie is het interessant om de leerlingen verslag te laten doen van een practicum. Ze kunnen bijvoorbeeld instructies geven aan een groep leerlingen die het practicum nog moet uitvoeren. Of ze kunnen terugkijken op hoe het ging. Ze reflecteren dan op het practicum en oefenen met formuleren van hun gedachten daarover. Vloggen voor school wordt zo een goede voorbereiding voor, of alternatief voor, een schriftelijk verslag.
6. Interview
Voor vreemde talen, Nederlands, godsdienst of maatschappijleer is een interview een geschikte opzet voor een vlog. Interview iemand die je interessant vindt, iemand die je bewondert, of iemand die je altijd al eens een vraag hebt willen stellen over het leven. Dat kan je buurvrouw, de bakker of je opa zijn. Vraag naar de ervaringen en mening van deze persoon. Wat vinden de mensen in jouw omgeving belangrijk in het leven? Een stukje bewustzijn over verschillende wereldbeelden.
7. In de buurt
Voor maatschappijleer of aardrijkskunde kunnen leerlingen een onderzoekje doen over hoe multicultureel hun wijk is. In deze vlog kijk je met andere ogen naar je buurt. Waar komt iedereen vandaan? Hoe zou jij je buurt omschrijven als je rekening houdt met deze verschillende achtergronden en leeftijden? Misschien kom je er wel achter dat iedereen in de buurt een vergelijkbare achtergrond heeft. Wat vind je daarvan?
8. Advies
Een heel algemene opdracht, die je eigenlijk voor elk vak toe kunt passen. Vraag aan je leerlingen of ze een vlog kunnen maken over hun huiswerk. Dat klinkt misschien saai, maar kan heel handig zijn! Wat doen verschillende leerlingen als ze vastlopen met een opgave? Hoe pakken ze het aan, wat is hun favoriete leerstrategie en hoe vaak ze houden pauze? Op die manier kunnen de leerlingen elkaar advies geven en krijgen ze een inkijkje in verschillende studiemethodes. Werk je met een digitale leeromgeving zoals Learnbeat? Dan kun je leerlingen ook vragen om hier een vlog over te maken om elkaar uit te leggen hoe dit werkt.
Let’s vlog!
Ben jij enthousiast geworden over deze werkvorm? Wil je graag weten wat er allemaal bij komt kijken bij vloggen voor school? Voor de praktische kant van het verhaal kun je het ‘Docentenhandboek: Vloggen in de klas’ downloaden. Van idee tot uitvoering, zo weet je waar jij en je leerlingen aan moeten denken.
Niet soggen maar vloggen
Het handboek vertelt jou en je leerlingen stap voor stap hoe je een vlog in elkaar zet. Vraag hem hier gratis aan.