[Interview] ‘Met digitale leeromgeving Learnbeat bespaar ik tijd in allerlei opzichten’

Berend van Aken is docent economie op het Scala College, waar hij acht jaar geleden als zij-instromer begon. Hij geeft les met Leswijs Economie in Learnbeat. ‘In deze digitale leeromgeving kunnen leerlingen heel zelfstandig werken. Dat vinden we erg belangrijk op onze school.’

‘Ik was nog maar net economiedocent toen Koen Strous, de oprichter van Learnbeat, op onze school een demonstratie kwam geven van de digitale leeromgeving Learnbeat. Ik was meteen enthousiast, want ik wilde graag meer digitaal lesgeven. Daarom vroeg Koen ons om mee te doen aan een pilot. Sindsdien werken we in de vwo-klassen met Leswijs Economie in Learnbeat.

Zelfstandig werken met een digitale leeromgeving

‘Mijn leerlingen gaan altijd eerst zelf in Learnbeat aan het werk. Oefeningen die ze niet goed hebben gemaakt, keren vanzelf terug. Pas als het nodig is, geef ik uitleg aan de hand van kant-en-klare PowerPoints die in Leswijs Economie klaarstaan. Het fijne aan Learnbeat vind ik dat de digitale leeromgeving interactief is en adaptief. Ik heb geen nakijkboekjes meer nodig. 

Doordat leerlingen hun werk zelf kunnen nakijken wordt hun zelfstandigheid groter. Wij vinden dat op onze school zo belangrijk dat er zelfs een aparte leerlijn voor is. 

Ik train mijn leerlingen dan ook op zelfs nakijken en daar van leren.

Competitie en tijd besparen

Leerlingen maken er een wedstrijd van wie het meeste opdrachten heeft gemaakt en het hoogste scoort. Ze gaan als een dolle door hun leerroute heen om hun score te verbeteren. Opvallend is dat leerlingen die geneigd zijn minder hard te werken, het meest competitief zijn.’

‘Leswijs Economie is een complete methode. PowerPoints, toetsen en oefenmateriaal: het zit er allemaal bij. Werken met Leswijs Economie in Learnbeat scheelt mij als docent veel tijd in allerlei opzichten. Ik ben er blij mee!’

Ruimte voor extra’s

‘Door te werken met Leswijs Economie in Learnbeat ontstaat er ruimte om er allerlei dingen ernaast te doen. 

Ik geef verschillende opdrachten waaraan leerlingen samen of alleen kunnen werken, zoals presentaties, video-opdrachten of een samenvatting maken. Bij de opdracht om een productpresentatie te geven, ontstaan er fantastische dingen. Aan het eind van het jaar mogen mijn leerlingen zelf een les geven. Ik geef hun natuurlijk wel input over wat er allemaal in de les moet zitten. Elke keer ben ik weer verbaasd over de kwaliteit die leerlingen neerzetten.’

Differentiatie en feedback zijn eenvoudig in Learnbeat

‘Het voordeel van Learnbeat is dat ik snel zie waar leerlingen zijn en makkelijk feedback kan geven. Het programma biedt veel mogelijkheden. Je kunt makkelijk differentiëren, eigen opdrachten toevoegen en in leerlingen kunnen in hun eigen leerroute werken. 

Feedback wordt snel opgepakt

Learnbeat is goed bereikbaar en verbeteringen zijn zo aangepast. Niets zo frustrerend om op een nieuwe uitgave te moeten wachten voordat fouten worden hersteld!

Bespaar tijd met een digitale leeromgeving

Ontdek het gemak van lesgeven, toetsen en nakijken met een digitale leeromgeving nu zelf. Vraag hier je gratis proefaccount aan en start een proefperiode, zonder dat je ergens aan vastzit.