‘Zelf lesmateriaal ontwikkelen in Learnbeat is gewoon heel leuk’

Een LOOT-school, vol met talentvolle leerlingen die op topsportniveau hun sport uitoefenen. Hoe ga je daar als school en als docent mee om? Susan Middeldorp en haar school Thorbecke VO hebben daar iets op bedacht. Susan Middeldorp: ‘Je zoekt naar een manier voor leerlingen dat ze overal kunnen werken, zonder dat ze stapels boeken mee hoeven te nemen.’ Die manier is digitaal werken met Learnbeat. Daarnaast heeft digitaal werken ook zo zijn voordelen voor docenten. Susan werkt zelf met De Geo en Leswijs Studiebegeleiding in Learnbeat en combineert dat met haar eigen lesmateriaal.

De overstap naar digitaal

‘Twee collega’s zijn begonnen met onderzoek doen naar een digitaal platform. Zij hebben meerdere digitale versies van verschillende methodes bekeken. Daar kwam Learnbeat uiteindelijk als meest geschikte digitale leeromgeving uit. We zijn voornamelijk overgestapt naar digitaal vanwege het feit dat we een LOOT-school, een school voor topsporters, zijn. Digitaal werken is voor ons een goede manier, omdat leerlingen dan geen stapels boeken meer mee hoeven nemen en overal kunnen werken. De leerlingen kunnen nu ook niet meer met het excuus komen dat ze hun boek niet bij zich hebben.’

De voordelen van digitaal werken

‘Een groot voordeel van Learnbeat is dat ik een heel goed overzicht heb van wat leerlingen doen. Ik kan zien waar de leerlingen gebleven zijn en ik zie het ook als leerlingen niks doen. Als ik zie dat een leerling moeite heeft, heb ik ook de mogelijkheid om feedback te geven. Een ander voordeel is dat je veel zelf kan bepalen in Learnbeat. Ik werk zelf met De Geo van ThiemeMeulenhoff. Ik haal weg wat ik niet nodig vindt en als ik dingen mis, maak ik een extra paragraaf. Toetsen zijn een beetje van Susan en een beetje van De Geo. Dat zorgt voor een goede combinatie en het mooie is dat ik alles kan bewaren. Het is één keer investeren en dan gebruik je het lesmateriaal het jaar daarop gewoon opnieuw. Ook maak ik van iedere paragraaf een powerpoint en die plak ik achter de theorie. Dat is voor mij een leidraad voor de les en voor de leerlingen een samenvatting met de belangrijkste punten. Zo staat alles mooi in één overzicht. Wat ik ook heel mooi vind, zijn de resultaten bij de toetsen. Normaal moet je dat handmatig invoeren, nu druk ik op de knop ‘Print Excel’ en zie ik direct per leerling hoe de toets is gemaakt. Per leerling rolt op RTI-niveau eruit waar hij of zij moeite mee heeft. Zo kan ik ook direct aan ouders laten zien waar het aan ligt.’

Zelf lesmateriaal ontwikkelen is leuk

‘Ik probeer mijn tijd goed te verdelen en maak tijd voor het ontwikkelen van eigen lesmateriaal. Het is heel leuk om te doen doordat je eigen inbreng aan bestaand lesmateriaal kunt geven. Je bepaalt je eigen leerlijn en kan zo extra benadrukken wat jij belangrijk vindt. Toetsen kun je ook net wat leuker maken door een leuke werkvorm te gebruiken. Een hotspot-vraag vinden leerlingen bijvoorbeeld heel leuk. Ik geef ook studiebegeleiding met Leswijs Studiebegeleiding. Ik pak af en toe een onderwerp. Als de toetsen eraan komen, pak ik het onderwerp toetsen. De methode is de basis van hoe je het aanpakt en dat vul je dan zelf aan. Ik ben mijn collega’s ook aan het inwerken, zodat zij ook eigen lesmateriaal kunnen maken. Zij waren heel enthousiast ondanks dat ze niet allebei digitaal zijn aangelegd. Ik heb ze toegevoegd aan mijn klassen, zodat ze kunnen zien wat ik doe en dan zeg ik maak proefklas aan en probeer het uit.’

Gemotiveerde leerlingen

‘Voor leerlingen zijn er heel veel verschillende soorten werkvormen. Ik merk aan veel leerlingen dat ze daardoor heel gemotiveerd aan de slag gaan. Vragen beantwoorden is zo een stuk leuker dan constant in hetzelfde werkboek schrijven. Het enige nadeel aan digitaal werken, is dat ik merk dat leerlingen moeite hebben met het digitaal leren van de stof. Ook daar heeft Learnbeat een oplossing voor, want ik kan de theorie uitprinten en deel dat uit aan de leerlingen. Het digitaal toetsen werkt daarentegen juist weer heel goed. Je hebt nu de Safe Exam Browser en dat werkt prima. Daardoor weet ik zeker dat de leerlingen niks meer kunnen.’

Wat zou je andere docenten aanraden?

‘Learnbeat is een fijne digitale omgeving om mee te werken. Je kunt veel zelf bepalen en de methodes daar als basis bij gebruiken. Mijn advies aan andere docenten is om de onderwerpen te gebruiken die je zelf graag uit wil leggen en waarvan je denkt dat wil ik aan de kinderen meegeven. Een hele leuke modus binnen Learnbeat is ‘Adaptief oefenen’. Hierdoor kunnen leerlingen zichzelf goed voorbereiden op de toets. De leerlingen vinden dat zelf ook heel prettig. Ik zeg altijd je leert door te leren en door het te doen. De antwoorden zet ik aan, zodat ze gelijk na kunnen kijken en feedback krijgen. Binnen de omgeving van Learnbeat zit een heel handig toetertje. Daarmee krijg je snel reactie op je vragen. Dat geldt voor zowel docenten als leerlingen.’