‘Leerlingen kunnen altijd en overal in Learnbeat werken’

Monique Wassink is docent Nederlands aan de Goudse Scholengemeenschap Leo Vroman. Ze geeft op alle niveaus les, maar met name in de onderbouw van mavo tot en met atheneum plus. Daarbij gebruikt ze Leswijs in Learnbeat.

‘Ik was een van de eerste docenten die ging werken met digitaal lesmateriaal. Toen Dedact een pilot met de eerste digitale methode startte, deed ik mee met 2 atheneum. Ik was meteen enthousiast. Op één scherm kon ik in een keer zien waar bij 25 leerlingen de knelpunten zaten. Ik hoefde geen enorme inventarisatie te doen, maar kon leerlingen individuele feedback geven terwijl ik thuis mijn lessen voorbereidde.’

En wat ik vooral heel fijn vind: Learnbeat werkt altijd. Leerlingen kunnen er altijd en overal in werken. En zijn ze hun wachtwoord vergeten? Niks aan de hand. Ik kan hun wachtwoord gewoon zelf aanpassen!’

Steeds meer mogelijkheden

‘Inmiddels is Learnbeat enorm uitgebreid en is er veel meer mogelijk dan in het begin. Bijvoorbeeld de koppeling van leerdoelen aan de cognitieve niveaus Reproductie, Toepassen en Inzicht. Vaak worden alleen toetsvragen gelabeld met cognitieve niveaus. Bij Leswijs van Learnbeat zijn ook de oefenvragen gecodeerd met R, T of I. Op mijn docentendashboard kan ik het daardoor zien als een leerling minder goed scoort op bijvoorbeeld Toepassen. Dan roep ik een leerling bij me en hebben we daar een gesprek over. Ik geef dan bijvoorbeeld de feedback: het is belangrijk dat je de theorie nog eens goed bestudeert, want die beheers je onvoldoende. Dat komt wel eens voor, omdat leerlingen theorie overslaan als ze de opdrachten snel af willen hebben. Het komt ook voor dat een leerling juist hoog scoort op Toepassen. Die leerling adviseer ik dan om in plaats van basisopdrachten, verdiepingsopdrachten te maken.’

Zelfstandigheid leerlingen

‘We willen op onze school dat leerlingen steeds zelfstandiger worden in hun leren, zodat ze straks betere aansluiting hebben op het hoger onderwijs. Ook willen we een meer coachende rol hebben en minder instructie geven. Leswijs en Learnbeat passen daar goed bij. Met het dashboard hebben leerlingen al snel inzicht in wat ze al kunnen – dat kleurt groen – en wat beter kan – dat kleurt oranje of rood.