[Interview] Het inzicht dat Learnbeat geeft is waardevol voor het VSO
door Marit op Jan 15, 2025 4:55:19 PM
Paul de Haan is bovenschoolse ICT coördinator bij Yulius Onderwijs. Een van zijn taken is het begeleiden van de 14 schoollocaties bij het werken met digitale leermiddelen; waaronder Learnbeat. Voordat Paul deze verantwoordelijkheid kreeg, stond hij vier jaar als docent en mentor voor de klas op het Lingewaal College in Gorinchem. In die tijd deed hij ervaring op met Learnbeat. In dit interview vertelt hij waarom hij deze leeromgeving zo goed werkt voor het VSO.
In het VSO komt pedagogiek op de eerste plaats
“Voor docenten in het speciaal voortgezet onderwijs (VSO) staat op de eerste plek het zorgen dat leerlingen zich veilig en sterk genoeg voelen om tot leren te komen. Dus je hebt als docent een grote zorgrol en bent vaak meer pedagogisch dan didactisch bezig.
De didactiek staat op de tweede plaats, maar dat wil niet zeggen dat het overbrengen van de lesstof niet belangrijk is! Daarbij komt nog de uitdaging dat je als VSO-docent meestal meerdere vakken geeft. En onze leerlingen hebben allemaal hun eigen verhaal met andere problemen en niveaus. Als docent zie je in Learnbeat makkelijk waar het fout gaat. In 2018 heb ik een Learnbeat bootcamp gevolgd. Daar heb ik geleerd om toetsvragen te labelen aan een bepaald niveau (RTI). Die labeling kun je goed gebruiken voor analyses van leerlingen."
In Learnbeat kunnen we veel beter differentiëren en het materiaal op het juiste niveau aanbieden.
Paul de Haan
ICT coördinator
Learnbeat geeft inzichten waarmee je direct je aanpak kunt aanpassen
Dankzij Learnbeat heb je als docent zoveel meer inzicht dan wanneer je met papier en boeken werkt. Hierdoor kan je je lessen of de aanpak per leerling aanpassen. Dat vind ik van didactische meerwaarde.
Als een leerling heel goed kan toepassen, maar niet kan reproduceren, dan weet je “diegene leert niet, maar kan het qua niveau wel makkelijk aan”.
Paul de Haan
ICT coördinator
Soms is het ook andersom. Dan kan een leerling wel reproduceren, maar de stof niet in de praktijk toepassen. Ook daar zijn interessante conclusies aan te verbinden. Deze conclusies kun je weer gebruiken in je begeleidingsgesprekken.
Betere behandeling en terugkoppeling aan de inspectie
In het VSO zijn analyses en inzicht erg belangrijk. Voor de onderwijsinspectie is het nodig dat je als docent dingen aantoont. We krijgen vaak kritische vragen: Waarom zit een leerling hier? Wat doen we aan de begeleiding? Dat kunnen we nu heel duidelijk aantonen en onderbouwen vanuit de analyses uit Learnbeat. Die analyses uit Learnbeat kunnen we ook weer gebruiken in ons ‘behandelplan’. In zo’n plan staan didactische en pedagogische uitdagingen en onze aanpak daarvoor.
Als een leerling heel goed kan toepassen, maar niet kan reproduceren, dan weet je “diegene leert niet, maar kan het qua niveau wel makkelijk aan”.
Paul de Haan
ICT coördinator
Learnbeat levert docenten tijd op om te besteden aan hun leerlingen
Hierdoor houd je als docent uiteindelijk tijd over voor andere dingen: zoals het beter begeleiden van je leerlingen.
Je bespaart tijd op het didactische gedeelte omdat er veel lesmateriaal in de bibliotheek staat dat je makkelijk kunt arrangeren. Dus je kunt dingen schrappen of toevoegen naar wens. Of de volgorde aanpassen aan jouw lesplan. Ook doet het systeem analyses en kijkt de gesloten vragen automatisch na.
Learnbeat lost een aantal problemen op en ondersteunt onze docenten
We gebruiken Learnbeat nu op verschillende locaties, voor verschillende doeleinden. Dat levert ons ook verschillende voordelen op:
- Je kunt beter differentiëren in lesstof per leerling.
- Je kunt leerlingen zelfstandig aan de slag zetten; terwijl je het andere niveau instructie geeft kan de rest alvast werken.
- Je ziet de voortgang en resultaten en kunt feedback geven, of eventueel in gesprek gaan met een leerling.
- Je kunt scherp analyseren waar een leerling moeite mee heeft door de labelling. (metadatering) van de vraag: Bijvoorbeeld: heeft diegene moeite met inzicht of juist toepassing?
- Je ziet precies waar bij elke leerling de knelpunten zitten.
- Je ziet hoe de hele klas ervoor staat en hoe een leerling presteert t.o.v. de rest van de klas.
- Door digitaal toetsen zijn docenten minder tijd kwijt aan nakijken. Dat maakt tijd vrij voor andere dingen.
We gebruiken Learnbeat voor verschillende doeleinden
Op een aantal locaties wordt Learnbeat gebruikt voor het afnemen van toetsen. Sommigen werken met het bestaande lesmateriaal in Learnbeat. Er zijn ook locaties die wel licenties voor Learnbeat afnemen, maar de docent vrij laten om te kiezen of en hoe hij dit inzet.
Ik heb op een aantal locaties GO21_ geïntroduceerd: dat is lesmateriaal voor digitale geletterdheid in Learnbeat. Er wordt een stukje SOMtoday in behandeld, net als Google. Dat is herkenbaar voor leerlingen. En je kunt als docent kiezen en arrangeren wat je wel en niet wilt gebruiken.
Inmiddels werken al 600 scholen in het VO en MBO met Learnbeat. Ontdek zelf de voordelen in van Learnbeat, zonder dat je ergens aan vastzit. Vraag hier een gratis proefaccount aan.
Bekijk ook
Zie gerelateerde blogs